Mijn Ispindel is gezonken

Gestart door @, 16-01-2020 21:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scorpionrose

Citaat van: Satch Brewing op 07-04-2021  21:24 uVerwarrend, want ik lees toch echt:
Can I use the Float in brews under pressure?
The Float will still function when brewing under pressure at 1 bar or 15 psi. Please keep in mind that spunding valves can influence the measurements.

Het is voor je eigen risico om het te doen.
Als hij toch zinkt door onder druk te vergisten en je hebt een brewbrain float dan kan de fabriekant je wijzen op de beschrijving dat hij IP67 is.

Hij zal het best doen met 1 Bar druk tot hij zinkt. Hij zal het bij elke druk doen zelfs tot hij zinkt.

Satch Brewing

Citaat van: Scorpionrose op 07-04-2021  22:13 uHet is voor je eigen risico om het te doen.
Als hij toch zinkt door onder druk te vergisten en je hebt een brewbrain float dan kan de fabriekant je wijzen op de beschrijving dat hij IP67 is.

Hij zal het best doen met 1 Bar druk tot hij zinkt. Hij zal het bij elke druk doen zelfs tot hij zinkt.

 Hmm... Ik ga ze eens bellen hierover hoe dat nou zit.

ExPeteriment

Citaat van: Rinus op 07-04-2021  18:10 uMisschien beter een houder maken voor in het asperge potje en daar dan de ispindel in fixeren, anders is het volgens mij niet echt stabiel qua kalibratie?
Overigens zijn de dekseltjes van zo'n potje van blik, dus mag niet beschadigd zijn neem ik aan?!

Of toch zoals ik eerder voorstelde  een langwerpige ballon oid om de ispindle heen doen; na gebruik weggooien. Volgens mij hoef je dan ook niet opnieuw te kalibreren (maar ook daar heb ik nog geen ervaring mee).
Dat kun je met een verzwaarde petling zonder elektronica op dichtheid testen. Ik zit ook aan teflontape op het schroefdraad te denken, of in zijn geheel vacuum sealen. Voorlopig gebruik ik bij onder druk sg verloop volgen weging met loadcel.

jerovan

Ik heb een stukje van een kinder ballon. over de dop van de petling gedaan. Extra beveiliging tegen water en hopelijk ook minder hars en schuim dat blijft hangen (in de dop zitten ribbels , nu glad

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/7c4796f6-cb4f-4982-9c24-2f6ba14708c4.jpg


Henielma

Ik zou zo'n ballon niet in mijn bier willen. Lijkt me niet voedselveilig.

Satch Brewing

Update:

Mijn 2e vergisting onder druk (1 Bar) met een BlewTie en de BrewBrain gaat perfect ....
zie:

gr. Marc

jerovan

Citaat van: Henielma op 15-05-2021  13:07 uIk zou zo'n ballon niet in mijn bier willen. Lijkt me niet voedselveilig.

Kinderen mogen ook sabbelen op die ballonnetjes, dus het zal wel meevallen.

beermenke

Mijn ispindel woont in een glazen potje en dobbert lekker achter glas in het bier. Schoon uit het potje dat de vaatwasser ingaat 😃

Rinus

Citaat van: beermenke op 15-05-2021  16:32 uMijn ispindel woont in een glazen potje en dobbert lekker achter glas in het bier. Schoon uit het potje dat de vaatwasser ingaat 😃
Echt een goed idee, maar hoe fixeer je de iSpindel eigenlijk in het glazen potje?

beermenke

Het is een potje waar ie redelijk precies in past, asperge glas. Ik schuif hem er in en zorg dat de batterij beneden wijst. Ik kan de temp en hoek en Plato mooi volgen. Begin gisting en eindgisting meet ik met refractometer. iSpindel zit gewoon in originele dichte behuizing.

Rinus

Citaat van: beermenke op 15-05-2021  19:04 uHet is een potje waar ie redelijk precies in past, asperge glas. Ik schuif hem er in en zorg dat de batterij beneden wijst. Ik kan de temp en hoek en Plato mooi volgen. Begin gisting en eindgisting meet ik met refractometer. Ispindel zit gewoon in originele dichte behuizing.
Ik dacht dat het nogal kritisch komt hoe de ispindel in de vloeistof drijft, vandaar ook de nauwkeurige kalibratie.
Dat gezegd hebbende, zou het niet veel beter zijn om de iSpindel dan definitief in een asperge potje te monteren ipv de kunststof pet? (dus zonder de pet)

beermenke

Dat zou kunnen maar dan is mijn effect weg van schoonmaken en eventueel lekken  Hij ligt precies hetzelfde steeds in het potje maar mocht er verschil zijn dan maakt t mij niet uit want ik heb m puur voor de gisting te kunnen volgen. Dat is mijn doel. Juiste meting doe ik met refractometer. Vergelijk met andere brouwsels voegt voor mij niets toe. Puur volgen van verloop vergisting.
Ik meet de temperatuur en zie ook de tijdsduur vergisting. Mij bevalt het prima

