ONK 2020 - niet doorgegaan ivm Covid-19

Gestart door L.win, 27-10-2019 10:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jaap W

Citaat van: Orangeloo op 14-02-2020  21:45 uEen beetje kort door de bocht, want het type Champagne bier, of te wel Brut (Méthode Champenoise)
kan je echt niet bottelen in een BNR fles.  :brouwen:
Afgelopen jaar nog gediskwalificeerd met een Champagne bier omdat die in de juiste fles zat,namelijk een Champagne fles.

Uitzonderingen bevestigen altijd de regel.  :proost: Als er bij zo'n champagne bier net zoveel druk in de fles zit als bij champagne zal een BNR flesje denk ik inderdaad "ontploffen".  :brouwen:

Jaap W

zojuist 2 biertjes ingeschreven. een witbier in de A klasse en een quadrupel in de D klasse. we gaan het zien.  :lekkerbier: :beersmiley:

Wolter

Citaat van: Jaap W op 15-02-2020  15:54 uUitzonderingen bevestigen altijd de regel.  :proost: Als er bij zo'n champagne bier net zoveel druk in de fles zit als bij champagne zal een BNR flesje denk ik inderdaad "ontploffen".  :brouwen:

Even een paar reacties teruglezen en je zal zien dat hier rekening mee is gehouden in de reglementen.

tdp

Zonet het laatste bier, los van het kloonbier gebrouwen. Het IJwit komt na de carnaval aan bod.

Wolter

Citaat van: tdp op 16-02-2020  10:40 uZonet het laatste bier, los van het kloonbier gebrouwen. Het IJwit komt na de carnaval aan bod.

Lekker bezig Teun..  :brouwen:

Lange1985

Misschien toch maar een poging wagen nu er geen wedstrijd van Brand is  :biersmile:

Don Leopold

Bij het inschrijven van een bier kan je ook een variant invullen zoals hop, rook, hout of brett.
Wanneer valt een bier onder die varianten?

Wolter

Citaat van: Don Leopold op 16-02-2020  17:37 uBij het inschrijven van een bier kan je ook een variant invullen zoals hop, rook, hout of brett.
Wanneer valt een bier onder die varianten?
Wanneer je een bier in de opgegeven stijl brouwt maar één van de genoemde zaken extra toe voegt. Dat is volgens mij ooit zo bedacht om te voorkomen dat al dat soort bieren ook inde vrije klasse terecht komen.

Pieter1954

Citaat van: Wolter op 16-02-2020  17:48 uWanneer je een bier inde opgegeven stijl brouwt maar één van de genoemde zaken extra toe voegt. Dat is volgens mij ooit zo bedacht om te voorkomen dat al dat soort bieren ook inde vrije klasse terecht komen.

Dat betekent dat een Brugse Tripel met gagel (en ook hop) als tripel ingestuurd kan worden ipv in de vrije klasse?

Chris71

CiteerDat betekent dat een Brugse Tripel met gagel (en ook hop) als tripel ingestuurd kan worden ipv in de vrije klasse?

Een Tripel mag kruiden hebben, uit het biertypengids: 'Toevoeging van kruiden (vooral koriander) komt
vaak voor, maar is niet vereist.'

Wat jij vraagt, valt dus al binnen het biertype. Mocht je nou dry-hop toevoegen, dan moet je weer bij de inschrijving de variant hop vermelden... Datzelfde geldt ook voor rook/brett/hout
Bestudeer de BKG biertypengids voordat je verkeerd inschrijft.

tdp

Citaat van: Wolter op 16-02-2020  13:40 uLekker bezig Teun..  :brouwen:

Nu nog even een schifting maken welke ik ga insturen ;)

basvo

Kan een IPA met een Rogge stort van 18% gewoon als IPA ingezonden worden, of moet deze bij de vrije klasse?

Jacques

Citaat van: basvo op 17-02-2020  10:31 uKan een IPA met een Rogge stort van 18% gewoon als IPA ingezonden worden, of moet deze bij de vrije klasse?

Altijd een lastige vraag. Voor een gewone IPA wijkt een dergelijk bier af van de specificaties. Voor de vrije klasse is hij niet bijzonder genoeg...

Je zou op twee paarden kunnen wedden als het een zeer geslaagd bier is.

