Voorkomen oxidatie neipa

Gestart door Gorak, 08-11-2019 11:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gorak


Vorige week heb ik een New England IPA gebrouwen. Nu lees is op verschillende fora allemaal horrorverhalen over oxidatie. Om dit te voorkomen heb ik de koudhop al tijdens de fermentatie toegevoegd. Om oxidatie te voorkomen wil ik het bier liever niet verplaatsen naar een bottelemmer. Hoe kan ik dit het beste aanpakken met bottelen? Het bier zit nu in een arsegan emmer van 25 liter met kraantje. Als ik direct hieruit ga bottelen ben ik bang dat er veel gist slurry mee zal komen in de fles.

Staple

Als je op 'oxidatie neipa' zoekt hier op het forum kom je redelijk wat antwoorden op je vragen tegen.
Uit mijn hoofd kan je het op twee manieren doen: het voorkomen van zuurstofinslag tijdens je proces / het toevoegen van anti oxidanten.

hobbybob

Of... als je het nooit eerder gemerkt hebt... alle "horror verhalen" met een pak zout...

Jacques

Citaat van: Gorak op 08-11-2019  11:44 uVorige week heb ik een New England IPA gebrouwen. Nu lees is op verschillende fora allemaal horrorverhalen over oxidatie. Om dit te voorkomen heb ik de koudhop al tijdens de fermentatie toegevoegd. Om oxidatie te voorkomen wil ik het bier liever niet verplaatsen naar een bottelemmer. Hoe kan ik dit het beste aanpakken met bottelen? Het bier zit nu in een arsegan emmer van 25 liter met kraantje. Als ik direct hieruit ga bottelen ben ik bang dat er veel gist slurry mee zal komen in de fles.

Als je gaat koudhoppen tijdens de vergisting moet je er op bedacht zijn dat gist de hoparomastoffen kan omzetten tijdens de hoofdgisting.

https://www.californiacraftbeer.com/wp-content/uploads/2019/09/Hop-and-Yeast-Interactions.pdf



Een andere interessante link over dit verschijnsel
http://scottjanish.com/examination-of-studies-hopping-methods-and-concepts-for-achieving-maximum-hop-aroma-and-flavor/
Uit dit artikel het volgende citaat
CiteerBiotransformation of Hop Oils

Biotransformation, which is the transformation of hop oils in the presence of yeast, is a fascinating processes. I was surprised to find a study titled, "Biotransformation of hoparoma terpenoids by ale and lager yeasts" dated all the way back to 2003, considering this is still not something you hear very often in the homebrew community today (at least I don't). The study looked at brewing yeast (both lager and ale) ability to transform terpenoids. Specifically, they looked at geraniol, linalool, myrcene, caryophyllene, and humulene.

The study found that yeast does in fact have the ability to transform terpenoids. Specifically, geraniol was converted into citronellol (which is described as having a sweet, rose-like, citrus and fruity aroma) and linalool was converted into terpineol (which is described as having lilac like aromas).

emiel1

NEIPA's worden meestal 2x gekoudhopt, 1x tijdens de hoofdvergisting en 1x eind vergisting. Met alleen een hopgift tijdens de hoofdvergisting vermoed ik dat je niet je beoogde smaakeffect gaat krijgen (zie de links van Jacques).

Als het goed is zit het kraantje van je emmer niet helemaal op de bodem, meestal valt het daarom wel mee met de hoeveelheid gist die meekomt. Het eerste beetje is misschien wat troebel, maar daarna zal het net zo helder zijn als wanneer je hevelt.

Zuurstofinslag bij het bottelen van je NEIPA is bijna niet te voorkomen, als je de mogelijkheid hebt kun je beter op fust afvullen.

breda82

Ik zou ook proberen om rechtstreeks uit het vat te bottelen. Ik heb nu een aantal keer een neipa gebrouwen en pas één keer was ik echt helemaal tevreden en had ik geen last van oxidatie althans niet in kleur en smaak was echt uitstekend.

Een andere keer binnen 2 weken van geel naar grijs/bruinig ik lees vaak dat je bij oxidatie karton/papier zou kunnen proeven, dat haalde ik er niet uit bij dit bier niet uit. Was nog steeds drinkbaar maar niet dat fijne verse hoparoma, meer zoetig zou ik het omschrijven.  Het is verschrikkelijk lastig in ieder geval voor een thuisbrouwen. Ik ga ook nog een keer met anti oxidant experimenteren.

Hier zie je een beetje het kleurverloop van dat brouwsel.






Succes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.