La Chouffe Soleil kloon

Gestart door WouterVisser, 03-04-2020 20:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WouterVisser

Hallo,

Ik ben bezig met een recept voor een La Chouffe Soleil kloon recept te maken met BrouwHulp.
Als basis heb ik het standaard La Chouffe recept gebruikt en de hoppen aangepast (suggestie hiervoor stond elders op het forum).
Ook heb ik wat tarwemout en sinaasappel schil toegevoegd aan het recept.
Aangezien dit mijn eerste eigen aangepaste recept is vroeg ik me af wat jullie hier van vinden.
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptLa Chouffe soleil kloon
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume20,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Rager)28 IBU
Brouwzaalrendement76,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Zutphen
6,89 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,40 kgPilsmoutWeyermann3 EBC76,6 %
0,40 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC9,0 %
0,64 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC14,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-Amylaserust60,0 °C10 min.45 min.5,3 l/kg
Alfa-Amylasestap70,0 °C10 min.30 min.5,3 l/kg
Uitmaischen I75,0 °C5 min.5 min.5,3 l/kg
Uitmaischen II78,0 °C5 min.5 min.5,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,0 gColumbusbellen18,3%20 min.14,8 IBU
30,0 gAmarillobellen8,9%10 min.8,0 IBU
13,0 gCitrapellets12,0%10 min.5,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gKorianderzaadspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ardennes (3522)bovengist

Alvast bedankt,

Groet Wouter

GvB84

Leuk. Deze ga ik volgen. Ik vind het een lekker zomerbier.

Volgens mij zit er Curaçaoschil in dit bier i.p.v. zoete sinaasappel.

Takkie83

Citaat van: GvB84 op 03-04-2020  22:10 uLeuk. Deze ga ik volgen.

+1  :biersmile:

Je beta-amylase zit alleen op een te lage temperatuur. En tweemaal uitmaischen, waarom? Ik zie ook dat je beslag nogal dun is. Specifieke reden voor?

GvB84

Waarom doe je geen hopgift op 60 min?

Marco Aal

Waarom columbus op 20 minuten ???

Amarillo en citra is lekker maar denk dat Citra meer naar voren komt zonde van de Amerillo

WouterVisser

Bedankt voor alle reacties.
Betreft de sinaasappelschil, dit had ik al besteld. Ik kon niet zo een twee drie een recept vinden voor de Soleil.

Het maischschema heb ik overgenomen van een bestaand recept, ik weet ook nog niet zo goed hoe dit allemaal in elkaar steekt.
Suggesties zijn meer dan welkom.
Omdat ik het alcohol percentage gelijk wou krijgen aan het origineel (6%) heb ik de hoeveelheid pilsmout verminderd.
Ik denk dat daarom het beslag dunner is. Is het beter om dat de hoeveelheid suiker te verminderen in plaats van de hoeveelheid mout?

De hoppen daar kwam ik niet uit, er stond in een post dat je de hoppen van de normale La Chouffe kon vervangen door de 3 hoppen die ik nu in het recept gedaan heb.
Omdat de bitterheid van de Soleil volgens een website op 30 IBU staat, heb ik geprobeerd met BrouwHulp dit aan te passen d.m.v. de kooktijd en hoeveelheid van de hoppen.
Weet iemand misschien een bestaand recept voor La Chouffe Soleil zodat ik een en ander kan vergelijken.
Zou het handig zijn een kleine hoeveelheid hop 60 minuten te laten koken en een deel van de hoppen 5 minuten te laten meekoken?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

WouterVisser

Ik heb wat aanpassingen gedaan aan de hand van jullie suggesties.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptLa Chouffe soleil kloon
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume20,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)31 IBU
Brouwzaalrendement76,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Zutphen
8,10 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC75,5 %
1,00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC18,9 %
0,30 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-Amylaserust62,0 °C10 min.45 min.4,0 l/kg
Alfa-Amylasestap70,0 °C10 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen I75,0 °C5 min.5 min.4,0 l/kg
Uitmaischen II78,0 °C5 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gCitrapellets12,0%60 min.19,8 IBU
16,0 gColumbusbellen18,3%5 min.7,3 IBU
13,0 gCitrapellets12,0%5 min.4,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gKorianderzaadspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ardennes (3522)bovengist


Natlip


Neetje

Choufkes zijn niet erg hop-bitter.
Je gaat in je 2e recept naar boven maar je hebt geen erg hoog start sg.
Ik zou eerder de IBU's laten dalen en de koreander wat verhogen.

middelaersch

Volgens de website van de brouwerij zit er ook rogge in:

https://chouffe.com/nl/biers/chouffe-soleil/

Takkie83

Je kan ook je maischwater verlagen ten opzichte van je spoelwater om je beslag dikker te krijgen. Maar je begin SG lijkt ook wat aan de lage kant, kom je wel uit met je alcoholpercentage zo? Lijkt me dat die 3522 gist wat restsuikers achterlaat. Qua maischtemperaturen zou ik 65-73-78 aanhouden

WouterVisser

Bedankt weer voor de alle tips.
Ik heb de link van la chouffe bekeken en rogge toegevoegd aan het recept.
Nu is het begin sg en beslagdikte ook gelijk omhoog gegaan, dus dat komt mooi uit.

