Witbier

Gestart door tdp, 06-04-2020 14:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Don Leopold

Citaat van: Fractus op 16-04-2021  20:27 uZojuist gemeten, een schamele 1,015, dat geeft een vergistingsgraad van ongeveer 70%. Wel een beetje erg laag, dus vat nog een paar keer gezwenkt en naast de verwarming gezet. Heb wel het vat helemaal open moeten maken voor het nemen van een monster, ik hoop dat het geen problemen geeft. Vorige brouwsel was een NEIPA en die was wel heel erg snel geoxideerd :/

Ik heb ook een witbier gebrouwen met de Mangrove Jack M21, 6 dagen gegist en een sg van 1,020.
ik heb ook geen gistkast en het vat staat bij mij gewoon in de huiskamer, uit ervaring met mijn andere bieren weet ik dat hij nog wel langzaam gaat zakken tot 1,015 (hoop ik)

Wat mij wel opvalt is dat het jongbier nogal op sinasappelsap lijkt!

Takkie83

Citaat van: tdp op 14-04-2021  08:18 uDat er traditioneel gezien ongemoute haver en tarwe in zat, hoeft niet te betekenen dat dit nog steeds zo is. Niet alle biertypen zijn in beton gegoten. Lees voor de gein eens de evolutie van de Engelse IPA, of een Mild Ale.

Dat is dus ook mijn constatering. En ik vind het heerlijke biertjes hoor. Maar daardoor wordt het verschil met een weizen wel kleiner, zeker als je ook de kruiden achterwege laat.

Citaat van: Bvk1983 op 14-04-2021  08:28 uDat is op basis van een prijswinnend kloonrecept. Dat hoeft natuurlijk niet exact het La Trappe recept te benaderen maar zal toch dicht in de buurt zitten vermoed ik.

Ah ok. Je zei in een eerder bericht namelijk dat er geen kruiden in een Witte Trappist zitten en dat zou me oprecht verbazen, aangezien ik met een 50/50 pils/tarwemout stort zonder kruiden i.c.m. de (opgekweekte) gist van La Trappe een regelrechte weizen zou verwachten, maar Witte Trappist smaakt in mijn beleving toch echt meer als een witbier (kruidiger, droger, frisser)

Fractus

Gisteren het witbier gebotteld, het SG was niet meer gezakt sinds de vorige meting, eind-SG dus 1,015 wat een SVG van 69% oplevert. Lager dan ik had verwacht (en gehoopt), bier is nu redelijk zoet. Gebotteld met 6 g/L kristalsuiker, we zullen zien hoe deze uitpakt. Volgende keer maar een gist gebruiken die wat hoger in de SVG zit, of een schep suiker in de stort. Geen idee eigenlijk of dat bij deze bierstijl zou kunnen?

Anyway, de M21 was dus bijzonder snel klaar met gisten, binnen een week eigenlijk.

Fractus

Witbier al een paar keer geproefd nu. Eerste fles opengemaakt 5 dagen na bottelen, eerder dan ik normaal doe. Tot mijn verbazing al vrij veel koolzuur, en prima te drinken. Later nog een paar geproefd, en is nu al lekker. Redelijk moutig, beetje weeig, misschien trekt dat nog weg. Heb hem ook naast een Hoegaarden gezet. Kleur is wat troebeler nog dan Hoegaarden, en veel moutiger. Ik haal wel duidelijk de koriander eruit, citroen wat minder. Flinke schuimkraag, plakkerig. Ben zeker tevreden!

Nu nog wachten op dat zomerse weer

Takkie83

Ik vind een eind-SG van 1,015 niet verkeerd hoor bij een witbier. Mijn sterke witbier is op 1,014 geĆ«indigd en die smaakt niet uitgesproken zoet. Bij bottelen is ook lastig beoordelen. Bier is nog jong, waarschijnlijk niet op drinktemperatuur en de koolzuur ontbreekt. En als de bottelsuiker er al bij zit is ie ook zoeter  :P

Hoe smaakt 'ie nu?

Fractus

Ik heb hem pas nog geproefd, hij smaakt me goed. Hij is lichttroebel, een groot deel van de eiwitten is neergeslagen onderin de fles. Hij ruikt zoet, moutig, beetje weeig van de tarwe, en je ruikt de koriander. Smaakt ook beetje (mout)zoet, verrassend volmondig voor die 4,8% alcohol. De koriander proef je goed, de citroen haal ik er niet echt uit. Hij is minder 'pilsachtig' dan hoegaarden, en gaat wat meer richting een weizen qua moutigheid.

Takkie83

Wat jij omschrijft komt overeen met mijn bevindingen met M21. Heerlijk, maar vrij zoet en minder fris dan een klassiek witbier. Als je volgende keer een frisser bier wilt zou ik Brewferm Blanche eens proberen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.