Witbier

Gestart door tdp, 06-04-2020 14:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Onderstaand recept recentelijk gebrouwen, nu net 14 dagen op fles. Maar omdat het zo lekker is, wou ik graag dit recept met jullie delen! De schil van de citroen heb ik met een dunschiller eraf gehaald, zoveel mogelijk het witte van de schil niet meenemen. 15 gram was het resultaat van 1 biologische citroen. De koriander proef je niet/amper, de citroen is op een mooie manier aanwezig!

Gebotteld met 1 borrellepeltje suiker per flesje, zal zo'n 4,5 / 5 gram per liter zijn.


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk063
Naam receptWitje
Brouwdatum6-3-2020
BierstijlWitbier
Volume19,0
Begin SG1,058 SG
Eind SG1,017 SG
Schijnbare vergistingsgraad70,7%
Alcoholgehalte5,3 vol.%
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)17 IBU
Brouwzaalrendement89,2 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum (Ov.)
2,20 mlFosforzuur
11,56 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l203 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmout BioDingemans3 EBC60,0 %
2,00 kgBio Pale WheatWeyermann4 EBC40,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.30 min.4,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gEast Kent Goldings (Unibrew)bellen4,0%60 min.11,8 IBU
30,0 gStyrian Goldings (Unibrew)bellen3,7%15 min.5,4 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
15,00 gCitroenschilspecerijkoken
5,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l starterAntwerp Ale Yeast (WLP515)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,017 SG
Schijnbare vergistingsgraad70,7%
Start nagisting10-3-2020
Temp. nagisting19,0 °C
Start lagering13-3-2020
Temp. lagering19,0 °C


Richard3

Toppie.
Is de koriander gekneusd?

seed7

Als je op zoek bent naar een citrus toets, probeer eens grapefruitschil.

Koriander is altijd problematisch, te veel verschillende soorten en kwaliteiten,

Ingo

Kiekeboe

Ziet er lekker en eenvoudig  uit. Dit ga ik ook eens proberen.

Kan je die citroenschil niet vervangen door een gedroogde variant? Curacao of iets dergelijks?

Koen S

Citaat van: Kiekeboe op 06-04-2020  17:44 uZiet er lekker en eenvoudig  uit. Dit ga ik ook eens proberen.

Kan je die citroenschil niet vervangen door een gedroogde variant? Curacao of iets dergelijks?
Dat is sinaasappelschil. Een combi van citroen en sinaasappel is een leuke, eventueel nog een tikkeltje komijn. Volgens Michael Jackson was dat het geheime ingrediënt in de originele Hoegaarden van Pierre Celis.

tdp

Citaat van: seed7 op 06-04-2020  17:42 uAls je op zoek bent naar een citrus toets, probeer eens grapefruitschil.

Koriander is altijd problematisch, te veel verschillende soorten en kwaliteiten,

Ingo

Gevoelsmatig wordt het dan minder 'zuur' en meer een zoetje, of zit ik finaal mis?

Koriander is inderdaad erg lastig inschatten, had een relatief verse verpakking van de biowinkel, maar zou dit inderdaad eerder op gevoel doen, dan op grammen.

seed7

Citaat van: tdp op 06-04-2020  20:29 uGevoelsmatig wordt het dan minder 'zuur' en meer een zoetje, of zit ik finaal mis?

Niet zozeer zoet of zuur, meer het typische citrusfruit aroma. Het geeft zeker geen grapefruitsmaak.

Het zuurtje moet uit de gist komen.

Ingo

Koning_Pinteman

Ik heb binnenkort ook een 'wit' op de planning staan.

De recepten die ik tot zover heb bekeken bevatten naast pilsmout vaak tarwe en/of haver.
Jij kiest voor pale mout als toevoeging, dat is nieuw voor mij.

Maar ik ben dan ook nieuw hier.

De kruiden komen me bekend voor, en klinken lekker :).
Zelf kies ik voor de SafAle-S33 gist, maar eigenlijk alleen omdat er op staat dat die geschikt is voor een witbier.

