Leidsche Rims - aanbranden

Gestart door Gerjo86, 01-09-2019 12:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerjo86

Hallo allen, ben al jaren dit forum aan het volgen maar zelf nog nooit iets geplaatst. Ik heb sinds kort een zogenaamde Leidsche Rims gebouwd, nu de 2e keer ermee gebrouwen en helaas tegen een flink probleem aan gelopen (waarschijnlijk ben ik niet de eerste)

Het beslag koekt aan op het verwarmingselement en daardoor schakelt de beveiliging in omdat het element z'n warmte niet kwijt kan. De binnenpan hangt zo'n 8 cm boven het verwarmingselement en kan eronder niet roeren om aanbranden te voorkomen.

Heeft iemand ideeën om dit op te lossen? Een oplossing is natuurlijk een verwarming in het stromende gedeelte te maken.

Hoor graag! Bijgaand wat foto's.

https://myalbum.com/album/RxXxRXmMsmAn

[





Groet, Gerjo

BrouwMark

Zit er nog een extra filter onder in je binnenpan, of pomp je het hele beslag rond?

Gerjo86

Onderin de binnenpan zit een RvS filterplaat, verder zitten er geen filters in. De vloeistof wordt rondgepompt, het mout blijft dan in de binnenpan. Maar helaas loopt (vooral) in het begin er helaas wel wat fijne stof door het filter die dus op de bodem komt te liggen...

beermenke

Ik zou eens proberen met een pompje met hogere debiet zodat je meer circulatie krijgt of wat me nog beter lijkt is een bypass zoals de nieuwe klarstein heeft. Je kunt dus een gedeelte over de bodem rond pompen. Zo hou je dus circulatie over het verwarmingselement.
Voordat je iets definitiefs maakt zou ik met een siliconenslang boven langs de binnenpan tot beneden een bypass maken. Mocht dit werken kun je altijd iets continue maken.
Een roerder onder je filter is toch ook mogelijk? Rvs stijgbuis uit oud biervat midden in je ketel plaatsen. Er doorheen een dunnere stang met aan onderzijde vlak boven de bodem een dwarse soort waaier die dus tijdens je handmatig draaien een circulatie over de bodem teweeg brengt.
Ik heb soortgelijk gemaakt in mijn binnenpan waarin de maisch zit en daar roer ik dus mee.
Jij moet wel door je filterbodem heen. Succes en zeker proberen wat je hebt een mooi systeem gemaakt

Gerjo86

Dank voor je tips, het roerwerk ga ik als eerste proberen. Ik denk dat ik daarnaast rijstvlies ga toevoegen aan mijn moutstort zodat ik niet hoef te roeren zodra het filterbed dichtslipt (al zo grof mogelijk geschroot). Hoop dat zodra het filterbed gestabiliseerd is er ook niet zoveel fijne delen meer doorheen komen en dus ook niet meer hoef te roeren.

ciesvandekwis

Bij elke Rims is het ook vooral kwestie van bij het storten niet rond te pompen, maar 5 à 10 te wachten tot zich een eerste filterbed heeft gevormd onderaan, vooraleer je pomp weer aan te zetten en circuleren.

beermenke

Doe je ook klam schroten?
Ik roer 20 ml water per kg mout 5 min voor t schroten door de mout en start met schroten met walsenmolen met toerental 180 rpm
Geweldig grof schrootsel
Een wereld van verschil met niet nat gemaakt
Op t laatst doe ik de donkere mouten van t recept en die maak ik niet nat.
Korreltjes mogen toch helemaal kapot voor kleur en smaak en mijn rollen zijn dan gelijk droog

Gerjo86

Paar weken geleden gebrouwen met een roerwerk in de pan en even gewacht alvorens de pomp aan te zetten na het storten (10 minuten). Het effect was prima, nog wel een klein beetje aangekoekt, maar het was acceptabel. De volgende keer ook nog klam schroten en dan hoop ik op nog een beter resultaat.





Allemaal nogmaals dank!


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.