Record aantal hectaren hop in de VS (met Top 10 hopsoorten)

Gestart door Jacques, 02-01-2020 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

In Brauwelt International staat in uitgave 6/19 een leuk artikel over hopteelt in de VS. De grote vraag aan aromahopsoorten heeft geleid tot een uitbreiding van het areaal aan hopvelden in 2019. Het is het derde jaar dat sprake is van een flinke uitbreiding. Sinds 2012 is sprake van een verdubbeling van het oppervlakte. Er zou nu zo'n 24.000 ha in gebruik zijn voor de hopteelt. In Duitsland is dat oppervlakte ca. 20.000 ha. Samen zijn de VS en Duitsland goed voor 75% van de wereldwijde hopproductie.
Een aantal jaren geleden was er paniek onder craftbrouwers. Men kon niet aan voldoende hop komen doordat er steeds meer aromahopsoorten gebruikt werden in het craftbier. Het is duidelijk dat de Amerikaans hoptelers hierop ingespeeld hebben door flink wat meer hop te verbouwen.

Top 10 hopsoorten
Vijf jaar op een rij was Cascade de meest verbouwde hop in de VS. Cascade is van haar troon gestoten door Citra, een hopsoort die ook graag gebruik. Vooral mijn vrouw is hiervan een liefhebster...

De top 10 ziet er als volgt uit
1.   Citra (3.656 ha)
2.   Cascade (2.136 ha)
3.   Simcoe (1.766 ha)
4.   Mosaic (1.709 ha)
5.   Zeus (1.656 ha)
6.   Centennial (1.489 ha)
7.   Columbus/Tomahawk (989 ha)
8.   Amarillo (958 ha)
9.   Chinook (958 ha)
10.   Pahto (870 ha)

Allemaal voor mij bekende hopsoorten met uitzondering van Patho. Dit zou een hopsoort zijn met een hoog alfazuurgehalte (17 - 20%). Ik ben benieuwd wanneer onze leveranciers deze hop in hun assortiment hebben. Het lijkt mij een interessante bitterhop.



seed7

Citaat van: Jacques op 02-01-2020  22:01 uDit zou een hopsoort zijn met een hoog alfazuurgehalte (17 - 20%). Ik ben benieuwd wanneer onze leveranciers deze hop in hun assortiment hebben. Het lijkt mij een interessante bitterhop.

Ja, mooi spul. Je hoeft het alleen maar naast je brouwketel te zetten en je bier is al (te) bitter...

Los van het feit dat ik meer in laag alfazuur hoppen zie voor bittering, zie ik dit soort hoppen (Herkules etc.) helemaal niet voor het hobbybrouwen zitten. Minuscule hoeveelheden voor een normaal bier op 10 - 30 l, dat gecombineerd met de nodige toleranties in de diverse metingen van plant tot bier in fles betekent dat je eigenlijk niet weet waar je aan toe bent.

Geluk in' tuk,

Ingo

ElmerVDM

Toch vreemd dat zowel Braumarkt als vd Kooy momenteel geen Mosaic hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.