NEIPA poging

Gestart door rutger1973, 02-04-2020 15:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joe7292

Brouwers,

Graag jullie mening bijgevoegd NEIPA recept dat ik wil gaan brouwen.
Met name de dry hop twijfel ik over of ik misschien teveel doe. Ik hoor wel eens berichen van 8 g/l voor een NEIPA.
hier ga ik met ca. 17 g/l ruim overheen.

Heeft iemand ervaring met deze hoeveelheden en wat het toevoegt?


MO

Neipa's gaan tot 30 g/L dus gewoon lekker doen!

joe7292

Citaat van: MO op 01-05-2021  22:22 uNeipa's gaan tot 30 g/L dus gewoon lekker doen!!
Top!
Ik zit er inderdaad ook niet om te springen zuinig te zijn met de hop en dan binnen no-time die aroma alweer kwijt te zijn [emoji14]

Jacques

Citaat van: MO op 01-05-2021  22:22 uNeipa's gaan tot 30 g/L dus gewoon lekker doen!

Volgens Thomas Shellhammer (een autoriteit op het gebied van hop) heeft het toevoegen van meer dan 8 g koudhop per liter niet zo veel zin... Je krijgt er volgens hem geen meer hoparoma door...

Jacques

Citaat van: joe7292 op 01-05-2021  21:35 uBrouwers,

Graag jullie mening bijgevoegd NEIPA recept dat ik wil gaan brouwen.
Met name de dry hop twijfel ik over of ik misschien teveel doe. Ik hoor wel eens berichen van 8 g/l voor een NEIPA.
hier ga ik met ca. 17 g/l ruim overheen.

Heeft iemand ervaring met deze hoeveelheden en wat het toevoegt?



Topic samengevoegd met het bestaande topic over het brouwen van NEIPA. Zo staan alle wetenswaardigheden over het brouwen van deze bierstijl bij elkaar.

joe7292

Citaat van: Jacques op 02-05-2021  21:58 uVolgens Thomas Shellhammer (een autoriteit op het gebied van hop) heeft het toevoegen van meer dan 8 g koudhop per liter niet zo veel zin... Je krijgt er volgens hem geen meer hoparoma door...

Interessant. Ben eigenlijk wel benieuwd of dit ook op gaat voor de zogenoemde 'Biotransformation' die plaatsvind bij dry hoppen op high krausen.
Ik ga het stukje van Thomas Shellhammer eens opzoeken. Wellicht interessant om de eerste hopgift te laten staan en de tweede echter te verlagen.
Natuurlijk zonde om die dure Amerikaanse hop ergens voor de gebruiken als het niks toevoegt.

Jacques

Citaat van: joe7292 op 03-05-2021  18:44 uInteressant. Ben eigenlijk wel benieuwd of dit ook op gaat voor de zogenoemde 'Biotransformation' die plaatsvind bij dry hoppen op high krausen.

Ik sluit dat zeker niet uit.

Zie ook Impact of dry hopping at different stages of fermentation on the physical and organoleptic quality of beer waarin inzicht wordt gegeven in de smaakinvloed van verschillende momenten van het geven van koudhop.

D.R.K.

Van het weekend ook eens een flesje open getrokken van de NEIPA, mooi van kleur en geur is tropisch, zit geen bitterheid in maar had zeker wel wat tropischer gemogen.
Wel tevreden met het resultaat en eens kijken hoe goed deze van kleur blijft. Dryhop toevoeging mogelijk wel iets te vroeg gedaan want na toevoegen toch nog redelijk wat activiteit in de blowoff. Dryhop ook weer toegevoegd als papje.


tanteemmie

Citaat van: Takkie83 op 11-04-2021  21:34 uVandaag mijn tweede neipa poging gebrouwen. Deze keer heb ik wat dingen gedaan/ga ik wat dingen doen om oxidatie te beperken:

- Water/wort zo min mogelijk laten kletteren
- Alle overhevelingen via slangetjes tot op de bodem
- Eén keer koudhoppen einde vergisting en deze niet verwijderen
- Bottelen met een afvulpijpje  ;D

Ik heb het afgekoelde wort wel gewoon in mijn gistvat op de gist gekletterd en ik ga ook overhevelen om een suikeroplossing te kunnen mengen voor het bottelen.


