Hoprendement bij gebruik hopzakje

Gestart door Drents Hopbier, 09-03-2006 17:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Horst

Sorry voor de late reactie,

De berekeningen die hier staan, gebruik ik in een visual basic programmeer omgeving, de berekening worden letterlijk op deze mannier ingevoerd in de source code, en het werkt.
Ik maak even een voorbeeld.

Kooktijd = 60 min
OG        = 1055 kg/m3
EBU       = 30 mg/l
Volume = 120 liter
Alsazuur= 8%

DichtHeidFactor = 1.65 * 0.000125^(OG - 1)                  = 1,0065
KookTijdFactor = 0.240964 * (1 - Exp(-0.04 * KookTijd)) = 0,2191
HopRendement = DichtHeidFactor * KookTijdFactor         = 0,221

HopGift bloemen = (EBU * Volume)/(10 * HopRendement * Alfa)   = 204 gram hop bloemen
HopGift pellets = HopGift bloemen / 1,1                                        = 186 gram pellets

mvg
Horst :beersmiley:





Oscar

Kijk eens aan....dan zal ik een kijken of ik deze formule is en Delphi/Lazarus omgeving kan implementeren.....

Groeten en gezondhied
Oscar

Horst

Nog even ter info,

Kooktijd = 60 min
OG        = 1055 kg/m3
EBU       = 30 mg/l
Volume = 120 liter
Alsazuur= 8%

OG = 1055 kg/m3 = 1,055 kg/dm3
                                                     
DichtHeidFactor = 1.65 * 0.000125^(OG - 1)                  = 1,0065
KookTijdFactor = 0.240964 * (1 - Exp(-0.04 * KookTijd)) = 0,2191
HopRendement = DichtHeidFactor * KookTijdFactor         = 0,221

HopGift bloemen = (EBU * Volume)/(10 * HopRendement * Alfa)   = 204 gram hop bloemen
HopGift pellets = HopGift bloemen / 1,1                                        = 186 gram pellets

mvg
Horst
 :beersmiley:



Oscar

Formule werk in de ontwikkelings omgeving van het Open Source Pakket !!!  :hoera:  :hoera:
Dus zal deze berekening zeer waarschijnlijk hierin ook gebruikt (kunnen) worden.  :elifant:  :dansen:

  :bijdrage_forum:

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans

Dus de conclusie is dat indien de hop los in de zak gaat, dat het niet uitmaakt?
Dan hoef je geen extra knopje te maken Oscar.

 ;)

bazje

Allemaal heel reuze interresant natuurlijk allemaal, maar volgens mij kun je dat knopje inderdaad achterwege laten.
Ik sluit mij aan bij de mening dat je een hele hoop kunt berekenen maar dat je alpha% dat op de verpakking staat op het moment van brouwen een heel ander percentage kan (zal) zijn.
Dit is weer afhankelijk van zoveel factoren dat je het verlies door het gebruik van een hopzakje kunt verwaarlozen.

Zou je het al willen testen, moet dat in het lab gebeuren want met twee brouwsel zijn er wederom een aantal factoren die e.e.a. kunnen beinvloeden.

Deze mening is mede gestoeld op de ervaring met de hopzakjes die ik altijd gebruik. Dit zijn de standaard zakjes van Brouwland en ik heb bij het legen van deze zakjes nog nooit "droge" hop aangetroffen.
Feit is wel dat je de knoop die je in het zakje maakt echt bovenin het zakje dient te maken zodat de hop plaats genoeg heeft om tijdens de 'rolling boil' door het zakje te 'rollingen'

Hopmans

De ervaring van Jos is 5-10% erbij optellen.
x 1,05-1,10 dus.
Ik kan me daar wel in vinden.
 ;)

bazje

Ik niet.

Ik kan mij nog herrineren dat de uitzinnige hop toevoegingen van Wesley bij anderen niet zo uitzinnig smaakten.

Factor van 5 tot 10% lijkt mij dan ook uit de lucht gegrepen.
Pas als je alle factoren onder contrĂ´le hebt en je ook nog eens steeds dezelfde biersoort of stijl brouwt, kun je pas zeggen welke invloed zo'n zakje zou hebben.

toch ?

Oscar

Basje,

Helemaal juist, die ervaringen zijn feitelijk "nergens" op gebaseerd!

Ten eerste gokken we maar wat de bitterheid zal zijn, en ten tweede denken we dat we nog kunnen proeven hoeveel 20 of 25 IBU is...
Dus die hopzakjes factor moet je maar met een korrel (gistvoedings)zout nemen... ;)

Maarten

Ik gebruik ook altijd de Brouwland hopzakjes. Ik had hier al wel eens over nagedacht. (Of het niet beter is alles los in de pan te gooien, en dan iets met een filter rommelen.) Mijn hopgiften die maar 5 minuten in de pan zitten, zijn altijd helemaal door en door doorweekt en uitgewassen, dus ik denk dat zeker voor de hop die lang meekookt, dit niet zo'n probleem is. Wellicht moet je voor de hop aan het eind, voor de smaak wat extra toevoegen, als je van plan bent, het dicht op elkaar te proppen. maar je kunt ook 2 zakjes extra gebruiken (wat misschien voor mezelf niet zo'n heel slecht idee is om te gaan doen). Als je het losjes in een zakje doet, zie ik geen probleem daarmee.

jelle

Hallo

ik doe de hop tegenwoordig in een waszak.
Hierin heeft de hop wat meer ruimte en er zit voor het gemak een rits in.

Groet Jelle

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.