Grainfather 30L brouwketel koelen/vullen

Gestart door iLikePizzas, 12-12-2019 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

iLikePizzas

Hoihoi,

Ik zit de Grainfather 30 L te overwegen, ik vind die koeler die erbij zit een beetje vaag, doe het liever gewoon met een spiraalkoeler, zoals je dat bij een Easybrew of Brewster Beacon zou doen, neem aan dat dat gewoon kan? En kan ik net als met de Brewster Beacon het gistingvat direct vullen uit de pomp? (zonder die Grainfather koeler).

MVG,
Tom

TeVeHa

Ik vind de Grainfather-tegenstroomkoeler een topding, meteen nĂ  't koken kan ie het gistvat in, je regelt de temperatuur met het koelwaterdebiet je hoeft het ding niet bovenop de ketel te zetten zoals op de foto's, de mijne hangt ernaast aan een haak zodat je manoeuvreerruimte hebt om de ketel te kantelen op 't laatst en het wort wordt  :) inderdaad in het gistvat gepompt.

iLikePizzas

Klinkt inderdaad heel mooi, maar ik denk niet dat dat bij ons zo makkelijk gaat. Er kan geen slang op onze kraan (Quooker), dus ik doe mijn wortkoeler altijd buiten aan de tuinslang (die kan je gewoon van beide kanten makkelijk met een Gardena koppeling aansluiten), Ik weet niet of dat met de Grainfather koeler ook kan? En is dat niet ook veel extra schoonmaakwerk? je moet toch schoonmaakmiddel erdoorheen pompen, voor zowel de wortleiding als de waterleiding. Afijn ik ben nog niet helemaal overtuigd, kan de circulatiepijp er bij de Grainfather maar op 1 manier in? Of kan je hem ook omdraaien zoals bij de Brewster en hem dan op het gistingvat richten.

Hank

Citaat van: iLikePizzas op 12-12-2019  15:51 uHoihoi,

Ik zit de Grainfather 30 L te overwegen, ik vind die koeler die erbij zit een beetje vaag, doe het liever gewoon met een spiraalkoeler, zoals je dat bij een Easybrew of Brewster Beacon zou doen, neem aan dat dat gewoon kan? En kan ik net als met de Brewster Beacon het gistingvat direct vullen uit de pomp? (zonder die Grainfather koeler).

MVG,
Tom
Tom,

Eerste: nee, laatste: ja. Je kunt wel een aparte dompel koeler kopen en daarmee koelen in de ketel.

Makkelijker is om tegenkoeler aan te sluiten met de temperatuurmeter van Grainfather. Je kunt zo van Grainfather naar je gistvat pompen. 20-22 graden haal je prima.

Het is even wennen, maar werkt echt prima. Ik ben ook gekomen van platen- en dompelkoeler naar tegenkoeler. Met de temperatuurmeter van Grainfather echt top zo.

Cheers
Hank

Hank

Citaat van: iLikePizzas op 12-12-2019  16:29 uKlinkt inderdaad heel mooi, maar ik denk niet dat dat bij ons zo makkelijk gaat. Er kan geen slang op onze kraan (Quooker), dus ik doe mijn wortkoeler altijd buiten aan de tuinslang (die kan je gewoon van beide kanten makkelijk met een Gardena koppeling aansluiten), Ik weet niet of dat met de Grainfather koeler ook kan? En is dat niet ook veel extra schoonmaakwerk? je moet toch schoonmaakmiddel erdoorheen pompen, voor zowel de wortleiding als de waterleiding. Afijn ik ben nog niet helemaal overtuigd, kan de circulatiepijp er bij de Grainfather maar op 1 manier in? Of kan je hem ook omdraaien zoals bij de Brewster en hem dan op het gistingvat richten.
Wortleiding clean je voor het koelen door hem op de Grainfather te zetten en hete wort er door heen te laten spoelen.
Achteraf spoel je wort leiding op 60 graden door, bij het schoonmaken van de Grainfather. Geen extra moeite.

Waterleiding is altijd gescheiden van wort leiding. Kun je in de gootsteen normaal schoon maken.
Gardena koppeling is altijd aan de slang te zetten.

iLikePizzas

Citaat van: Hank op 12-12-2019  16:40 uGardena koppeling is altijd aan de slang te zetten.
Dat kan altijd als in, dat zit er standaard op? Zijn de wateraansluitingen hetzelfde als deze koeler die ik ben gewend? (https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/brouwapparatuur/premium-wortkoeler-rvs-dompelmodel-voor-50-l?gclid=CjwKCAiA58fvBRAzEiwAQW-hzZ0eAO1GOr-06glpv2y3gIN0xQepa87Sg1_K6TpeuLiq13IFwMgftRoC3aIQAvD_BwE) Deze kan ik namelijk aansluiten op de kraan buiten, en met een lange slang afvoeren in de gootsteen.

iLikePizzas

Citaat van: Hank op 12-12-2019  16:35 uEerste: nee, laatste: ja. Je kunt wel een aparte dompel koeler kopen en daarmee koelen in de ketel.
Dus ik kan de circulatiepijp wel omdraaien en direct het gistvat in spuiten?

