Je rendement valt tegen en je bier wordt anders dan verwacht. Wat doe je?

Gestart door Oscar, 05-04-2020 23:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Je rendement valt tegen/mee en je bier wordt anderes dan verwacht. Wat doe je?

Ik corrigeer met water of suiker tot gewenst SG
Ik pas mijn hopstort aan en maak er het beste van
ik verander niets en leer ervan, het wordt toch wel bier

Oscar

Wat doe jij als blijkt dat je bier anders gaat uitvallen dan dat je gepland had?  :brouwen:

Jeroen D

Ik verander tijdens het brouwen en meten eigenlijk vrij weinig, tenzij er iets fout gaat. Ik volg de recepten die ik van te voren in 'BrouwHulp' heb gemaakt.
Achteraf pas ik het recept aan voor de volgende keer.

Tussendoor meten en proeven helpt wel om het verloop (van brouwen t/m bottelen) te volgen. In een enkel geval heb ik voor het bottelen nog een tinctuur van peper & citroengras toegevoegd omdat het echt niet te hachelen was. Uiteindelijk best een prima bier geworden.

jpt

Ik heb voor de eerste gekozen, maar het lazy F**k argument van de derde optie bevalt me eigenlijk beter  ;D

TeVeHa


brouwerwaldonk

Geen van de drie, altijd mijn verwacht rendement en liters, heb een goed werkend brouwblad en weet ondertussen hoeveel hop ik moet gebruiken. Bier lukt altijd en is nog altijd alsof een engeltje wat op mijn tong p**t 

seed7

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-04-2020  06:20 ualtijd mijn verwacht rendement en liters,

...en dat was meteen zo bij het eerste brouwsel ;)

Ingo

Snelbier

3, weinig veranderen.  ik calculeer water voor bottelsuiker wat hoog in, dus kleine correcties mogelijk.
Als SG echt fout zit moet je ook hops veranderen, en dat doe ik niet meer.
Scheelt veel extra werk en stress, en bier wordt het toch wel.

Rob Q

Overigens vind ik dat mensen die geen fouten maken moeten worden uitgesloten van peilingen, interviews, een quiz, spelletjes etc. Dit is ontmoedigend voor anderen die wel af en toe fouten maken en hiervan leren.

Ehh, nummer drie.

PaultjePils

Voor mij ook optie 3. Tegenwoordig mijn schrootmolen aan het afstellen. Volgens mij toch de tarwe niet goed geschroot, 14 % minder rendement. Gewoon laten gaan en zo ontdek je dus laag alcoholische bieren  ^-^

StefanUT

Toen ik net begon met brouwen kwam ik eigenlijk altijd te hoog uit met mijn SG omdat ik niet alle parameters van mijn thuisbrouwerij goed in de brouwsoftware had ingesteld.
In de gevallen dat ik het alcohol percentage belangrijk genoeg vond heb ik bijgestuurd door water toe te voegen (een Helles van 7% ipv 5% hoeft van mij niet, maar voor een Belgische blonde vind ik 7% ook wel goed).

Sinds ik alles goed heb ingesteld ben ik tot nu toe eigenlijk altijd op het bedoelde SG uitgekomen.

brouwerwaldonk

Citaat van: seed7 op 06-04-2020  07:43 u...en dat was meteen zo bij het eerste brouwsel ;)

Ingo
Ja hoor. De kwaliteit is intussen fel verbeterd, dat wel.

Oscar

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-04-2020  06:20 uGeen van de drie, altijd mijn verwacht rendement en liters,

Ja ik ook meestal... Maar gisteren gebrouwen slechts 45% basis mout en de rest spelt en rogge. Versuikering liep zeer traag. >:( Uiteindelijk, na 3,5 uur maischen was ik het zat en ben gaan filteren. In 30 minuten alles er door, een rendement van niets, wordt toch nog een mooi bier van ± 4%  :brouwen:  Maar dan moet je wel ff anticiperen op je proces... ;)

Richard3

Citaat van: Oscar op 06-04-2020  16:50 uJa ik ook meestal... Maar gisteren gebrouwen slechts 45% basis mout en de rest spelt en rogge. Versuikering liep zeer traag. >:( Uiteindelijk, na 3,5 uur maischen was ik het zat en ben gaan filteren. In 30 minuten alles er door, een rendement van niets, wordt toch nog een mooi bier van ± 4%  :brouwen:  Maar dan moet je wel ff anticiperen op je proces... ;)