Brouw ze!

tdp

Citaat van: Koning_Pinteman op 06-04-2020  21:19 uIk heb binnenkort ook een 'wit' op de planning staan.

De recepten die ik tot zover heb bekeken bevatten naast pilsmout vaak tarwe en/of haver.
Jij kiest voor pale mout als toevoeging, dat is nieuw voor mij.

Maar ik ben dan ook nieuw hier.

De kruiden komen me bekend voor, en klinken lekker :).
Zelf kies ik voor de SafAle-S33 gist, maar eigenlijk alleen omdat er op staat dat die geschikt is voor een witbier.

Brouw ze!

Bio Pale Wheat = lichte tarwemout (biologisch) ;)

Koning_Pinteman

Bedankt voor je uitleg!

Het is trouwens wel lekker als je de koriander eerst lichtjes roostert in een droge koekenpan.
Vervolgens de koriander kneuzen, dat geeft meer smaak af dan onbehandeld gebruiken.

Kiekeboe

Ik wou het op deze manier proberen, maar vrijwel alle indicatoren in de balkjes onderaan BrouwHulp staan op rood als ik de bierstijl witbier aanduid.

Wat er mis is met de weergave van de gist (Brewferm Blanche) in de uitdraai weet ik niet. Dat probleem krijg ik niet verholpen in de weergave.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0404
Naam receptFraiture Witbier
Brouwdatum07-04-2020
BierstijlWitbier
Volume21,5 l
Begin SG1,052 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)21 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Fraiture / Vielsalm
0,50 gCaCl2
1,80 gCaSO4
3,20 mlMelkzuur
9,04 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
38 mg/l4 mg/l23 mg/l13 mg/l45 mg/l53 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC60,0 %
2,00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC40,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
163,0 °C1 min.30 min.4,0 l/kg
272,0 °C18 min.30 min.4,0 l/kg
378,0 °C12 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gE.K. Goldingbellen4,0%60 min.16,7 IBU
30,0 gStyrian Goldingsbellen3,7%15 min.4,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gKorianderzaadspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken
10,00 gcitroenschilspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
12,0 gBlanche ()bovengist


tdp

Je hebt in het tabblad vergisting het vinkje aanstaan bij 'giststarter gemaakt', is een bekend bugje in BrouwHulp.

De balkjes zijn indicatoren, witbier komt stijltechnisch gezien vrij nauw, niet druk om maken ;)

IONOX

Citaat van: Koning_Pinteman op 06-04-2020  21:19 uIk heb binnenkort ook een 'wit' op de planning staan.

De recepten die ik tot zover heb bekeken bevatten naast pilsmout vaak tarwe en/of haver.
Jij kiest voor pale mout als toevoeging, dat is nieuw voor mij.

Maar ik ben dan ook nieuw hier.

De kruiden komen me bekend voor, en klinken lekker :).
Zelf kies ik voor de SafAle-S33 gist, maar eigenlijk alleen omdat er op staat dat die geschikt is voor een witbier.

Brouw ze!

Ik brouw bijna eigenlijk alleen maar witbier met hier en daar een IPA en tripel. Gist klinkt op 't oog goed door z'n fruitige karakter, maar ik kan het je echt afraden om deze gist te gebruiken in een witbier. Voor de lol heb ik 1 witbier recept met alle Fermentis Ale gisten vergist om te zien of ik wel altijd een witbier gist dien te gebruiken. Het resultaat: witbier gisten zijn superieur. Ik gebruik uitsluitend T-58 en WB-06. S-33 was echt een drama, veel te dikke body voor een witbier en bijna geen smaak.

tdp

Citaat van: IONOX op 07-04-2020  09:54 uIk brouw bijna eigenlijk alleen maar witbier met hier en daar een IPA en tripel. Gist klinkt op 't oog goed door z'n fruitige karakter, maar ik kan het je echt afraden om deze gist te gebruiken in een witbier. Voor de lol heb ik 1 witbier recept met alle Fermentis Ale gisten vergist om te zien of ik wel altijd een witbier gist dien te gebruiken. Het resultaat: witbier gisten zijn superieur. Ik gebruik uitsluitend T-58 en WB-06. S-33 was echt een drama, veel te dikke body voor een witbier en bijna geen smaak.