Adbrouwt

Citaat van: Adbrouwt op 16-01-2020  14:48 uBeste brouwers de ketels kunnen opgestookt worden voor het brouwen van het kloonbier ONK2020. Er is gekozen voor een mooi Amsterdams bier. Op deze plek kun je vinden wat het kloonbier is geworden. Het is niet het eigeel maar het ...


Veel brouw plezier
 :degroeten:

Sinds kort wordt IJwit bier gepasteuriseerd. Dit was ons tijdens het uitschrijven niet bekend. Er is wel een mogelijkheid om de gist uit de Natte of paasIJ te halen. Natuurlijk kun je ook altijd proberen met een commerciële gist zo dicht mogelijk bij de smaak te komen. Nog veel brouw plezier.

tdp

Citaat van: Adbrouwt op 19-02-2020  10:21 uSinds kort wordt IJwit bier gepasteuriseerd. Dit was ons tijdens het uitschrijven niet bekend. Er is wel een mogelijkheid om de gist uit de Natte of paasIJ te halen. Natuurlijk kun je ook altijd proberen met een commerciële gist zo dicht mogelijk bij de smaak te komen. Nog veel brouw plezier.

Hmm, lekker dan ;). Weet je toevallig sinds wanneer? Anders hoef ik de 2 flesjes niet te sparen voor een opkweekpoging, en kan ik ze gewoon ter lering ende vermeack drinken :)

Adbrouwt

Citaat van: tdp op 19-02-2020  10:31 uHmm, lekker dan ;). Weet je toevallig sinds wanneer? Anders hoef ik de 2 flesjes niet te sparen voor een opkweekpoging, en kan ik ze gewoon ter lering ende vermeack drinken :)
Ik zou ze lekker opdrinken en een paasIJ of Natte kopen.

tdp

Citaat van: Adbrouwt op 19-02-2020  10:34 uIk zou ze lekker opdrinken en een paasIJ of Natte kopen.

Haha, de oplossing is altijd simpel ;). Dank voor het delen overigens, scheelt veel teleurstelling voor de opkwekers van ons :)

emiel1

Citaat van: tdp op 19-02-2020  10:31 uHmm, lekker dan ;). Weet je toevallig sinds wanneer?

Ik vermoed nog niet heel lang, zelfs op het etiket op de foto op hun eigen website staat nog ongepasteuriseerd.



https://www.brouwerijhetij.nl/ijwit/

tdp

Citaat van: emiel1 op 19-02-2020  11:03 uIk vermoed nog niet heel lang, zelfs op het etiket op de foto op hun eigen website staat nog ongepasteuriseerd.


Zijn ze het verplicht om aan te geven dat ze het pasteuriseren, of andersom, als het op de fles staat dat het niet gepasteuriseerd is, mag het dan gepasteuriseerd zijn? Daar zouden we het dan aan af kunnen leiden.

Wolter

Als mensen de gist uit paasIJ of Natte gaan opkweken is het wel handig om meer dan 1 flesje te nemen om mee te beginnen. Uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat er bij 't IJ tijdens het bottelproces minder cellen in de fles komen dan  bij veel andere brouwerijen.

Esterenbrouw

Wolter, na 3 pogingen gaat mij de opkweek uit het IJ-wit lukken.
Heb ik nu wel de originele gist opgekweekt of bottelgist?

emiel1

Er wordt geen gebruik gemaakt van bottelgist, je hebt dus of een wilde gist, of geluk en een batch die nog ongepasteuriseerd is

Jurre

Ingeschreven in twee klasses! Worden er misschien meer...  ;D

Wolter

Citaat van: Jurre op 19-02-2020  21:33 uIngeschreven in twee klasses! Worden er misschien meer...  ;D

Leuk. Succes..

basvo

Citaat van: Jacques op 18-02-2020  22:01 uAltijd een lastige vraag. Voor een gewone IPA wijkt een dergelijk bier af van de specificaties. Voor de vrije klasse is hij niet bijzonder genoeg...

Je zou op twee paarden kunnen wedden als het een zeer geslaagd bier is.

Dan waag ik de gok niet denk ik, is inderdaad niet speciaal genoeg voor de vrije klasse natuurlijk. Dan houd ik het bij 1 inzending voorlopig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.