Tip voor fermentasuarus gebruikers: de aquariumborstel

Gestart door SmellyCrew, 11-02-2020 14:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SmellyCrew

Heb je een fermentasaurus? En vergist je daarin onder druk? Dan vind je het vast vervelend als het verloop naar het trub reservoir dichtkoekt of de rommel in de cone blijft liggen ipv in de bol zakt. Wij wel in ieder geval, want dat betekent immers dat je de bovenkant open moet draaien om met een grote lepel of iets dergelijks de doorgang weer vrij te maken.
Hierop hebben wij het volgende gevonden: De magnetische aquariumborstel!



Kost maar een paar piekies, kun je vanaf de buitenkant bedienen en mocht je hem per ongeluk loslaten, dan drijft hij gewoon naar het oppervlak. Plaats hem goed ontsmet in je fermentasaurus voordat je de dop erop draait, en maak het vat van binnen schoon zonder hem open te hoeven maken en je bier onnodig aan zuurstof bloot te stellen.

hans_nwk

Het is alleen wat lastig checken of zo'n ding ook voedselveilig is.

SmellyCrew

Citaat van: hans_nwk op 11-02-2020  14:55 uHet is alleen wat lastig checken of zo'n ding ook voedselveilig is.
Tja dat klopt natuurlijk. Maar als ik het goed begrijp luistert dat soort zaken in aquaria ook zeer nauw, omdat mensen niet graag hun discusvissen van € 500 vergiftigen.

Broeky

Hey! Leuke tip! Zelf heb ik jaren een aquarium gehad en binnenkort komt er weer één. Ook heb ik voor het gisten een fermentasaurus. Ik ga dit zeker proberen. Bedankt! Voor zover ik altijd begrepen heb van aquaria speciaalzaken is dat deze dingen inderdaad organisme vriendelijk zijn. (Sowieso die van de wat grotere merken) Dus tenzij die materialen niet tegen het pH gehalte van bier kunnen lijkt het mij ook wel voedselveilig.
Maar ik heb te weinig kennis hiervan om hier met zekerheid een antwoord te kunnen geven. Ik ben zelf ook wel benieuwd.

SmellyCrew

Voor de zekerheid hangen we hem gewoon boven het vloeistofniveau totdat we hem gebruiken.


CeesM

Is dat borsteltje niet hetzelfde materiaal als dat groene op een schuurspons? Zo ja, dan kunnen er fijne krasjes op je Fermentasaurus ontstaan. Daar kunnen bacteriën in nestelen. :-\

HermanH

Misschien mooie tip, doch denk dat dit ook wel een oplossing is tegen te veel gist op de conische kegel bij bijvoorbeeld bottelen, is er trouwens voor voorzien:

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/fermentasaurus/d/fermentasaurus-rvs-vlotter-met-silicone-slang-60-cm

Biertje1985

Citaat van: hans_nwk op 11-02-2020  14:55 uHet is alleen wat lastig checken of zo'n ding ook voedselveilig is.
Wat is het ergste wat kan gebeuren? Schoon is het voedselveilig, zal echt geen lood inzitten of dergelijks.

Snelbier

Ijzer kan je bier grondig verzieken, binnen enkele dagen.
Is mij gebeurd met kogellagers in de hopsok, na 3 dagen zwaar geoxideerd en ijzersmaak in bier.
Magneet alleen in het bier laten hangen als het metaal is geïsoleerd, of RVS.

Snelbier

Ijzer kan je bier in enkele dagen verzieken. Heb dat zelf meegemaakt met kogellagers in de hopsok.
Na 3 dagen lagers zwaar geoxideerd en ijzersmaak in het bier.  Gezien reacties op dit forum was ik niet de eerste die er in stonk.
Wissertje mag dus géén blank metaal bevatten, tenzij RVS.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.