Nou en? ???
Leer maar eens brouwen!
En mijn favoriet: Spoelen tot gewenst volume!
  :lol: :lol: :lol:
:proost2: :proost:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Oscar op 06-04-2020  16:50 u.wordt toch nog een mooi bier van ± 4%
± 4% is een kinderbier! :groots:

brouwerwaldonk

Je kan dat een kinderbier vinden, die straffe bieren van meer dan 8% hebben voor mij persoonlijk totaal geen meerwaarde.
Een biertje van 4% een fris zomerbiertje, bij de BBQ

Heuvinger brouwerij

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-04-2020  18:18 uEen biertje van 4% een fris zomerbiertje, bij de BBQ
Ik drink dan liever een bitter lemon met ijs.

Koen S

4: niks veranderen, vlak voor bottelen proeven en dan eventueel corrigeren. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gecorrigeerd, nooit grote afwijkingen gehad. Eigenlijk 3 dus.

Takkie83

5: eerst 3 en dan m'n brouwzaalrendement aanpassen. Maar ligt er volledig aan waar ik in het brouwproces ben. Ik zou bijvoorbeeld langer kunnen koken (of water toevoegen). Suiker toevoegen bij de nagisting. Koudhoppen. Dat soort dingen. Als je denkt dat je bier anders gaat uitvallen zit je nog in het proces. Als hij echter reeds anders uitgevallen ís kun je er weinig meer aan doen  :police:

tdp

Citaat van: Richard3 op 06-04-2020  17:53 uNou en? ???
Leer maar eens brouwen!

En mijn favoriet: Spoelen tot gewenst volume!!

Tik! Haha!

Brouwdraakje

Ik had dat bij mijn eerste twee bieren: te laag rendement. Fors verschil ook (10+ SG punten).
Toen ben ik vanaf mijn derde brouwsel met een voelermaatje gaan werken bij schroten en had ik mijn rendement aangepast. Gevolg: te zwaar bier.
Rendement aangepast en mijn vierde brouwsel zat ik er 3 SG punten naast.

Kortom: goed blijven opletten en waar nodig bijsturen. Ik meet het SG voor koken en na koken, niet nog voor het spoelen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Oscar

Citaat van: Brouwdraakje op 06-04-2020  21:48 uIk meet het SG voor koken en na koken, niet nog voor het spoelen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

En tijdens maischen?  :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 07-04-2020  00:05 uEn tijdens maischen?  :weetniet:
Precies. Daarmee kun je je rendement van het extract meten. Anders weet je niet of een afwijkend rendement komt door slecht spoelen of schroten/maischen.

Brouwdraakje

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2020  00:16 uPrecies. Daarmee kun je je rendement van het extract meten. Anders weet je niet of een afwijkend rendement komt door slecht spoelen of schroten/maischen.

Dat is een idee voor de volgende brouwdag! Ik spoel altijd vrij uitgebreid en op dezelfde wijze dus ik ga ervan uit dat dat wel goed zit. Maar meten is weten, thanks voor de tip  ;)
(ik was er bij mijn eerste twee brouwsels vrij zeker van dat het door schroten kwam, dat was namelijk een stuk grover dan bij het derde)

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwdraakje op 07-04-2020  09:24 uDat is een idee voor de volgende brouwdag! Ik spoel altijd vrij uitgebreid en op dezelfde wijze dus ik ga ervan uit dat dat wel goed zit. Maar meten is weten, thanks voor de tip  ;)
(ik was er bij mijn eerste twee brouwsels vrij zeker van dat het door schroten kwam, dat was namelijk een stuk grover dan bij het derde)
Daarvoor kun je deze Excel gebruiken:extractv2, zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/excel_rekensheets

IONOX

Ik corrigeer af en toe nog wel met aangezuurd water. Komt omdat ik mijn installatie steeds beter leer kennen en het proces steeds verder optimaliseer. Eerst altijd rendementen van 60%, nu klim ik tot de 80% terwijl mijn recept nog op 70% ingeregeld is.
Uiteindelijk wil ik naar een recept brouwen en vanuit daar optimaliseren. Als ik besluit om het maar zo te laten, wat is dan het hele punt van "leren"? Dat je je proces niet op orde hebt? Hmm

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.