Verder heb ik curacao schil in het recept opgenomen, evengoed de sinaasappelschil laten staan om de tonen van mandarijn te benaderen.
De curacao schil kook ik deels 30 min en deels voeg ik toe aan het eind van de kook, dit stond in de gebruiksaanwijzing van de leverancier.
Aan de hand van de tips van Neetje heb ik de IBU laten zakken en de koriander verhoogd.

Wat ik me wel nog afvroeg was hoe ik de tonen van vanille en peper erin krijg.
Is het een kwestie van een klein vanillestokje en een paar peperkorrels toevoegen aan de vergisting?
Dit las ik ergens op het forum, las alleen ook dat de vanillesmaak nogal snel kan overheersen en ook snel verminderd met de tijd.

@Takkie 83, bedankt voor de maischtemperaturen, hoe lang zouden deze stappen moeten zijn, 30 min 65, 30 min 73 en 5 min 78?
Dan kom ik ongeveer hetzelfde uit qua totale maischtijd als het oorspronkelijke schema.

Hieronder een uitdraai van BrouwHulp met de laatste aanpassingen.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptLa Chouffe soleil kloon
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume20,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)29 IBU
Brouwzaalrendement76,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Andijk
8,60 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
33 mg/l13 mg/l115 mg/l126 mg/l158 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC69,0 %
1,00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC17,2 %
0,50 kgRoggemoutWeyermann6 EBC8,6 %
0,30 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-Amylasestap62,0 °C10 min.30 min.3,6 l/kg
Alfa-Amylasestap70,0 °C10 min.30 min.3,6 l/kg
Uitmaischen I75,0 °C5 min.5 min.3,6 l/kg
Uitmaischen II78,0 °C5 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,0 gCitrapellets13,6%60 min.15,4 IBU
16,0 gColumbuspellets16,2%5 min.7,0 IBU
15,0 gAmarillobellen7,8%5 min.2,9 IBU
10,0 gCitrapellets13,6%5 min.3,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gCuracaoschilspecerijkoken
5,00 gCuracaoschilspecerijkoken
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ardennes (3522)bovengist

Het geschatte alcohol percentage volgens BrouwHulp is nu 6,9&

GvB84

Ik zou geen vanille en peper gebruiken in dit bier. Je gist gaat ook al veel smaak geven. Ik zou de eerste 3 dagen op 19 graden vergisten en dan per dag de temp iets op laten lopen tot ca 23 graden. Deze gist zorgt voor een groot deel voor de karakteristieke chouffe smaak.

GvB84

Ik zou denk ik de Columbus als eerste hop gebruiken en nog 1x Citra laten vervallen.
Ik zou voor een soleil-kloon de hoppen gebruiken die ook in de La Chouffe Blonde zitten. En alleen de Citra als aromahop extra toevoegen. Ik denk zelf dat de Soleil niet uit alleen maar Amerikaanse hoppen bestaat.
Maar als je bovenstaand recept brouwt krijg je vast een lekker bier.

Takkie83

Ik heb hem nog maar eens in huis gehaald die Soleil om echt iets zinnigs te kunnen zeggen over het smaakprofiel, maar als ie 6% is terwijl je in je recept op 6,9 uitkomt zou ik toch wat terugschroeven. En wat betreft die rusttijden is het gewoon een kwestie van experimenteren. Denk dat jouw aanvankelijke schema prima is om mee te starten, dus 65 graden @ 45min en 73 @ 15 minuten. Paar minuten uitmaischen op 78 en spoelen maar. Wat het nut is van een extra 5 minuten op 75 kan iemand anders misschien uitleggen  :weetniet:

Een langere beta-amylase zorgt voor meer vergistbare suikers en dus een droger bier, mits andere factoren constant blijven. Wil je dus een bier met meer restsuikers; korter maischen rond de 65, langer rond de 73. Eventueel kun je ook eenstapsmaischen, bijvoorbeeld 60 minuten op 68 graden.

Maar ga vooral gewoon brouwen zou ik zeggen. Wat GVB al zegt; lekker wordt 'ie vast wel. Pas als je hem naast het origineel hebt geproefd weet je wat er aangepast moet worden  :biersmile:

WouterVisser

Bedankt voor de laatste reacties, ik heb het hopschema nog iets aangepast en de kristalsuiker iets omlaag gedaan vanwege het alcohol percentage.
Het uitmaischschema laat ik zoals hij nu is.
Met de paas ga ik dit bier brouwen, ik laat nog wel weten hoe de smaak is ten opzichte van een echte soleil.

Takkie83

Die extra paar minuten maakt ook echt niet uit. Je krijgt misschien een iets hoger rendement. Ik zou gewoon een zetmeeltestje doen om te kijken of er nog wat te verstijfselen in zit. Zo niet kun je uitmaischen.