Zou van die 3 ook voor de T-58 gaan

Kiekeboe

Is er iemand met ervaring met Brewferm Blanche als korrelgist in witbier?

tdp

Citaat van: Kiekeboe op 07-04-2020  11:07 uIs er iemand met ervaring met Brewferm Blanche als korrelgist in witbier?

Heb daar geen ervaring mee, maar lijkt mij een prima gist om voor een witbier te gebruiken!
Van de site van Brouwland:

Brewferm BLANCHE
Bovengist speciaal inzetbaar bij witbieren. Vorming van vele kruidige aroma's.


Koning_Pinteman

Ik heb daar wel eens mee gebrouwen.

Het werd een lekker witbier, maar ik had graag meer schuim, en een hogere helderheid willen hebben.
Ook had ik meer kruiden kunnen gebruiken.

Wel een lekker (eenvoudig te bereiden) dorstlessend bier geworden.


Iemand al ervaring met een ondergistend witbier?

Kiekeboe

Citaat van: Koning_Pinteman op 07-04-2020  13:49 uIk heb daar wel eens mee gebrouwen.

Het werd een lekker witbier, maar ik had graag meer schuim, en een hogere helderheid willen hebben.
Ook had ik meer kruiden kunnen gebruiken.

Wel een lekker (eenvoudig te bereiden) dorstlessend bier geworden.


Iemand al ervaring met een ondergistend witbier?

Tja, witbier is nu eenmaal een troebel bier anders klopt er iets niet. Bier zonder schuim is wel sneu.

Koning_Pinteman

Tips voor meer schuim?

Een beetja Cara-mout toevoegen heb ik wel eens gelezen (10%).

Nog brouwzouten of andere toevoegingen die kunnen helpen?

Kiekeboe

Citaat van: Koning_Pinteman op 07-04-2020  14:09 uTips voor meer schuim?

Wat in mijn geval het beste werkte was op een lagere temperatuur vergisten.

Kiekeboe

Waar ik ook een punthoofd van krijg is dit. Het programma BrouwHulp stuurt het waterprofiel bij (adviseert zuren en brouwzouten).

Je zou dan verwachten dat het water van tdp en dat van mij na behandeling door BrouwHulp en +/- hetzelfde bier een vergelijkbare samenstelling heeft, echter helaas.

Waterprofiel tdp



Waterprofiel Kiekeboe


Koning_Pinteman

Hmm, daar word je ook niet veel wijzer van inderdaad...

tdp

Zou me daar niet op vastpinnen, of je moet vertrekken vanuit demiwater, en dan daar brouwzouten aan toevoegen.
Enige wat ik doe, is aanzuren met fosforzuur, op basis van het voorstel van BrouwHulp.

Koning_Pinteman

Ik volg ook de aanwijzingen van BrouwHulp.

Om aan te zuren gebruik ik melkzuur 80% oplossing.

Maar de beginsituatie van mijn water weet ik niet precies (hardheid water = 9,5 geeft Evides aan).
En ik heb nog een waterontharder d.m.v. zuiveringszout.

Een pH-meter heb ik (nog) niet.

Koen S

Citaat van: Kiekeboe op 07-04-2020  14:24 uWaar ik ook een punthoofd van krijg is dit. Het programma BrouwHulp stuurt het waterprofiel bij (adviseert zuren en brouwzouten).

Je zou dan verwachten dat het water van tdp en dat van mij na behandeling door BrouwHulp en +/- hetzelfde bier een vergelijkbare samenstelling heeft, echter helaas.
Je mag het advies van BrouwHulp ivm brouwzouten niet volgen, die wizard volgt een te simpele redenering.
Welke watersamenstelling wil je? Kies zelf manueel welke en hoeveel mineralen je toevoegt tot de gewenste waardes van dat doelwater. Laat dan BrouwHulp het aantal ml zuur berekenen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.