Geforceerd carboniseren op SS Unitank en bottelen

Gestart door favoretti, 15-11-2019 13:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

favoretti

Goedemiddag iedereen,

Samen met een vriend van mij zijn we dit jaar begonnen met onze hobby brouwerij. Tot nu toe hebben we altijd hergisting op fles met toegevoegde suiker gebruikt om zo het koolzuurgehalte op fles te krijgen, maar nu wil ik met een english ale geforceerd proberen te carboniseren.
Ik heb begrepen uit carb tabel dat ik de druk in de tank op 0,5 moet zetten, ongeveer 24 uur laten staan en dan bottelen.

Nu heb ik 2 vragen over:
1. Klopt de bovenstaande stelling? 24 uur op 0.5 bar zetten.
2. Moet de druk tijdens bottelen constant op 0.5 bar gehouden worden of mag ie samen met bier de tank ontsnappen?

Bij voorbaat dank.
Groet,
Vladimir

knifeman

Werkende met kegs is 12 psi (0.8 bar) de druk om te onderhouden en tappen. 0.5 bar lijkt me dus een pak te weinig om je bier gecarboniseerd te krijgen.

favoretti

Citaat van: knifeman op 15-11-2019  14:00 uWerkende met kegs is 12 psi (0.8 bar) de druk om te onderhouden en tappen. 0.5 bar lijkt me dus een pak te weinig om je bier gecarboniseerd te krijgen.

We hebben een keer geprobeerd om bier op 1 bar te houden, alleen toen heeft ie een week op 1 bar gestaan - wat we kregen dus was "cola effect". Schuim was er wel, maar ging veel te snel weg en CO2 in bier voelde niet goed, te kleine belletjes, te weinig. Of was dat gewoon omdat we veel te lang de druk hebben gehouden?

knifeman

Gebruik een schema zoals dit:



kijk welk niveau je wil halen en welke temperatuur je kan koelen. Carboniseren bij kamertemperatuur heeft niet veel zin. Je moet gekoeld carboniseren.

ik gebruik als vuistregel: 2 dagen 30 psi (2 bar) gedurende 2 dagen aan 2 a 4°C en daarna constant 12 psi (0.8 bar) aan 4°C.

Als je in je fermentatie tank wil carboniseren moet je ook zien dat je ze kan koelen. Snelste werkt als je van kamertemperatuur koelt met de druk erop. Dan neem het bier het meeste op.

Als je reeds gecarboniseerd bier afvult op fles moet de tegendruk in de fles nog hoger zijn dan de druk in je vat, anders krijg je te veel schuimvorming. daarvoor heb je een CO2 afvulpistool nodig.


knifeman

Hier is een in Celsius... (speciaal voor onze forumvrienden  :nut:)


favoretti

Top, dit helpt! We hebben nog geen CO2 afvulpistool, dus gok dat we met dit experiment tot de volgende brouwsel moeten wachten.
SS unitanks zijn zowel van glycol koeling voorzien als van verwarmingselementen met FTS, dus temperatuur hebben we goed onder control.
Desniettemin, hartelijk dank voor de uitleg!

bierfan

Dat colaschuim heeft niets met carboniseren te maken.
Er zal dan tijdens het brouw- of vergistingsproces iets fout gegaan zijn.

favoretti

Citaat van: bierfan op 15-11-2019  17:44 uDat colaschuim heeft niets met carboniseren te maken.
Er zal dan tijdens het brouw- of vergistingsproces iets fout gegaan zijn.

Ah, kijk, das ook mooi om te weten. Dat kregen we tijdens onze eerste grote batch, schrootmolen stond iets te fijn, ging van alles en nog wat mis.. Maar ik dacht dat het inderdaad met verkeerde carbonisatie te maken had, dit geeft wel hoop :) Bedankt!

knifeman

Citaat van: bierfan op 15-11-2019  17:44 uDat colaschuim heeft niets met carboniseren te maken.
Er zal dan tijdens het brouw- of vergistingsproces iets fout gegaan zijn.
Ben ik niet mee eens. Ik denk dat et bedoeld wordt dat je zo een minimaal schuimpje hebt aan de glaswanden (niet dat het schuim naar cola smaakt he)

Als je effectief maar op 0.5 bar carboniseert dan ga je dat effect krijgen.

