Filmpje: 'Bierbrouwen kun je zelf'

Gestart door Kiekeboe, 25-10-2019 17:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiekeboe



Ik kwam dit filmpje tegen op YouTube.

Met mijn uiterst bescheiden ervaring als hobbybrouwer dacht ik enkele foutjes te zien.

Ik vroeg me af of andere hobbybrouwers op dit forum ook een mening hebben over het brouwproces in dit filmpje.


beermenke

Vele wegen leiden naar Rome
Hij is in ieder geval blij met zn resultaat en daar gaat t tenslotte om
Bottelsuiker heeft ie zeker niet te weinig en over oxidatie en troebel maak ik me geen zorgen meer😄

Oscar

Hier het origineel in 2 delen.... ;) :brouwen: :brouwen:   ;D ;D ;D






Het allereerste NL Filmpje over Zelf thuisbrouwen !!!  and nothing beats the original !!!  :)  (en dit is de voorloper van brouwTV )
 ;D :brouwen: :brouwen: :brouwen:

Kiekeboe

Citaat van: beermenke op 25-10-2019  18:35 uVele wegen leiden naar Rome
Hij is in ieder geval blij met zn resultaat en daar gaat t tenslotte om
Bottelsuiker heeft ie zeker niet te weinig en over oxidatie en troebel maak ik me geen zorgen meer😄

Ja, 4 gram bottelsuiker per flesje (een koffielepel) is 12 tot 16 gram per liter (naargelang afgevuld wordt in flesjes van 25 dan wel 33 cl). Dat lijkt me ook wel heel erg veel. Ik ga uit van een max hoeveelheid van toe te voegen suiker van 8 gram per liter.

Wat risico omtrent oxidatie betreft kan ik je ook wel volgen. Hij laat het hete wort in twee filterprocedures lekker kletteren terwijl ik dacht dat dit niet mocht. Enkel het gekoelde wort mag kletteren.

Je bedenking omtrent troebel kan ik niet volgen. Kan je hier nog iets meer over zeggen?

Kiekeboe

Citaat van: Oscar op 25-10-2019  18:57 uHier het origineel in 2 delen.... ;) :brouwen: :brouwen:   ;D ;D ;D


Het allereerste NL Filmpje over Zelf thuisbrouwen !!!  and nothing beats the original !!!  :)  (en dit is de voorloper van brouwTV )
 ;D :brouwen: :brouwen: :brouwen:

Ik heb dat filmpje erg vaak bekeken op YouTube (net als alle filmpjes van Brouw TV) alvorens zelf iets te proberen. Toch heb ik de indruk dat John Timmermans minder brouwfouten maakt dan Robbie in de filmpjes over Robbies moestuin.

Oscar

Citaat van: Kiekeboe op 25-10-2019  19:57 uToch heb ik de indruk dat Jhon Timmermans minder brouwfouten maakt dan Robbie in de filmpjes over Robbies moestuin.

Dan moet je niet meer kijken, naar robbies moestuin... ik viel al na 30 sec in slaap... ;D ;D ;)

hansHalberstadt

Filteren mag je het eigenlijk niet noemen. Normaal begin je pas met opvangen als je wort helder afloopt en daarvoor gooi je enkele malen de opgevangen wort terug tot het helder is. Zo kom je van onnodige vaste stoffen af zoals samengeklonterd eiwit en delen van je bostel. dat doet hij dus allemaal niet. ook het uitspoelen: gewoon een scheut water erover waarna alles langs de zijkant loopt. dan kun je net zo goed gelijk het water bij de rest van de opvang gooien.
De vraag is natuurlijk wat dit alles uiteindelijk aan invloed heeft op de smaak. Geen idee.

EBC

Citaat van: Oscar op 25-10-2019  18:57 uHier het origineel in 2 delen.... ;) :brouwen: :brouwen:   ;D ;D ;D

John is een held en zou bij het volgende ONK geridderd moeten worden!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.