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDusty Dusk
Brouwdatum11-04-2021
BierstijlNEIPA
Volume9,6 l
Begin SG1,052 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad80,8%
Alcoholgehalte5,5 vol.%
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)0 IBU
Brouwzaalrendement73,6 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
14,00 lWater uit Katwijk
1,20 mlFosforzuur
1,52 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l171 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC41,7 %
1,00 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC41,7 %
0,40 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC16,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstapsch67,0 °C1 min.60 min.5,8 l/kg
Uitmaisch78,0 °C10 min.5 min.5,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gAmarillopellets8,7%1/2 uur @ 80 graden0,0 IBU
25,0 gCitrapellets12,5%1/2 uur @ 80 graden0,0 IBU
25,0 gMosaicbellen11,2%1/2 uur @ 80 graden0,0 IBU
25,0 gAmarillopellets8,7%koudhop0,0 IBU
25,0 gCitrapellets12,5%koudhop0,0 IBU
25,0 gMosaicbellen11,2%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
8gVerdant IPAbovengist

Staat op een koele plek in huis op ongeveer 19 graden

Dit ziet er veel belovend uit, ik ga deze ook eens proberen te maken, maar ga wel wat andere hop gebruiken. Na dit hele topic te hebben gelezen en de test van Jacques twijfel ik nog even over de hopgift op 80 graden die jij hebt staan. Gaat deze echt voor smaak zorgen?

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 06-05-2021  10:11 uDit ziet er veel belovend uit, ik ga deze ook eens proberen te maken, maar ga wel wat andere hop gebruiken. Na dit hele topic te hebben gelezen en de test van Jacques twijfel ik nog even over de hopgift op 80 graden die jij hebt staan. Gaat deze echt voor smaak zorgen?

De test die ik gedaan heb was kijken naar het effect van het overgieten van koudhop om hopcreep te voorkomen. Dat verminderde de hopcreep wel maar zorgt er niet voor dat je er helemaal geen last van hebt.
Een hopgift na het koken bij 80 ºC draagt bij aan het hopkarakter maar het geeft een andere smaak dan koudhoppen. Het meest evenwichtige hoparoma krijg je als je meerdere hopgiften doet. Dat wil zeggen: een paar minuten voor einde koken, een hopgift bij 80 ºC en meerdere keren koudhoppen. De koudhop die je geeft tijdens de hoofdgisting geeft namelijk een ander aroma dan een koudhop op het einde van de nagisting. Dit komt door biotranformatie van hoparomastoffen door de gist.
Overigens is tegenwoordig ook een enzympreparaat te koop dat er ook voor zorgt dat je hoparoma intenser wordt. Zie ook https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/blog/enzymes-in-biotransformation/

tanteemmie

Citaat van: Jacques op 29-12-2020  22:31 uHet wordt een "Nieuw Loons IPA"  :)  Een NEIPA met een eigen twist.
De hopsoorten zijn Ekuanot en Mandarina Bavaria.
Het is niet mijn bedoeling om te gaan koudhoppen. In plaats daarvan heb ik een flinke vlamuit hopgift gedaan bij 80 ºC gedurende 7 minuten. Daarna doorgegaan met koelen terwijl de zak met hop nog in de ketel hing.

Ik bedoelde deze test Jaqcues, niet die met water overgieten tegen hopcreep. Je had gebrouwen en hoopte niet te hoeven dryhoppen, echter bleek er weinig smaak aan te zitten en heb je alsnog gedryphopt. Vandaar dat ik twijfel over de 80 graden hop. Ik dacht ik voeg het toe tijdens hoofdvergisting en daarna navergisting.

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 07-05-2021  11:00 uIk bedoelde deze test Jaqcues, niet die met water overgieten tegen hopcreep. Je had gebrouwen en hoopte niet te hoeven dryhoppen, echter bleek er weinig smaak aan te zitten en heb je alsnog gedryphopt. Vandaar dat ik twijfel over de 80 graden hop. Ik dacht ik voeg het toe tijdens hoofdvergisting en daarna navergisting.