HermanH

Ik heb mij voor mijn berekening van het volume CO2 na bvb drukvergisting/lagering op druk een file gemaakt, bvb 1,5 Bar bij 9 graden, heb je iets minder dan 3 CO2 volumes, dus als je met tegendrukvuller flesjes afvult uit bvb een keg dan hoef je als je ongeveer 3 Vol. CO2 wenst geen bottelsuiker meer toe te voegen als die bij deze druk en temperatuur stond, als je minder druk zet en je wenst 3 Vol. CO2 dan berekent de file hoeveel 'bottelsuiker' je moet toevoegen voor een gewenst CO2 volume, is dus even spelen met waarden om die in de tabel te vergelijken.... Je kan met de file ook zien hoeveel druk je moet zetten op een keg om bvb een gewenste CO2 te hebben van bvb 2,5 volumes, eerst wel de druk en temperatuur ingeven om daarna de bekomen gegevens af te lezen en te gebruiken in de tabel en dan onderaan de file de gewenste volume CO2 in vullen.

http://chateau-ifach.be/recipes/eigen_hulpbestanden/berekening_bottelsuiker_adhv_CO2_volume_drukgisting.xlsx

knifeman


alrikdew

Bij Maximus brengen wij de temp naar 2 graden en dan een week op 2,5 bar. En zelfs dan moest het soms langer blijven staan als de meting niet goed was. Dit ging natuurlijk wel over 2000 liter. Maar 0,5 bar geeft het idee van moederkoolzuur en dat is prima voor een keller maar niet verstandig voor een ale of zo. Hoeveel bar kunnen die dingen aan?

sven

Wij carbonateren op 1,5 bar , bij 3 graden.  We gaan we voor isobarisch tijdens de laatste dagen, om zo voor het koelen alles onder druk te hebben, ongeveer 2 bar bij 18.  Het gaan om 1000l.   
Dit voor vaten.  Voor flesjes en die vullen we isobarisch o met tegen drug vind ik dit te weinig, je hebt sowieso drukverlies bij het vullen en me meeste flesjes vind ik te flauw, ik ga wel graag voor 3 volume of iets meer 8n de flesjes een kwestie van een mooie kraag te hebben.

Wolter

Citaat van: knifeman op 16-11-2019  12:15 uBen ik niet mee eens. Ik denk dat et bedoeld wordt dat je zo een minimaal schuimpje hebt aan de glaswanden (niet dat het schuim naar cola smaakt he)

Als je effectief maar op 0.5 bar carboniseert dan ga je dat effect krijgen.

Vrijwel iedere brouwer zal met cola schuim bedoelen dat het gaat om schuim snel verdwijnt en vaak groter/onregelmatig is qua belletjes dan wij willen zien.
Dit wordt wel veroorzaakt door problemen tijdens het brouwproces of de vergisting.

knifeman

Citaat van: Wolter op 18-11-2019  10:34 uVrijwel iedere brouwer zal met cola schuim bedoelen dat het gaat om schuim snel verdwijnt en vaak groter/onregelmatig is qua belletjes dan wij willen zien.
Dit wordt wel veroorzaakt door problemen tijdens het brouwproces of de vergisting.
Okido begrepen, ik brouw nog niet zo lang.

favoretti

Citaat van: alrikdew op 17-11-2019  10:39 uBij Maximus brengen wij de temp naar 2 graden en dan een week op 2,5 bar. En zelfs dan moest het soms langer blijven staan als de meting niet goed was. Dit ging natuurlijk wel over 2000 liter. Maar 0,5 bar geeft het idee van moederkoolzuur en dat is prima voor een keller maar niet verstandig voor een ale of zo. Hoeveel bar kunnen die dingen aan?