Hank

Citaat van: iLikePizzas op 12-12-2019  16:53 uDat kan altijd als in, dat zit er standaard op? Zijn de wateraansluitingen hetzelfde als deze koeler die ik ben gewend? (https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/brouwapparatuur/premium-wortkoeler-rvs-dompelmodel-voor-50-l?gclid=CjwKCAiA58fvBRAzEiwAQW-hzZ0eAO1GOr-06glpv2y3gIN0xQepa87Sg1_K6TpeuLiq13IFwMgftRoC3aIQAvD_BwE) Deze kan ik namelijk aansluiten op de kraan buiten, en met een lange slang afvoeren in de gootsteen.
Hij zit standaard op de koude aanvoerslang inderdaad. Warme afvoer zit niks op.

Hank

Citaat van: iLikePizzas op 12-12-2019  16:57 uDus ik kan de circulatiepijp wel omdraaien en direct het gistvat in spuiten?
Snap even omdraaien niet? Bij koken gaat pomp uit. Circulatie pijp (die van maischen) gaat er af.
Na kook sluit je koeler aan. Die heeft 4 leidingen: aanvoer wort (aansluiten op pomp), afvoer (aansluiten op temp meter en direct het vat in). Verder water aanvoer koud (gardena koppeling standaard) en warme afvoer (naar gootsteen of put)

Bedoel je dat zo? Of snap ik je niet goed...

iLikePizzas

Ik bedoel dat ik de richting van de pijp kan veranderen, zodat ie niet de ketel inspuit, maar in het vat (of op de grond als het tegen zit). Zoals je bij de Brewster doet. Doe het namelijk liever 'oldskool', dompelkoeler erin en na het een tijdje het wort naar het vat verplaatsen.

Wil de Grainfather tegenstroomkoeler best een kans geven, dus vandaar dat ik me afvroeg hoe het zit met de Gardena koppelingen, hoe werkt dat? Zitten de benodigdheden erbij? Moet ik daarvoor klussen?

Hank


Citaat van: iLikePizzas op 12-12-2019  17:22 uIk bedoel dat ik de richting van de pijp kan veranderen, zodat ie niet de ketel inspuit, maar in het vat (of op de grond als het tegen zit). Zoals je bij de Brewster doet. Doe het namelijk liever 'oldskool', dompelkoeler erin en na het een tijdje het wort naar het vat verplaatsen.

Wil de Grainfather tegenstroomkoeler best een kans geven, dus vandaar dat ik me afvroeg hoe het zit met de Gardena koppelingen, hoe werkt dat? Zitten de benodigdheden erbij? Moet ik daarvoor klussen?

Ja. Je kunt slang omkeren inderdaad. Eventueel wat langere slang gebruiken om het goed te bereiken. Geen knutsel werk nodig voor de Gardena koppeling. Koppeling aanschroeven was het volgens mij (3 jaar geleden).

iLikePizzas

Ok dan weet ik genoeg. Bedankt Hank!

Vlisbier

Er zijn op internet veel filmpjes te vinden van Grainfather.
Heb er zelf ook een.

Gardena koppeling werkt prima.
Zit er niet standaard bij, veel klus werk is het niet.
Schoonmaken gaat oom heel simpel.

Gewoon kopen, mee leren werken en je wil niks anders.

Pieter1954

Ik heb recentelijk een Grainfather gekocht en een paar weken gelden voor het eert ermee gebrouwen.
Als accessoires zaten er diverse koppelingen bij waaronder een metalen Gardenakoppeling. Ik sluit hierop mijn tuinslang met plastic Gardenakoppeling op aan. De koelwateruitgang heeft ook zo'n koppeling voor een slang. Werkt perfect en het systeem koelt als een malle.
Binnen 10 minuten 25 liter gekoeld van 100oC naar 18oC.
Kortom ik ben heel tevreden met mijn GraanPappa.

iLikePizzas


josstegman

Citaat van: iLikePizzas op 12-12-2019  23:09 uBen heel benieuwd!
Bij mij ook via Gardena koppeling verbonden aan de tuinslang. Het werkt heel goed!

