Brewbrain float onder druk gebruiken

Gestart door HJvK[nl], 06-12-2019 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HJvK[nl]

Beste brouwers,

Eindelijk... na al die jaren krijgt mijn brouwhoek vorm, ben ik alles aan het upgraden.
Zo is de bar incl. kegerator bijna af en zijn fermzilla all rounders besteld om het bier gelijk op de tap te kunnen serveren en wellicht zelfs onder druk te kunnen fermenteren.

Onder druk vergisten betekent echter dat je het vat niet continue open maakt...

Dus daarom zat ik naar de brewbrain float te kijken voor meer inzicht in SG en temperatuurverloop.
Weten jullie of de metingen accuraat zijn en blijven onder druk? Of dat dit de metingen beinvloed?
Weten jullie of de brewbrain hier tegen kan? Ik ben benieuwd.

Snelbier

Als de brewbrain zijn vorm behoudt én niet lekt zal meer druk geen invloed hebben op de meting.
Het apparaat is vlgs fabrikant 'ip67' getest, dus 30 min op max 1 m diep.
Kort door de bocht: korte tijd op max 0,1 bar (100 mbar).
Lijkt me niét geschikt om langere tijd op druk te zetten, maar zal ook van de druk afhangen.
Luchtdrukverschillen zitten gemiddeld onder 50 mbar, dus ik neem aan dat de brewbrain daar langere tijd tegen kan (AANNAME !).
Als het apparaat vocht naar binnen lekt is de kalibratie natuurlijk weg, meting onbruikbaar.

Satch Brewing

Hoi, ben benieuwd of je het nog ooit heb getest onder druk vergisten met de brewbrain (wil ik binnenkort ook gaan doen namelijk, maar ben huiverig).

Op hun website staat wel dat tot 1 Bar vermeld (ondanks de IP67 rating):

Waterproof (IP67) housing
Cleanable with conventional hobby brewing cleaning agents
+1 °C to +40 °C (+34 °F to +104 °F)
+1 bar or 2 barg (+14.5 PSI or 29 PSIg)

Can I use the Float in brews under pressure?
The Float will still function when brewing under pressure at 1 bar or 15 psi. Please keep in mind that spunding valves can influence the measurements.

gr. Marc

Scorpionrose

Citaat van: Satch Brewing op 07-04-2021  22:53 uHoi, ben benieuwd of je het nog ooit heb getest onder druk vergisten met de brewbrain (wil ik binnenkort ook gaan doen namelijk, maar ben huiverig).

Op hun website staat wel dat tot 1 Bar vermeld (ondanks de IP67 rating):

Waterproof (IP67) housing
Cleanable with conventional hobby brewing cleaning agents
+1 °C to +40 °C (+34 °F to +104 °F)
+1 bar or 2 barg (+14.5 PSI or 29 PSIg)

Can I use the Float in brews under pressure?
The Float will still function when brewing under pressure at 1 bar or 15 psi. Please keep in mind that spunding valves can influence the measurements.

gr. Marc

Ze geven al vanaf dag 1 aan dat het IP67 is dus 0,1 bar
Denk toch echt dat ze een een fout factor 10 gemaakt hebben hier met hun 1 bar.
Je kunt het proberen maar zou het van hun toch echt zwart op wit willen zien met handtekening

Satch Brewing

Citaat van: Scorpionrose op 08-04-2021  12:28 uZe geven al vanaf dag 1 aan dat het IP67 is dus 0,1 bar
Denk toch echt dat ze een een fout factor 10 gemaakt hebben hier met hun 1 bar.
Je kunt het proberen maar zou het van hun toch echt zwart op wit willen zien met handtekening

Ik heb het gevraagd aan Brewbrain, en kreeg snel antwoord (ik ga met een vertrouwd gevoel mijn volgende brouw onder druk vergisten - met een Spunding Valve overdrukventiel):

Hoi Marc,

Leuk dat je ons schrijft! We krijgen steeds vaker vragen over vergisten onder druk. Het is weer zo'n extra onderdeel dat de smaakontwikkeling kan beïnvloeden en dus begrijpen we dat mensen ook dat stuk onder controle willen krijgen.

Met de Float kan je vergisten onder een druk van 1 bar. Als het fout gaat is het van belang dat je kan aantonen dat de druk nooit hoger is geworden dan 1 bar (uiteraard met een kleine marge). Het hangt net van jouw drukregelsysteem af of je erg schommelt om de 1 bar, of dat er flinke overshoots inzitten. Dan lijkt het in eerste opzicht wel op 1 bar, maar zouden er dus uitschieters naar bijvoorbeeld 1.5 bar zijn.

Wij hebben de waterdichtheid getest volgens de IP67 classificering, waar de Float geheel onder water wordt gehouden. De druktest hebben we gedaan in normaal gebruik, waarbij de Float zich niet geheel onder water bevindt.

De "spunding valve" (overdrukventiel) zal afblazen als de druk te hoog wordt. De schommelingen die hierdoor in de druk ontstaan, zul je enigszins terugzien in de meetwaarden van de Float.

Bvk1983

Citaat van: Satch Brewing op 09-04-2021  12:11 uIk heb het gevraagd aan Brewbrain, en kreeg snel antwoord (ik ga met een vertrouwd gevoel mijn volgende brouw onder druk vergisten - met een Spunding Valve overdrukventiel):

Hoi Marc,

Leuk dat je ons schrijft! We krijgen steeds vaker vragen over vergisten onder druk. Het is weer zo'n extra onderdeel dat de smaakontwikkeling kan beïnvloeden en dus begrijpen we dat mensen ook dat stuk onder controle willen krijgen.

Met de Float kan je vergisten onder een druk van 1 bar. Als het fout gaat is het van belang dat je kan aantonen dat de druk nooit hoger is geworden dan 1 bar (uiteraard met een kleine marge). Het hangt net van jouw drukregelsysteem af of je erg schommelt om de 1 bar, of dat er flinke overshoots inzitten. Dan lijkt het in eerste opzicht wel op 1 bar, maar zouden er dus uitschieters naar bijvoorbeeld 1.5 bar zijn.

Wij hebben de waterdichtheid getest volgens de IP67 classificering, waar de Float geheel onder water wordt gehouden. De druktest hebben we gedaan in normaal gebruik, waarbij de Float zich niet geheel onder water bevindt.

De "spunding valve" (overdrukventiel) zal afblazen als de druk te hoog wordt. De schommelingen die hierdoor in de druk ontstaan, zul je enigszins terugzien in de meetwaarden van de Float.

Maar hoe ga je dat aantonen dan? Want met jouw verklaring dat je een spunding valve op max. 1 bar had staan zullen ze geen genoegen nemen. Je zou bijna een camera je spunding valve moeten laten filmen om te bewijzen dat de wijzer nooit boven de 1 bar kwam.

E_Wallie

Brewbrain met Spunding Valve.PNG

Onder druk vergisten met spunding valve levert levert met BrewBrain het volgende profiel op. Iedere pressure relief stijgt het gemeten SG. Heb de valve op 8 PSI ingesteld, en periodiek ontsnapt er dan wat druk via ventiel, met bijgaand zaagtandprofiel als reslutaat. Denk dat dat is waar support aan refereert hierboven.

Groet,

E_W

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.