Rinus

Citaat van: beermenke op 15-05-2021  19:30 uDat zou kunnen maar dan is mijn effect weg van schoonmaken en eventueel lekken  Hij ligt precies hetzelfde steeds in het potje maar mocht er verschil zijn dan maakt t mij niet uit want ik heb m puur voor de gisting te kunnen volgen. Dat is mijn doel. Juiste meting doe ik met refractometer. Vergelijk met andere brouwsels voegt voor mij niets toe. Puur volgen van verloop vergisting.
Ik meet de temperatuur en zie ook de tijdsduur vergisting. Mij bevalt het prima
Daar heb je een punt, door de iSpindel in de pet te laten zitten heb je een dubbele bescherming.

jerovan

Kun je als je iSpindel gekoppeld is aan Brewfather, Brewspy of ander programma eens laten zien wat het verloop van jouw gistingscurve is in een aspegepotje. Ik neem aan dat je de kalibratie ook uitvoert met het potje eromheen?

Jan de Graaff

Citaat van: Rinus op 16-05-2021  10:04 uDaar heb je een punt, door de iSpindel in de pet te laten zitten heb je een dubbele bescherming.
Alleen als je er vanuit gaat dat de PET goed dichtgedraaid is, anders is het nog steeds enkelvoudige bescherming....

Maar, als de PET goed dichtgedraaid is, waarom heb je dan een extra bescherming nodig? Hij is immers goed dichtgedraaid.. >:D

Als je de bescherming van een aspergepotje meer vertrouwt dan die van de PETling, wat op zich kan, dan zou ik de iSpindel uit de PETling halen en goed monteren in het Aspergepotje. Dan die combinatie kalibreren. Op die manier kun je prima je iSpindel in Aspergepotje gebruiken voor accurate metingen. Dan kan een glazen bouillonpotje ook uitkomst bieden; die is wat kleiner/handzamer wellicht.

Je kunt een glazen pot met deksel eenvoudig zelf laten vertellen of ie goed is afgesloten door de 'Klik' in het deksel te gebruiken. Dat is de 'Klik' die aangeeft of de inhoud van het potje nog te vertrouwen is; Als je in het midden van het deksel drukt en je hoort een klik-geluid, dan is het potje lek en is de inhoud niet meer te vertrouwen.. Zo kun je ook checken of het potje met je iSpindel erin waterdicht (want luchtdicht) afgesloten is. Als de deksel klikt, dan is het potje lek..

Je doet dat als volgt – ik heb het net getest met een lege jampot. Ik heb de pot, zonder deksel, met behulp van Siri een minuut lang in kokend water gehouden – zo ver onder dat er net geen kokend water in het potje liep. Na een minuut de pot uit het water gehaald en de deksel er stijf opgedraaid (pas op, potje is heet!). Dan af laten koelen en de 'Klik' is uit de deksel. Dat betekent dat de pot nu luchtdicht – en dus ook waterdicht – is afgesloten.
Bij het weer openen werd ook duidelijk een heleboel lucht aangezogen, dus hij was echt goed dicht.

Meer zekerheid krijg je niet, denk ik...

beermenke

Bedankt voor je info, klopt helemaal Jan. Ik draai pet goed dicht en stop geheel in potje. Ook dit is dicht.
Ik kan mooi de temperatuur en vergisting volgen en hij blijft mooi schoon.
Potje gaat in vaatwasser.
Wellicht overdreven en overbodig maar ik zie er alleen maar voordelen bij en blijf het zo gebruiken. Begin en eind sg blijf ik gewoon met hydrometer of refractometer doen. Brouwsels onderling vergelijken voegt voor mij niets toe. Stel ik start met 15 Plato en na 3 dagen op 5 en zakt nog in de week erna tot 4. Meer hoef ik niet te weten. Of zie ik iets over het hoofd? Ik bottel pas indien week stabiel. Normaliter zo tegen de 3 weken totaal.

hopjesvla

De'klik' komt toch doordat de deksel niet meer vaccum is gezogen? Dit heb je dus niet bij een dichte pot uit de fabriek, die wel vacuum gezogen is (vandaar dus geen klik). Zodra je hem open draait is het vacuüm weg: dus heb je de klik.

