Uitgisten of niet

Gestart door thezewery, 07-03-2020 09:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thezewery

Zit een beetje hardop te denken, en dacht: kom ik zet/vraag het op het forum

Ter voorkoming van bommetjes altijd keurig sg gemeten over een aantal dagen enz, maar recentelijk over op cornelius. En die hebben een overdrukventiel...Hoe belangrijk is het meten van de sg dan nog, mocht deze inderdaad nog een puntje dalen? Het zou, zeker bij een al eerder gebrouwen biertje, handiger zijn om eea puur op tijd te kunnen sturen...

Neetje

Zonder flesjes geen bommetjes  :)
Maar je zult toch wel wat willen weten over de vergisting, tijdstip van overhevelen naar je fust, diacytielrust etc.
Ik zie weinig verschil met bottelen. Wel dat je rustig een sg puntje eerder op fust kan zetten.
Vul je wat suiker bij op fust of koolzuur?

Jacques

Citaat van: thezewery op 07-03-2020  09:53 uZit een beetje hardop te denken, en dacht: kom ik zet/vraag het op het forum

Ter voorkoming van bommetjes altijd keurig sg gemeten over een aantal dagen enz, maar recentelijk over op cornelius. En die hebben een overdrukventiel...Hoe belangrijk is het meten van de sg dan nog, mocht deze inderdaad nog een puntje dalen? Het zou, zeker bij een al eerder gebrouwen biertje, handiger zijn om eea puur op tijd te kunnen sturen...

Het overdrukventiel is een veiligheid. Ontploffen zal het vaatje niet tenzij het ventiel verstopt is...

Maar ben je niet bang dat je bier niet te tappen is als de koolzuurdruk heel hoog is?

thezewery

Citaat van: Neetje op 07-03-2020  17:16 uZonder flesjes geen bommetjes  :)
Maar je zult toch wel wat willen weten over de vergisting, tijdstip van overhevelen naar je fust, diacytielrust etc.
Ik zie weinig verschil met bottelen. Wel dat je rustig een sg puntje eerder op fust kan zetten.
Vul je wat suiker bij op fust of koolzuur?
2 weken vergisten, overhevelen, suiker erbij, 2 weken vat kamertemperatuur, 2 weken koud. Dat idee een beetje.

thezewery

Citaat van: Jacques op 07-03-2020  22:25 uHet overdrukventiel is een veiligheid. Ontploffen zal het vaatje niet tenzij het ventiel verstopt is...

Maar ben je niet bang dat je bier niet te tappen is als de koolzuurdruk heel hoog is?
Sja, geen idee eigenlijk, ben nog maar heel recentelijk met vaatjes bezig. Tappen gaat met wisselend succes. Maar met dat ventiel kun je op gegeven moment toch alle druk aflaten en daarna met CO2 op de gewenste druk brengen?

Jacques

Citaat van: thezewery op 08-03-2020  11:47 uSja, geen idee eigenlijk, ben nog maar heel recentelijk met vaatjes bezig. Tappen gaat met wisselend succes. Maar met dat ventiel kun je op gegeven moment toch alle druk aflaten en daarna met CO2 op de gewenste druk brengen?

Alle druk aflaten gaat niet lukken, er is altijd een grote hoeveelheid koolzuur in het bier dat maar langzaam vrijgegeven wordt. Een het vat een tijd open laten zonder ventiel is vragen om oxidatie.

hansHalberstadt

Het overdrukventiel gaat pas open bij heel veel druk. Met die druk zou je bier absoluut niet te tappen zijn. Misschien zou je iets kunnen bedenken met een veer die het klepje een beetje voorspanning geeft zodat je met de kracht op de veer de overdruk kunt verlagen naar de gewenste druk. Zo'n constructie is niet moeilijk. Net even gekeken met een leeg fust van de tap die op 1 BAR druk staat. Daarvoor moet je het ventiel met een extra kracht van ca 3000 g optillen. Dat is simpel te maken met een trekveer en een instelschroefje. Lijkt me ook de oplossing voor bier met hop creep. Bij hergisten op bv 20 graden zit je op ca 2.5 BAR, dus dan heb je minder kracht nodig dan 3000 g.


ExPeteriment

Citaat van: thezewery op 07-03-2020  09:53 uZit een beetje hardop te denken, en dacht: kom ik zet/vraag het op het forum

Ter voorkoming van bommetjes altijd keurig sg gemeten over een aantal dagen enz, maar recentelijk over op cornelius. En die hebben een overdrukventiel...Hoe belangrijk is het meten van de sg dan nog, mocht deze inderdaad nog een puntje dalen? Het zou, zeker bij een al eerder gebrouwen biertje, handiger zijn om eea puur op tijd te kunnen sturen...
Nagisten onder druk doe ik ook, maar wel met een spunding valve om tot iets tapbaars te komen.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 10-03-2020  18:18 uNagisten onder druk doe ik ook, maar wel met een spunding valve om tot iets tapbaars te komen.
Misschien dat mijn opmerking niet helemaal overkomt, maar het punt wat ik wilde maken is dat je op een vrij simpele manier het ontluchtingsventiel van een soda keg kunt omtoveren tot een goed gedefinieerde drukregelaar zodat je bv op 2 of 3 BAR kunt hergisten op fust.

thezewery

Citaat van: ExPeteriment op 10-03-2020  18:18 uNagisten onder druk doe ik ook, maar wel met een spunding valve om tot iets tapbaars te komen.
Briljant, tx!

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 10-03-2020  19:24 uMisschien dat mijn opmerking niet helemaal overkomt, maar het punt wat ik wilde maken is dat je op een vrij simpele manier het ontluchtingsventiel van een soda keg kunt omtoveren tot een goed gedefinieerde drukregelaar zodat je bv op 2 of 3 BAR kunt hergisten op fust.
Tsja, wat voor de een vrij simpel is, is voor de ander nogal wat. Doe mij maar een te kopen instelbaar overdrukventiel ipv een nog te bepalen veerkracht naar het plafond of waar dan ook. Ik ben benieuwd naar een eenvoudige oplossing. Kun je daar een tipje van de sluier over oplichten?

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 11-03-2020  22:26 uTsja, wat voor de een vrij simpel is, is voor de ander nogal wat. Doe mij maar een te kopen instelbaar overdrukventiel ipv een nog te bepalen veerkracht naar het plafond of waar dan ook. Ik ben benieuwd naar een eenvoudige oplossing. Kun je daar een tipje van de sluier over oplichten?
Zoiets?

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2020  23:27 uZoiets?

Goed idee ja, ga ik uitproberen met drukmeter op de CO2 kant.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 12-03-2020  19:50 uGoed idee ja, ga ik uitproberen met drukmeter op de CO2 kant.
:duimop:
Ben benieuwd wat eruit gaat komen.

thezewery

Ik ga voor de spunding valve

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.