Grappig. Ik ben net dit bier aan het drinken.
Ik ben blij dat ik koudhop toegevoegd heb voor meer hoparoma. Wel heeft het bier last van hopcreep. Het komt nog niet uit de fles maar het laat zich wel moeilijk inschenken door de overvloedige schuimvorming. Het is overigens een mooi bier geworden.

Gelet op mijn ervaring met dit bier denk ik niet dat je een zeer intens hoparoma krijgt met alleen een vlamuit hopgift bij 80 ºC. Mogelijk lukt dat wel als je Lallemand Aromazyme gebruikt. Zelf heb ik daarmee nog geen ervaring. Wel ben ik van plan dit enzym binnenkort te bestellen.

tanteemmie

Citaat van: Jacques op 07-05-2021  23:03 uGrappig. Ik ben net dit bier aan het drinken.
Ik ben blij dat ik koudhop toegevoegd heb voor meer hoparoma. Wel heeft het bier last van hopcreep. Het komt nog niet uit de fles maar het laat zich wel moeilijk inschenken door de overvloedige schuimvorming. Het is overigens een mooi bier geworden.

Gelet op mijn ervaring met dit bier denk ik niet dat je een zeer intens hoparoma krijgt met alleen een vlamuit hopgift bij 80 ºC. Mogelijk lukt dat wel als je Lallemand Aromazyme gebruikt. Zelf heb ik daarmee nog geen ervaring. Wel ben ik van plan dit enzym binnenkort te bestellen.
Haha wat toevallig! Ik ga een proefbrouwsel brouwen zonder 80 graden hop en voeg een groot deel met hoofdvergisting toe en dan een kleiner deel met navergisting. En dan hopen dan snel drinken. Hopelijk blijft het dan vers en de hopcreep niet te vervelend

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 07-05-2021  23:56 uHaha wat toevallig! Ik ga een proefbrouwsel brouwen zonder 80 graden hop en voeg een groot deel met hoofdvergisting toe en dan een kleiner deel met navergisting. En dan hopen dan snel drinken. Hopelijk blijft het dan vers en de hopcreep niet te vervelend

Uit onderzoek is gebleken dat een harmonischer hoparoma krijgt als je op meerdere momenten hop toevoegt.
Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41261
en https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7056.msg80220.html#msg80220

Takkie83

Citaat van: tanteemmie op 06-05-2021  10:11 uDit ziet er veel belovend uit, ik ga deze ook eens proberen te maken, maar ga wel wat andere hop gebruiken. Na dit hele topic te hebben gelezen en de test van Jacques twijfel ik nog even over de hopgift op 80 graden die jij hebt staan. Gaat deze echt voor smaak zorgen?

Hee Emmie wat leuk dat je mijn recept als uitgangspunt wilt nemen! Mijn gedachte was om de eerste koudhopgift bij aanvang vergisting te vervangen door een flinke hopstand gift in de hoop dat de gist daaruit nog lekker wat hopoliën kan gebruiken voor biotransformatie en ik daardoor één keer minder mijn gistvat hoef te openen (ivm oxidatiebeperking). De koudhop heb ik einde vergisting toegevoegd. Hij zit nu bijna drie weken op fles, dus zal binnenkort weer verslag uitbrengen!

tanteemmie

Ik heb ook last van hopcreep, want hij gaat echt ontzettend ver door met vergisten. Ik blijf wel wachten tot de meting stabiel is voor ik ga bottelen, geen zin in bommen. Het is net een saison nu zover gaat hij door.

Jacques

Citaat van: tanteemmie op 15-05-2021  16:11 uIk heb ook last van hopcreep, want hij gaat echt ontzettend ver door met vergisten. Ik blijf wel wachten tot de meting stabiel is voor ik ga bottelen, geen zin in bommen. Het is net een saison nu zover gaat hij door.

