Osmose apparaat

Gestart door diymechanicalguy, 07-11-2019 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

diymechanicalguy

Hallo leden,

Voor een omgekeerde osmose opstelling wil ik het volgende doen: ik wil deze volledig geautomatiseerd besturen. Ik heb zelf wel een klein beetje ervaring met magneetventielen; maar niet samen met zulke systemen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Het systeem wat ik heb aangehouden als voorbeeld:

Johan_vL

Waarom wil je gedemineraliseerd water voor bier brouwen? :weetniet:

Guppie

Citaat van: Johan_vL op 07-11-2019  15:47 uWaarom wil je gedemineraliseerd water voor bier brouwen? :weetniet:

Daar zal hij zijn redenen wel voor hebben, misschien lokaal wel slecht water en wilt hij mixen.

Maar om bij de vraag te blijven, sorry, geen ervaring mee.

lier

Ik snap niet waarom je deze opstelling als voorbeeld zou willen, dit is een industriële oplossing voor een osmose opstelling, voor thuis nergens voor nodig, koop gewoon zo'n osmose membraan kosten tegenwoordig maar zo'n 40 euro sluit hem aan op de kraan en laat aflopen in een emmer, klaar

lier

Citaat van: Johan_vL op 07-11-2019  15:47 uWaarom wil je gedemineraliseerd water voor bier brouwen ? :weetniet:

Dat doe je als je meer controle wil over je brouwwater, het belangrijkste ingrediënt van je brouwsel notabene

chthon

Citaat van: lier op 07-11-2019  21:21 uIk snap niet waarom je deze opstelling als voorbeeld zou willen, dit is een industriële oplossing voor een osmose opstelling, voor thuis nergens voor nodig, koop gewoon zo'n osmose membraan kosten tegenwoordig maar zo'n 40 euro sluit hem aan op de kraan en laat aflopen in een emmer, klaar

Ik doe het ook zo. Ik heb wel gemerkt dat je best je apparaat om de twee à drie weken ook eens spoelt, om het proper en nat te houden. Dit staat trouwens ook in de instructies. Ik bewaar mijn toestelletje ook in een emmer met wat water ('t is toch allemaal plastic) en zorg dat de uitgangen van de leidingen onder water zitten zodat ze niet droog komen te vallen.

Martijn0172

Citaat van: lier op 07-11-2019  21:21 uIk snap niet waarom je deze opstelling als voorbeeld zou willen, dit is een industriële oplossing voor een osmose opstelling, voor thuis nergens voor nodig, koop gewoon zo'n osmose membraan kosten tegenwoordig maar zo'n 40 euro sluit hem aan op de kraan en laat aflopen in een emmer, klaar

Ik denk dat als je zijn naam ziet je wel snapt waarom  ;D

Van Beers

Wij hebben thuis een inbouw van purewater. https://www.purewater.nl/producten/systemen/

Drink überhaupt veel water en het smaakt beter, filtert er een hoop rotzooi uit, in hoeverre dat goed voor de gezondheid is mond toch uit in een nutteloze discussie.

Maar we gebruiken het water ook in het espressoapparaat, het onderhoud dat die niet nodig heeft daarmee betalen we het service contract waarmee de filters jaarlijks worden vervangen, en daarnaast zijn alle pannen waterkoker ed kalk vrij.

En dus voor bier, vul het bij waterbehandeling in als gedemineraliseerd water.

Johan_vL

Lijkt me geen zinloze discussie over gezondheid. Als je water behandeld met omgekeerde osmose, is er een tekort aan mineralen voor jou cellen in je lichaam die wel gevuld zijn met mineralen. Als je dan water drinkt zonder die mineralen, verlaten ze de cellen en dat is ongezond. Lijkt me feitelijk juist en niet zinloos. Met brouwen is dat anders, omdat er in mouten ook mineralen aanwezig zijn en het effect misschien wel minimaal is of zelfs niet bestaat, geen idee .... Maar in Utrecht hebben we gelukkig heel fijn drinkwater uit de kraan. :brouwen:

EBC

Je kan demiwater gewoon drinken, zonder gevaar voor je gezondheid.

