Alcoholarm bier bottelen

Gestart door pim1980, 15-01-2020 18:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pim1980

Dag allen,

Als ik een alcoholarm bier ga brouwen, met nagisting <0,5% alcohol met een gist die geen maltose en maltotriose vergist, hoe kan ik er dan het beste voor zorgen dat ik koolzuur in het bier krijg bij bottelen? Hefgisting in fles lijkt me dus geen optie.

Iemand een goed idee om flesjes onder druk te carboniseren?

Alternatief is in fust onder druk carboniseren. Daar iemand ervaring mee?

Weet niet zo goed hoe ik dit kan aanpakken... Alle hulp is welkom.

goom

Je kunt ook bottelgist gebruiken

Guppie

Citaat van: goom op 15-01-2020 &nbsp;18:37 uJe kunt ook bottelgist gebruiken

Ja maar hij heeft voor bottelen al 0.5 procent en met bottlegist komt er nog wat bij, niet alcohol arm meer dan.

PaultjePils

Als je de extra alcohol van suiker niet erg vindt, dan zie ik nog even niet waarom je niet gewoon met je huidige gist kan hergisten?

Ik ben met Guppie eens dat met de hergisting zo ruim 0.3 procent alcohol bijkomt. Als dat niet gewenst is moet je wel geforceerd carboniseren. Daar zou mijn voorkeur wel naar uit gaan.

pim1980

Citaat van: PaultjePils op 15-01-2020 &nbsp;23:13 uAls je de extra alcohol van suiker niet erg vindt, dan zie ik nog even niet waarom je niet gewoon met je huidige gist kan hergisten?

Ik ben met Guppie eens dat met de hergisting zo ruim 0.3 procent alcohol bijkomt. Als dat niet gewenst is moet je wel geforceerd carboniseren. Daar zou mijn voorkeur wel naar uit gaan.

Ik wil de extra alcohol dus niet, vandaar geen nagisting. Maar heeft iemand tips voor eenvoudig geforceerd carboniseren of fles (of eventueel fust)?

Walsingham

Citaat van: goom op 15-01-2020 &nbsp;18:37 uJe kunt ook bottelgist gebruiken

Dat raad ik sterk af! Die bottelgist zal alle restsuikers (maltose, maltotriose) opgebruiken. Bottel bombs gegarandeerd.

Je kan gewoon bottelsuiker gebruiken met de maltose-negatieve gist die reeds in het bier zit. Sucrose kan die vast wel gebruiken.
Maar hier heb je inderdaad een kleine stijging in ABV (0.5% ongeveer).

Keggen vereist toch een minimum aan materiaal, dit is niet zo goedkoop.

PaultjePils

Dan kijk je inderdaad naar keggen met enig materiaal. Ben je zo wat centjes verder.

In mijn hoofd gaat nu een experiment los van droogijs. Omdat bier schuimt kan je het er niet gewoon in je glas gooien, dan schuimt de boel over. Mogelijk kan je droogijs in gekoeld bier bottelen of in pet fles stoppen, of zelfs in een keg. Gewoon even een ideetje wat mij te binnen schiet. Voor eenmalige geforceerde carbonatie wellicht wel aardig om in te verdiepen.

PaultjePils

Nou moet ik meteen zeggen dat droog ijs geen ongevaarlijke praktijk met zich meebrengt. Een beetje solide CO2 (droogijs) wordt ontzettend veel gas direct door sublimatie.

Hier wordt het dus ook afgeraden ondanks resultaat: https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/dry-ice-carbonation-video.29448/
En hier zijn er wel goede resultaten:

Als ik het zou doen, dan zou het eerst goed uitrekenen zijn hoeveel gram nodig is, en dat dan opdelen in stukken. Dan zou ik dat in een hersluitbaar keg/pet fles (sodastream fles bijv) en dan kleine hoeveelheden toevoegen aan koud bier en dan de hoge druk overnacht (wellicht zelfs meerdere nachten) laten intrekken, en dat dan herhalen tot het gewenste resultaat. In ieder geval niet de hele hoeveelheid in een keer toevoegen, want als alles sublimeert en niet in het bier trekt zit je waarschijnlijk met een te hoge druk in de fles. Het is een hoop gedoe, maar het zijn lage instapkosten. Alles moet ook schoon gebeuren aangezien je bier alcoholarm is. Er is dus weinig ruimte voor verontreinigingen.

Drents Hopbier

Citaat van: PaultjePils op 16-01-2020 &nbsp;11:11 uIn mijn hoofd gaat nu een experiment los van droogijs. Omdat bier schuimt kan je het er niet gewoon in je glas gooien, dan schuimt de boel over. Mogelijk kan je droogijs in gekoeld bier bottelen of in pet fles stoppen, of zelfs in een keg. Gewoon even een ideetje wat mij te binnen schiet. Voor eenmalige geforceerde carbonatie wellicht wel aardig om in te verdiepen.

Heb ik 1 keer gedaan. Grolsch flesje met eigen bier gevuld, klein stukje droogijs erbij en afgesloten. Het leek even later wel een raketbasis. Allemaal fluitende flesjes. Gelukkig geen ontploffingen. Droogijs gaf te snel gas, wat niet snel genoeg in het bier oploste, dus de druk bovenin liep te snel op. Doe ik nooit weer.

Hopbier

seed7

Geforceerd carboniseren en (onder tegendruk) afvullen is je enige echte optie. Of helemaal van de fles afzien en tappen. Of ... alleen maar flessengisting doen als je SG laag genoeg is, of je gist niets lust ;)

Ingo

ToonVe

Hallo,
Als je gist maar beperkt suikers vergist, zou je kunnen overwegen om direct te bottelen. Mogelijk kun je met een drukmetertje op één de flessen het verloop van de drukopbouw bewaken. Komt deze boven de 3 bar (bij bv 15°C) zou ik overwegen om de overige flesjes even te openen of de flesje te pasteuriseren. Ik zit er zelf ook aan te denken om dit eens te doen, maar het is er nog niet van gekomen.
Hygiëne en goede procesbeheersing van je brouwproces lijken me hierbij wel superbelangrijk.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.