SG1.008, hergisting met brett; hoe druk te berekenen

Gestart door Martijn0172, 09-10-2019 17:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Ik heb een patersbier gebrouwen, begin sg van 1.040, eind sg 1.008 gebrouwen met Wyeast trappist high gravity. Ik heb nog een drietal brett gisten staan die het wel door zullen trekken naar sg 0.996 ongeveer. Wie kan mij uitleggen hoe ik kan berekenen hoeveel druk deze hergisting op kan leveren? Ik heb nog de zware champagne flessen maar ook BNR met geschuimde kroonkurken (dus druk doorlatend). Hiervoor altijd in petflessen weg gezet maar wil het eens op deze wijze proberen.

hansHalberstadt

Citaat van: Martijn0172 op 09-10-2019  17:58 uIk heb een patersbier gebrouwen, begin sg van 1.040, eind sg 1.008 gebrouwen met Wyeast trappist high gravity. Ik heb nog een drietal brett gisten staan die het wel door zullen trekken naar sg 0.996 ongeveer. Wie kan mij uitleggen hoe ik kan berekenen hoeveel druk deze hergisting op kan leveren? Ik heb nog de zware champagne flessen maar ook BNR met geschuimde kroonkurken (dus druk doorlatend). Hiervoor altijd in petflessen weg gezet maar wil het eens op deze wijze proberen.
De hergisting op de fles laten afhangen van hoeveel extra suiker een brett nog kan vergisten lijkt me niet verstandig, maar dat was je vraag niet. ervan uitgaande dat je gist van 1040 via 1008 naar 996 kom je op hetvolgende (rekendemo):
begin SG=1040  naar eind SG 1008 geeft ca 323 gram restsuiker per 10 liter bier.
Dan door naar 996 geeft nog 74 g restsuiker per 10 liter, dus er is dan vergist 323 - 74 = 249 g per 10 liter. Dat geeft 249/2 = 124 g koolzuur per 10 liter = 12.4 g per liter = 1.24% samen met de 0.17% die al zit opgelost kom je dan op ca 1.41% koolzuur. Dat geeft ca 7.4 BAR druk bij 20 graden Celsius. Meer dan het dubbele dus van een koolzuurrijke Westmalle tripel bijvoorbeeld.

Martijn0172

Dank je voor je berekening, ik begin deze te snappen  :)

Koen S


Martijn0172

Klopt, drie keer raden hoe ik aan de Brett kom ;-)

Twee van deze al gebruikt met dit resultaat, ik ben dus uitgegaan van het ergste.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.