Zure smaak IPA

Gestart door Gorak, 20-09-2019 12:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gorak

Hallo, ik heb onlangs mijn eerst brouwsel gebrouwen. 15 liter session IPA. (Bedoeling was een gewone IPA, maar heb niet goed genoeg geschroot)

Na een goede eerste brouwdag en 3 weken vergisten heb ik mijn bier gebotteld. Dit door het bier te verplaatsen naar een emmer met een kraantje. Bij het bottelen kwam ik er achter dat ik niet genoeg flessen had om alles te bottelen. Er zat toen al wel suiker door. De rest van het bier heb ik nog 3 weken in de bottelemmer laten zitten. Hier heb ik onlangs opnieuw suiker aan toegevoegd en toen gebotteld.

De eerste lichting smaakte goed. De tweede lichting heeft een zurige smaak.

Kan iemand dit verklaren? Er zat geen schimmel lid in de emmer. De flessen waren goed schoon en heb 14 dagen gewacht na het bottelen.

de Machtige Wil

Hoi Gorak,

het lijkt er dan toch op dat je tweede lichting een infectie heeft. Dat is althans mijn eerste gedachte.

Hoe reinig /desinfecteer je? Heb je na de eerste bottelsessie het tapkraantje ook weer ontsmet?

Gorak

Ik heb de emmer voordat deze gevuld werd met bier gereinigd met een puro-san oplossing. Ik heb voor de tweede bottelsessie ook wat van deze oplossing in het kraantje gespoten. Het afvulpijpje heb ik hier ook mee gereinigd. Het eerste beetje bier wat door het kraantje liep heb ik voor de zekerheid weggegooid.

brouwerwaldonk

Je heb onvoldoerde gereinigd en niet goed ontsmet, dat is een beginnersfoutje. Zoek eens op materiaal grondig reinigen en voldoende ontsmetten.

Gorak

Goed nieuws! Tweede biertje geprobeerd. Hij is niet zuur! Conclusie: de fles was niet goed schoon :)

Edit: dit bericht mag worden genegeerd. Het tweede biertje was eigenlijk een van de eerste lichting.

de Machtige Wil

Je mist denk ik een stap in je schoonmaak. PuroSan is een laatste stap om te desinfecteren nadat je een grondige reiniging hebt gedaan. Zelf doe ik dit met PBW maar er zijn verschillende manieren.

Hopelijk is de rest van je batch goed.  :biersmile:

Zambezi Special

Zou dit ook niet te maken kunnen hebben met de tijd?
Het bier gist nog wat na op de fles?
Ik ervaar ook wel eens dat de eerste bier/cider wat zurig is en de 2e (een paar dagen later gedronken) niet meer?

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 22-09-2019  08:32 uZou dit ook niet te maken kunnen hebben met de tijd?
Het bier gist nog wat na op de fles?
Ik ervaar ook wel eens dat de eerste bier/cider wat zurig is en de 2e (een paar dagen later gedronken) niet meer?

Dit komt waarschijnlijk door de aanwezigheid van een grotere hoeveelheid acetaldehyde kort na de hergisting. Deze stof wordt later omgezet door de gist. Het is namelijk een tussenproduct bij de vorming van alcohol uit suiker. Overigens wordt in het menselijke lijf alcohol weer omgezet in acetaldehyde...

Veel mensen verwarren de smaak van acetaldehyde, dat vaak omschreven wordt als groene appelachtig, met zurig.

Gorak

Bedankt voor de reacties. Het biertje dat goed smaakte bleek helaas van de eerste lichting te zijn. De andere flessen van de tweede lichting zijn ook zuur.

Opvallend is dat het bier ook niet helder is, in tegenstelling tot de eerste lichting. Ik laat het nog even in de fles, hopen dat Jacques gelijk heeft.

Ik ben niet van plan om het bottelen nogmaals in twee batches te doen, maar ik wil er op z'n minst iets van leren. Ik neem aan dat het kraantje niet goed gereinigd was. Deze zit natuurlijk vast aan de emmer, dus hij kan er niet af om hem even te reinigen. Hoe had ik dit kunnen aanpakken?

Vraag omtrent het reinigen. Ik gebruik puro-oxi voor het reinigen en vervolgens puro-san om te ontsmetten. Is dit voldoende?

de Machtige Wil

Zuur dat je tweede batch toch zuur blijkt.

Citaat van: Gorak op 25-09-2019  11:07 uVraag omtrent het reinigen. Ik gebruik puro-oxi voor het reinigen en vervolgens puro-san om te ontsmetten. Is dit voldoende?

Even met puro-san in het tapkraantje spuiten zou tussentijds voldoende moeten zijn. Bij het reinigen, niet vergeten het kraantje los te draaien en goed te reinigen. Daar blijft snel vuil zitten, ook in de schroefdraad van het kraantje zelf.

ciesvandekwis

Als het te zuur wordt, kan je het bijhouden als bierazijn. No kidding, ik heb zo'n heerlijke fles fruitlambiek staan die volledig azijn geworden is. De max bij een slaatje met geitenkaas ;-)

tdp

Citaat van: ciesvandekwis op 25-09-2019  14:53 uAls het te zuur wordt, kan je het bijhouden als bierazijn. No kidding, ik heb zo'n heerlijke fles fruitlambiek staan die volledig azijn geworden is. De max bij een slaatje met geitenkaas ;-)

En dan met trots verkondigen dat je die zelf hebt gebrouwen!

brouwerwaldonk

Een liter tot daar aan toe, maar wat doe je met 15 liter bierazijn

tdp

Er gaat bij mij wel een paar liter appelciderazijn op jaarbasis door, zou ik prima daarmee kunnen vervangen. Gebruik het veel voor low and slow bbq'en.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 25-09-2019  15:04 uEen liter tot daar aan toe, maar wat doe je met 15 liter bierazijn

Een liefhebber van Rodenbach Crand Cru heeft daar geen probleem mee.

Verder kun je het versnijden met een ander bier.

Jacques

Citaat van: Gorak op 25-09-2019  11:07 uOpvallend is dat het bier ook niet helder is, in tegenstelling tot de eerste lichting. Ik laat het nog even in de fles, hopen dat Jacques gelijk heeft.

De tijd zal het leren. Overigens hoeft een verzuurd bier geen ramp te zijn. Je hebt dan wel meer geduld nodig. Vaak gaan de scherpe kantjes van een zuur bier na een tijd weg en blijft er een mals fris zurig bier over.


Citaat van: Gorak op 25-09-2019  11:07 uVraag omtrent het reinigen. Ik gebruik puro-oxi voor het reinigen en vervolgens puro-san om te ontsmetten. Is dit voldoende?

Dat is in principe voldoende. Maar betekent niet dat je geen infectie kunt krijgen als je een gistvat een tijd open laat staan of bijvoorbeeld het bier uit het gistvat laat stromen via een kraantje dat niet sanitair is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.