Je kan er ook bier mee brouwen, maar het verschil met kraanwater is nagenoeg onbestaand.
Leuk hoor al die osmoseapparaten. Ik heb het ook gedaan, lang geleden, tientallen brouwsels mee gemaakt. Je maakt met puur osmosewater prima bier. Maar het bier is net zo goed als bier van gewoon kraanwater. Niemand proeft het verschil.

Natuurlijk gaan nu weer mensen reageren over het water in hun streek en hoe slecht dat is en zo meer ... ik geloof het niet. Drinkwater is drinkwater, dat is genormaliseerd. En het effect daarvan op het uiteindelijke bier is weer een achter de komma effect. Water is lang niet zo belangrijk als we willen geloven. Bierkwaliteit zit elders.

Jacques

Citaat van: EBC op 09-11-2019  21:04 uDrinkwater is drinkwater, dat is genormaliseerd. En het effect daarvan op het uiteindelijke bier is weer een achter de komma effect. Water is lang niet zo belangrijk als we willen geloven. Bierkwaliteit zit elders.

Het Europese drinkwater moet voldoen aan bepaalde eisen die in Brussel zijn bepaald. Desondanks zijn er verschillen, ook in Nederland en België. Door het gebruik van osmosewater kun je de samenstelling van de opgeloste zouten helemaal naar je hand zetten en daarmee beïnvloed je de smaak van je bier.

En ja, er zijn heel veel factoren die de kwaliteit van je bier beïnvloeden en water is er eentje van...

EBC

Citaat van: Jacques op 09-11-2019  23:19 uHet Europese drinkwater moet voldoen aan bepaalde eisen die in Brussel zijn bepaald. Desondanks zijn er verschillen, ook in Nederland en België. Door het gebruik van osmosewater kun je de samenstelling van de opgeloste zouten helemaal naar je hand zetten en daarmee beïnvloed je de smaak van je bier.

En ja, er zijn heel veel factoren die de kwaliteit van je bier beïnvloeden en water is er eentje van...
In theorie ja. In praktijk merk je geen verschil. Maar het is leuk om te doen, en te ervaren. En vooral ook om te merken dat je, om 1 liter osmose water te maken, tegelijk 5 liter door het riool moet wegspoelen. Heel modern  ;D. Heel erg niet milieubewust, het zou verboden moeten zijn.

Jacques

Citaat van: EBC op 09-11-2019  23:41 uIn theorie ja. In praktijk merk je geen verschil. Maar het is leuk om te doen, en te ervaren. En vooral ook om te merken dat je, om 1 liter osmose water te maken, tegelijk 5 liter door het riool moet wegspoelen. Heel modern  ;D. Heel erg niet milieubewust, het zou verboden moeten zijn.

Ook in de praktijk merk je de invloed van de samenstelling van de opgeloste zouten op de smaak van je bier. Daarnaast hebben de zouten ook een invloed op de pH van je beslag. Zoals jij en ik weten is de pH van groot belang voor de werking van enzymen...

chthon

Ik loos mijn afvalwater in mijn regenput. Natuurlijk, als je in de stad woont wordt dit wat moeilijker.

Aan de andere kant, wat doe je met je koelwater? Het is ook lozen of proberen te hergebruiken.


lier

We zijn weer lekker on topic bezig hier

Jacques

Citaat van: lier op 10-11-2019  12:28 uWe zijn weer lekker on topic bezig hier

Goede opmerking. De vraag van topicstarter is een automatiseringsvraag...

diymechanicalguy

Haha we zijn inderdaad lekker 'on'-topic!
Ik heb wel iets van een artikel gevonden over omgekeerde osmose ventielen (https://magneetventielshop.nl/magneetventielen-voor-omgekeerde-osmose-systemen.html). Maar moet zeggen dat ik er nog niet helemaal uitkom  :-[
Heb ik nou een direct, semi-direct of juist iets heel anders nodig?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.