Pils recept

Gestart door OrangeDirk, 13-11-2019 23:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

OrangeDirk

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk8
Naam receptPils 2019
Brouwdatum13-11-2019
BierstijlPilsener (Urtyp)
Volume20,0 l
Begin SG1,051 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)47 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,00 lWater uit Tilburg
8,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
45 mg/l6 mg/l9 mg/l145 mg/l17 mg/l29 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC93,9 %
0,26 kgCara-pilsWeyermann4 EBC6,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
stap 162,0 °C1 min.45 min.4,9 l/kg
stap 272,0 °C10 min.30 min.4,9 l/kg
stap 378,0 °C10 min.5 min.4,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
80,0 gSaazpellets3,4%75 min.38,4 IBU
26,0 gSaazpellets3,4%15 min.5,9 IBU
26,0 gSaazpellets3,4%5 min.2,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
34,5 gSafLager German Lager (S-189)ondergist

Gekeken naar heel wat recepten en maischschema's. Bovenstaande van gemaakt. Wil hoofdvergisting op graad of 12 doen en dan overhevelen na hoofdvergisting en dan lageren op graad of 2 gedurende 4 weken.

Wat vinden jullie van het recept en heeft het nog voordelen om ergens tijdens de vergisting de temperatuur naar 15 graden te brengen voor de diacetyl? Zoja op welk moment doen net na de hoofdvergisting dus voor het overhevelen?

Ik heb deze korrelgist gekozen omdat ik daar wel goede dingen over las.

Erwin Warners

Citaat van: OrangeDirk op 13-11-2019  23:09 uIk heb deze korrelgist gekozen omdat ik daar wel goede dingen over las.

Korrelgisten kan over het algemeen weinig mis mee gaan doen het eigenlijk altijd.
Heb altijd wat in huis voor als de andere gebruikte gist niet aanslaat.

Wolter

Prima plan.
Een opmerking. Als je na de hoofdvergisting over hebt geheveld is het handig het jongbier volledig uit te laten vergisten voor je gaat lageren op 2 graden. De diacetyl stap naar rond 16 C voer ik zelf wel altijd uit bij ondergistende bieren voor ik ga lageren..

OrangeDirk

Ga ik die stap gewoon toepoegen bij de vergisting voor het lageren.

Zie dat ik best hoog in de bitterheid zit dus zal dat nog wat verlagen naar 40 IBU.

Koen S

Citaat van: OrangeDirk op 14-11-2019  13:00 uGa ik die stap gewoon toepoegen bij de vergisting voor het lageren.

Zie dat ik best hoog in de bitterheid zit dus zal dat nog wat verlagen naar 40 IBU
Misschien gewoon de IBU's van de hop op 75 minuten verlagen. Je kan eventueel ook nog koudhoppen.

Wolter

Citaat van: Koen S op 14-11-2019  14:22 uMisschien gewoon de IBU's van de hop op 75 minuten verlagen. Je kan eventueel ook nog koudhoppen.

Volgens mij is het doel van Orange Dirk een mooi standaard pils. Die zou ik dan weer niet gaan dryhoppen.

OrangeDirk

Doel is inderdaad gewoon een mooie pils zonder toeters en bellen aangezien het ook mijn eerste pilsbrouwsel wordt. Dus laten we eerst maar even de basis doen. In mijn opinie moet een pils ook niet te gek worden anders gaan we voorbij aan de stijl. We hebben nog zo veel bierstijlen waarbij we volop kunnen experimenteren.

Koen S

Geen probleem hoor, het was maar een idee.
Als je echt dicht bij een echte pils wil blijven, zou je elke aroma hopgift er moeten uitlaten, dus ook die 5 minuten voor einde koken. Je houdt dan 2 hopgiften over: begin koken en 20 minuten voor einde koken. Maar dan ben je wel erg stijlstreng.

OrangeDirk

Alle tips en feedback is welkom dus geen probleem. Wil ook zeker geen bierstijlenpolitie zijn maar heb maar ooit 1 keer eerder gekoudhopt dus ga dat nu maar even niet doen. Die aromahopgift lijkt me toch wel lekker dus laat ik maar staan :)

Koen S

Brouwen dan maar, veel succes. 👍

Erwin Warners

Citaat van: OrangeDirk op 14-11-2019  15:22 uDoel is inderdaad gewoon een mooie pils zonder toeters en bellen aangezien het ook mijn eerste pilsbrouwsel wordt. Dus laten we eerst maar even de basis doen. In mijn opinie moet een pils ook niet te gek worden anders gaan we voorbij aan de stijl. We hebben nog zo veel bierstijlen waarbij we volop kunnen experimenteren.

Eerste brouwsel en dan gelijk pils gewaagd.
Succes

Ik lees niet goed zie ik nu eerste pils brouwsel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.