iLikePizzas

Hij beviel inderdaad goed! Gardena koppeling lekte alleen enorm, moest hem helemaal zo installeren dat de tuinslang-koeler koppeling in de gootsteen was zodat hij daar uit kon lekken. Niet heel praktisch maar over het algemeen heeft ie zn ding gedaan

Silky

Citaat van: iLikePizzas op 02-01-2020  23:12 uHij beviel inderdaad goed! Gardena koppeling lekte alleen enorm, moest hem helemaal zo installeren dat de tuinslang-koeler koppeling in de gootsteen was zodat hij daar uit kon lekken. Niet heel praktisch maar over het algemeen heeft ie zn ding gedaan

Als de Gardena koppeling lekt dan ontbreekt waarschijnlijk het kleine rubber afdichtingsringetje van de koelerkoppeling (of het is beschadigd). Kan je eenvoudig vervangen...

Vlisbier

Citaat van: iLikePizzas op 02-01-2020  23:12 uHij beviel inderdaad goed! Gardena koppeling lekte alleen enorm, moest hem helemaal zo installeren dat de tuinslang-koeler koppeling in de gootsteen was zodat hij daar uit kon lekken. Niet heel praktisch maar over het algemeen heeft ie zn ding gedaan


Zit de slang goed in de koppeling.
Deze moet ook recht zijn afgesneden.
Of het rubbertje in de koppeling.

Jacques

Citaat van: iLikePizzas op 02-01-2020  23:12 uHij beviel inderdaad goed! Gardena koppeling lekte alleen enorm, moest hem helemaal zo installeren dat de tuinslang-koeler koppeling in de gootsteen was zodat hij daar uit kon lekken. Niet heel praktisch maar over het algemeen heeft ie zn ding gedaan

Vervang je plastic Gardena koppelingen door metalen Gardena koppelingen.
Het is een flinke investering maar sinds ik dat gedaan heb heb ik geen last meer van lekkende koppelingen.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=metalen+gardena+koppeling

beermenke

Volgens mij liggen de messing koppelingen bij de dump in Maasbracht. Nieuw voor ca 3 euro dacht ik
Wil je het zeker weten dan geef maar een seintje dan rij ik er even langs voor de juiste prijs
Jaren geleden heb ik er 6 gekocht voor 15 euro dus dat viel alles mee.

iLikePizzas

Ik denk dat de normale koppeling wel goed genoeg is. Het lag vast en zeker aan het ringetje, die was ik vergeten. Voor de rest heb ik nog meer onderdelen waarvan ik niet weet wat ik er mee moet, enig idee?

Zie: https://share.icloud.com/photos/0KRfvk7oI8x8z-R_m0tjHlAGA#Heerhugowaard

Triplezzz

Het rubber ding is voor het filter dat op de zuig van de pomp wordt aangesloten.


Triplezzz

Het verchroomde ding met zeskant gat is denk onderdeel van de kogelkraan.

bultje76

Citaat van: Triplezzz op 03-01-2020  16:05 uHet verchroomde ding met zeskant gat is denk onderdeel van de kogelkraan.

Volgens mij is dat ding onderdeel van de adapterset die geleverd wordt om de CFC aan een kraan aan te sluiten. Zie ook https://brewsrq.com/collections/equipment/products/grainfather-tapadapterset

Jacques

Citaat van: iLikePizzas op 03-01-2020  13:48 uIk denk dat de normale koppeling wel goed genoeg is. Het lag vast en zeker aan het ringetje, die was ik vergeten.

De plastic koppelingen zijn niet thermisch vast en vervormen. Bij mij gingen ze allemaal op termijn lekken. Sinds ik metalen koppelingen gebruik heb ik nergens meer last van.

iLikePizzas

Citaat van: Triplezzz op 03-01-2020  16:02 uHet rubber ding is voor het filter dat op de zuig van de pomp wordt aangesloten.
Klopt, maar die zat er al in. Is een reserve denk ik?

Citaat van: Jacques op 03-01-2020  16:21 uDe plastic koppelingen zijn niet thermisch vast en vervormen. Bij mij gingen ze allemaal op termijn lekken. Sinds ik metalen koppelingen gebruik heb ik nergens meer last van.
Ach ja als ze op de lange termijn gaan lekken heb ik altijd mijn koppeling-in-gootsteen oplossing nog, ook effe goed inwikkelen met doekjes. Moet wel lukken met het ringetje

iLikePizzas

Maar waar is dat hele kleine schroefje dan voor?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.