Brewtan B - een middel met meerdere voordelen

Gestart door Jacques, 23-01-2020 23:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: Novice77 op 17-05-2020  14:09 uIs Brewtan B eigenlijk toegestaan bij wedstrijden? Ik zie bij het ONK-reglement dat allerlei toevoegingen niet zijn toegestaan, maar aangezien dit 100% natuurlijk is, mag het misschien wel?

artikel 22: Het gebruik van schuimkraag bevorderende middelen, bodyverhogende middelen, houdbaarheidsmiddelen, bierpreventieven en enzymen, anders dan welke van nature aanwezig zijn in het graan, is verboden.

Brewtan-B, Tanal-A, amylases, glucanases, schuimstop, (gistvoeding), antioxidanten, tetra-hop, brouwsuiker, lactose, ... ;D

Een aantal forummers zal zich moeten onthouden van inzending. Maar ik denk niet dat de keuring de bieren hierop kan onderscheiden.

Biertje1985

Gistvoeding? :o Plus hoe wil je een brut iPa inzenden? Enzymen worden daar veel gebruikt.

Ik zou graag zien dat de ingrediƫnten vermeld moeten worden. Maar wel gebruikt mogen worden, dan zijn we in ieder geval verder dan de commerciƫlen op dit gebied en hoeft niemand zijn mond te houden die Antioxin of Brewtan of Amylase enzymen toevoegen. Zoals bijna alle "craft" brouwerijen doen. Hoe kunnen die hoppige bieren anders zo lang goed blijven, er word gestrooid met CO2 hop extracten, incognito hops en allerlei antioxidanten. Lijkt me duidelijk, echter lijkt er een taboe op te rusten want iedereen wilt hip, vegan en natuurlijk zijn lijkt het wel. Een prima streven maar als men niet transparant is dan wordt je bedonderd.

Jacques

Citaat van: EBC op 11-08-2020  18:04 uartikel 22: Het gebruik van schuimkraag bevorderende middelen, bodyverhogende middelen, houdbaarheidsmiddelen, bierpreventieven en enzymen, anders dan welke van nature aanwezig zijn in het graan, is verboden.

Brewtan-B, Tanal-A, amylases, glucanases, schuimstop, (gistvoeding), antioxidanten, tetra-hop, brouwsuiker, lactose, ... ;D

Tsja, het betreffende artikel doet een beetje denken aan het Reinheitsgebot. We weten met zijn allen dat door de Duitse hoogste rechter deze wet onverbindend verklaard heeft...

Brewtan B bevat tannines. Hop en mout doen dat ook...
Het is niet nodig om roomser te zijn dan de paus.

seed7

Citaat van: Biertje1985 op 11-08-2020  18:39 uPlus hoe wil je een brut iPa inzenden? Enzymen worden daar veel gebruikt.

Zelf een zgn "enzym booster" aka "Kaltauszug" maken en op het juiste moment inzetten en dat dan gecombineerd met de juiste gist(en). Kan zelfs volledig passend binnen het door Jacques zo geliefde "Reinheitsgebot" (dat overigens niet bestaat). Maar als je suikers wilt gebruiken, denk dan eens aan een oude versie van Tally Ho of de moderne versie, beter bekend als... Duvel.

Niet "bijna alle craft" brouwerijen doen het.

Je hebt helemaal niets van dat al aan hulpstoffen en lapmiddelen nodig als je gewoon heel netjes brouwt en zuurstof buiten de deur houdt. Je moet natuurlijk wel snappen welke technieken wat opleveren en waarom of waarom niet.

Ingo

Biertje1985

Gedeeltelijk ben ik het met je eens heel interessant artikel overigens in je link. Echter de producten die tegenwoordig verkocht worden zijn echt niet meer weg te denken, veel brouwerijen maken er gebruik van dat is een feit, ik zie het als innovatie, of je het wilt gebruiken dat is persoonlijk natuurlijk. Of het bier beter maakt is denk ik helemaal afhankelijk van wat je wilt bereiken en het biertype.

Robert1968

Vandaag voor het eerst Brewtan B gebruikt, ik had het genoegen een kleine hoeveelheid te kunnen overnemen van een forumlid.

Het betreft een IPA, een biertype om de geclaimde voordelen van dit middel goed te kunnen beoordelen.

Wat me opviel:
- ik gebruik altijd calcium zouten en AntiOxin SBR (1 gram) in mijn maischwater (25 l, 65C). Na toevoegen van 0.9 gram lichtbruin Brewtan B werd het water melkwit!? Na 5 minuten mijn geschrote mouten gestort in mijn Easybrew
- tijdens het maischen liep het wort erg goed door het filterbed, ik hoefde nu nauwelijks te roeren om overlopen van wort via de binnenpijp te voorkomen.
- het wort was veel helderder als voorheen, zeker op het moment van koken
- het brouwzaalrendement was gering hoger (enkele procenten) dan normaal, maar dit laat zich met maar 1 meting moeilijk beoordelen
- na koelen was het wort erg helder en de eiwitten bezonken snel.

Over enkele dagen ga ik drooghoppen tijdens vergisting. Over enkele weken zal ik het resultaat posten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.