Dit zelfde krijg je natuurlijk ook als je de pot flink heet maakt en daarna af laat koelen: daarmee creëer je een vacuüm in de pot -> geen klik. (Zoals dus getest)

Geen klik: geeft aan dat op dat moment er geen luchtlek is, maar dat hoeft dus niet te betekenen dat als die klik er nog wel is, dat die lek is  ;) (alleen dus dat er geen vacuum meer in de pot is, maar hoeft dus niet te betekenen dat die lek is. Of je moet dit verhittingsexperiment elke keer herhalen voordat je de Ispindel wil gebruiken. Maar verhit je hem dan met of zonder Spindel? Want zonder, moet die dus daarna weer open..). Ik weet niet of ik dit geval een jampot deksel oid zou vertrouwen om heel vaak stevig dicht te draaien. Zou dan eerder aan een Petling in een petfles denken of zo (zo'n sapflesje met brede dop) als je een dubbele bescherming wil.

Jan de Graaff

Citaat van: hopjesvla op 17-05-2021  16:11 uOf je moet dit verhittingsexperiment elke keer herhalen voordat je de Ispindel wil gebruiken. Maar verhit je hem dan met of zonder Spindel? Want zonder, moet die dus daarna weer open..).
Ja, iedere keer, want je moet je iSpindel eruit halen om op te laden.
Je verwarmt de pot zonder iSpindel, natuurlijk. Als er iets fout gaat en er komt water in de pot is het alsnog gedaan met je iSpindel...

Het gaat er ook alleen maar om om de pot te verwarmen, zodat de lucht erin verwarmd wordt en uitzet. Dan iSpindel erin, deksel erop en afkoelen. Dat kan die iSpindel prima aan; het komt niet eens in de buurt van soldeerbouttemperaturen en is het maar zeer kort.

Die deksel kun je prima vaak dichtdraaien en de afwezigheid van de 'klik' is je verzekering dat je dekseltje nog steeds goed afsluit. Zo'n verzekering heb je niet bij de dop van zo'n PETling. Daarvan hebben meerdere mensen er al vaker ongemerkt eentje van stuk gedraaid en dat is nou juist het probleem waarvoor men een oplossing zoekt.

Ik gebruik zelf gewoon de PETling en draai de dop er met beleid op. Dat vertrouw ik wel. De "glazen potje"/klik methode heb ik alleen voor de aller-achterdochtigsten beschreven. Het is zo'n beetje de hoogst haalbare zekerheid die je kunt krijgen op niet het niet gebruiken van je iSpindel na..

Een dubbele verpakking – PETling en glazen potje (met "klikkend" deksel) – is in principe niet veel veiliger dan een enkele verpakking. Je vertrouwt de PET-dop niet, dus doe je de iSpindel in een glazen potje waarvan je het deksel ongecontroleerd vastdraait. Beiden geven geen garantie op een goede afsluitende werking. Dus kun je net zo goed een enkele verpakking gebruiken. Statistisch is er geen reden om aan te nemen dat er iets mis zal gaan. In beide gevallen is de kans dat het mis gaat met een nauwkeurig vastgezette dop of deksel al zeer klein. Het gaat pas mis als de dop of deksel niet nauwkeurig vastgezet of geforceerd wordt.

hopjesvla

Ha nee ik snap hem wel hoor  ; )Je moet inderdaad elke keer dat verwarmingsexperiment doen wil je weten of op dat moment je deksel goed afsluit. Ik hou het ook vooralsnog gewoon bij de petling zelf :)




de sleutel

De oplossing voor het verdrinken van een Ispindel is simpel
Knip een vinger af van een latex handschoen en doe die over
de kap en de daaropvolgende ring, probleem opgelost

Jan de Graaff

Citaat van: de sleutel op 24-05-2021  12:44 uDe oplossing voor het verdrinken van een Ispindel is simpel
Knip een vinger af van een latex handschoen en doe die over
de kap en de daaropvolgende ring, probleem opgelost
Erg simpel, inderdaad. Geweldig! 

Jacques

ispindel
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 04-04-2022  21:59 uispindel
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.
Je bent alleen vergeten er ook een hashtag van te maken, Jacques ;)
Bij deze: #ispindel

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 05-04-2022  09:53 uJe bent alleen vergeten er ook een hashtag van te maken, Jacques ;)
Bij deze: #ispindel

Dank je. Het mooie is dat iedereen met meer dan 20 berichten een bericht kan voorzien van een hashtag die in het overzicht wordt opgenomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.