Hou ons op de hoogte!  :biersmile:

Takkie83

Zijn er al updates?  :)

Heb de Soleil trouwens nog eens in huis gehaald maar ik vind hem niet beter dan de gewone Chouffe hoor  ???  Makkelijker doordrinkbaar ja maar de smaak is voor mij wat te dun. Leffe en Affligem hebben betere zomervarianten van hun blondbiertjes gebrouwen als je het mij vraagt.

Overigens vind ik dat veel meer brouwerijen in deze tijd een lekkere saison in de schappen zouden moeten zetten, maar goed dat is weer een ander onderwerp  ;D

WouterVisser

Hallo allemaal,

Hier een update over de soleil kloon.
Het is niet echt een succes geworden omdat ik de verkeerde roggemout had gekregen.
Ik had pale rye malt besteld maar iets met gebrande rogge gekregen.
Aangezien ik niet wist hoe lichte roggemout eruit hoorde te zien heb ik dit gewoon geschroot en gebruikt.

Het is behoorlijk schrikken toen er uit het pompje van de brouwketel zwarte vloeistof begon te stromen!
Aangezien toen toch al de meeste ingrediënten erin zaten en het gist al gestart was zijn we maar gewoon doorgegaan.
Het eindresultaat was iets wat meer op een stout lijkt dan op de soleil.
Na een paar weken op fles heb ik er een geproefd en het smaakt niet eens verkeerd, het is een soort fruitige stout geworden.

Uiteraard heb ik dit probleem bij de leverancier gemeld met foto van het restant van de mout en aangegeven dat ik het fijn zou vinden om in ieder geval de gebruikte mouten kosteloos te mogen ontvangen.
Dit is al enkele weken geleden en na ook nog een keer telefonisch contact te hebben gehad hoor ik nog steeds niks.
In ieder geval twee 2 dingen geleerd: pale roggemout is niet zwart en er is een website waar ik niks meer hoef te bestellen aangezien ze toch geen service bieden.

Al met al een lekkere stout gecreëerd maar we gaan volgende week opnieuw proberen een soleil kloon te maken.
Wordt vervolgd.

Takkie83

Joh wat zuur. Op deze wijze krijg je misschien interessante recepten maar niet wat je voor ogen had. "Pale" zegt het eigenlijk al, licht van kleur dus, en zeker niet geroosterd  :o Maar dat zal je nu nooit meer vergeten. Slechte service ook inderdaad en erg slordig dat je een heel ander product krijgt. Je mag hier rustig zeggen om welke zaak het gaat hoor. Anderen kunnen daar dan ook weer hun conclusies uit trekken en je hoeft een zaak met slechte service online niet te sparen. Sterker nog; misschien gaan ze er dan wél wat aan veranderen.

En wij wachten gewoon rustig af  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 17-05-2020  19:04 uOverigens vind ik dat veel meer brouwerijen in deze tijd een lekkere saison in de schappen zouden moeten zetten, maar goed dat is weer een ander onderwerp  ;D

Heb je de Grolsch Saison al gedronken? Dat was voor mij een verrassing.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 18-05-2020  22:32 uHeb je de Grolsch Saison al gedronken? Dat was voor mij een verrassing.

Zeker! Vind hem niet verkeerd, maar naar mijn subjectieve mening smaken m'n eigen saisons toch beter  ;D Binnenkort maar eens een testje met vrienden doen  :proost: Jammer dat Brand z'n saison heeft vervangen door blond. Staat me bij dat die goed te pruimen was.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 18-05-2020  22:41 uZeker! Vind hem niet verkeerd, maar naar mijn subjectieve mening smaken m'n eigen saisons toch beter  ;D Binnenkort maar eens een testje met vrienden doen  :proost: Jammer dat Brand z'n saison heeft vervangen door blond. Staat me bij dat die goed te pruimen was.

De Saison is gekomen na de Blond...

Takkie83

Ik zie hem anders nergens meer  :-\

Takkie83

Citaat van: WouterVisser op 17-05-2020  21:17 uAl met al een lekkere stout gecreëerd maar we gaan volgende week opnieuw proberen een soleil kloon te maken.
Wordt vervolgd.

Inmiddels nieuwe poging ondernomen met échte pale?  ;D

WouterVisser

Hallo allemaal, het is een tijdje terug dat ik wat gepost heb maar hier een update. De zaak in kwestie heeft inmiddels keurig de ingrediënten opnieuw verstuurd, het duurde wat langer door de corona. We hebben een nieuwe poging gewaagd en deze smaakt aardig hetzelfde als de originele soleil.
Al met al een goede eerste poging, qua kleur en helderheid lijkt hij ook.

Even een puntje off topic:

Inmiddels gaan we ons weer toeleggen op het klonen van een La Chouffe blonde.
De eerste keer dat we dit deden was de smaak veel voller dan het orgineel, ook was hij een stuk minder bitter.
Volgens mij is de La Chouffe de laatste jaren ook erg veranderd en lijkt deze kloon op de "oude" La Chouffe.
Ik kan me niet herinneren dat deze een aantal jaar terug ook redelijk droog en bitter smaakte.

Heeft iemand anders dit ook al een keer gemerkt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.