Dank voor de info. Uit m'n hoofd moeten ze 2.5 bar aankunnen. Zal straks in de papieren neuzen.

favoretti

Citaat van: HermanH op 16-11-2019  23:23 uIk heb mij voor mijn berekening van het volume CO2 na bvb drukvergisting/lagering op druk een file gemaakt, bvb 1,5 Bar bij 9 graden, heb je iets minder dan 3 CO2 volumes, dus als je met tegendrukvuller flesjes afvult uit bvb een keg dan hoef je als je ongeveer 3 Vol. CO2 wenst geen bottelsuiker meer toe te voegen als die bij deze druk en temperatuur stond, als je minder druk zet en je wenst 3 Vol. CO2 dan berekent de file hoeveel 'bottelsuiker' je moet toevoegen voor een gewenst CO2 volume, is dus even spelen met waarden om die in de tabel te vergelijken.... Je kan met de file ook zien hoeveel druk je moet zetten op een keg om bvb een gewenste CO2 te hebben van bvb 2,5 volumes, eerst wel de druk en temperatuur ingeven om daarna de bekomen gegevens af te lezen en te gebruiken in de tabel en dan onderaan de file de gewenste volume CO2 in vullen.

http://chateau-ifach.be/recipes/eigen_hulpbestanden/berekening_bottelsuiker_adhv_CO2_volume_drukgisting.xlsx

Handig inderdaad, bedankt!

hansHalberstadt

Bij carboniseren van bier via overdruk koolzuur is het van belang te weten dat dit proces traag verloopt. Bij het op druk zetten zonder verdere beweging van het bier kan het zomaar een week duren voordat je het verzadigingslevel hebt bereikt.
 

alrikdew

Daarom doe ik het thuis standaard in 20 liter fust. 2,5 bar er op en schudden maar. Eerst natuurlijk zo koud mogelijk terug koelen en dan schudden. Wanneer je dat doet zit er in 10 minuten genoeg druk op.

Brambo

ik ben bezig met mijn eerste brouwsel aan het vergisten in een ss brewtech unitank.

Nu een vraagje over het carboniseren van het bier voor het bottelen:

Voor mijn barleywine wil ik 2.2 volumes CO2 in mijn bier.

Na de gisting ga ik lageren op keldertempratuur (neem 14°) voor een bepaalde tijd. Net voor het coldcrashen steek ik 17psi op de tank (dit volgens het schema en via een bruissteen) en coldcrash ik naar +-1° voor een korte periode en bottel ik.

Ga ik nu de beoogde 2.2 volumes in mijn bier hebben of zie ik nog iets over het hoofd?



HermanH

Hey Bram, je zal verder niks meer hoeven doen als je bij die 14°C. keldertemperatuur hebt gelagerd aan 17 psi, dan heb je in theorie 2.18 Vol CO2 in je bier, de eerdere aan bijna drukloze opslag op bvb 0.1 psi en 14°C is ongeveer 1 Vol. CO2, dus kan er enkel CO2 bijkomen. Die coldcrash naar 1°C. mag niet te lang duren, 's morgens frigo laten koelen en 's namiddags bottelen zal geen noemenswaardige meerdruk opleveren, of je moet net vóór het koelen de druk van je ontspanner een tikkeltje verlagen en iets ontluchten. Bij de aanvang van het bottelen kan je nog een paar 100 gram bijgeven zodat de druk boven je bier bij het ontluchten van je flesje tijdens het vullen nog zeker de lagerdruk is, anders heb je kans dat het alsnog gaat schuimen.

Anton

Citaat van: knifeman op 15-11-2019  15:08 uGebruik een schema zoals dit:



kijk welk niveau je wil halen en welke temperatuur je kan koelen. Carboniseren bij kamertemperatuur heeft niet veel zin. Je moet gekoeld carboniseren.

ik gebruik als vuistregel: 2 dagen 30 psi (2 bar) gedurende 2 dagen aan 2 a 4°C en daarna constant 12 psi (0.8 bar) aan 4°C.

Als je in je fermentatie tank wil carboniseren moet je ook zien dat je ze kan koelen. Snelste werkt als je van kamertemperatuur koelt met de druk erop. Dan neem het bier het meeste op.

Als je reeds gecarboniseerd bier afvult op fles moet de tegendruk in de fles nog hoger zijn dan de druk in je vat, anders krijg je te veel schuimvorming. daarvoor heb je een CO2 afvulpistool nodig.

Is er ook zo'n schema in bar en graden Celsius?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.