Kan nog even duren... Het SG kruipt naar beneden...  :)

Takkie83

Hij gaat sowieso ver die Verdant IPA, mijn vorige versie met S-33 vond ik qua restsuikers passender. Maar deze geeft dan wel weer een mooie haze

Takkie83

Zoals beloofd hier weer een update. Bier zit nu 4 weken op fles. Prima sisje bij openen, niet teveel, niet te weinig. Schuim is ook prima maar zakt vrij snel in, waarschijnlijk door de vette vlokken en hopoliën. Troebelheid is onveranderd, alsook de wat bleke kleur door gebruik van premium pilsmout en vlokken. Geur is goed, niets mis mee. Smaak is zoals hierboven al gezegd te droog voor mijn smaak, wat dat betreft vond ik mijn poging met S-33 beter. Daarbij blijft in dit bier toch een peperigheid hangen van de hopburn. Normaal gesproken en lekkere bite, maar dan moet 'ie ook zoeter vind ik om daarvoor te compenseren. Ik denk dat ik toch ook de tweede koudhopgift mis in de intensiteit van het aroma. Nemen we allemaal weer mee voor de volgende poging  :)


Jacques

Op het oog ziet het er prima uit!

Citaat van: Takkie83 op 17-05-2021  19:38 uNemen we allemaal weer mee voor de volgende poging  :)

Dat is de juiste mentaliteit! Door steeds kritisch te proeven en bij te sturen kom je uit bij het perfecte bier.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 17-05-2021  22:53 uOp het oog ziet het er prima uit!

Dat is de juiste mentaliteit! Door steeds kritisch te proeven en bij te sturen kom je uit bij het perfecte bier.

Dat is zeker de bedoeling! Vraag me wel af of een tweede koudhopgift nog iets gaat toevoegen aangezien ik nu al 7,5 g/l had toegevoegd einde vergisting. Als ik er nog een eerdere hopgift bij doe dan ga ik ruim over de 8 g/l koudhop en dat zou weinig meer toevoegen.

Hopgiften splitsen in 2 x 4 g/l?

Fractus

Hoe heb je je koudhop toegevoegd? Gewoon los in het gistvat, in een hopzakje of in een thee-ei? Ik heb pas een IPA gebrouwen (niet NEIPA) waar ik de hop gewoon los in het vat heb gegooid, en daar viel het hoparoma me tegen. De hop was ook helemaal bedolven onder een laag gist en eiwitten, dat zal ook niet geholpen hebben...

Dund

Ik doe mijn hop altijd in een hopzak met knikkers. Altijd pellets nooit bloemen die gaan drijven.

Maar 20-30 gram per liter voor een neipa is echt niet vreemd bij mij. Ik doe meestal 15-25% na twee dagen erbij die laat ik 3 dagen hangen vervolgens gaat de tweede batch erin die dan rond de 3-4 dagen erin hangt op 15 graden.

Tijdens het openen van de cct dan zorg ik altijd dat ik mijn CO2 op de racking arm aansluit en ik laat dan lichtjes CO2 bubbelen zodat er continue een bed CO2 op het bier licht tijdens het wisselen van de zakken.

Op 50 liter gaat er bij mij zo een kilo hop in bij de tweede batch.



Jacques

Citaat van: Takkie83 op 17-05-2021  23:13 uDat is zeker de bedoeling! Vraag me wel af of een tweede koudhopgift nog iets gaat toevoegen aangezien ik nu al 7,5 g/l had toegevoegd einde vergisting. Als ik er nog een eerdere hopgift bij doe dan ga ik ruim over de 8 g/l koudhop en dat zou weinig meer toevoegen.

Hopgiften splitsen in 2 x 4 g/l?

Ik zou gewoon een tweede koudhopgift geven boven de 7,5 eerdere koudhopgift. De grens van 8 g is denk ik niet magisch.

Overigens heb ik onlangs bij brouwsel 2 keer 1,5 g per liter gegeven en dat had duidelijk effect op het hoparoma. Twee keer 4 g per liter is daarom misschien wel een goed idee.

Takkie83

Citaat van: Fractus op 18-05-2021  09:13 uHoe heb je je koudhop toegevoegd?

In een hopsok verzwaard met whiskycubes

Citaat van: Jacques op 18-05-2021  21:24 uIk zou gewoon een tweede koudhopgift geven boven de 7,5 eerdere koudhopgift. De grens van 8 g is denk ik niet magisch

Misschien doe ik volgende keer gewoon 2x 50 g koudhop en 50 g vlamuit op 10 liter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.