Vraagjes voor m'n eerste brouwdag

Gestart door Brouwerij Mennekes, 25-08-2019 11:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij Mennekes

Goede zondag morgen,

Aanstaande zaterdag ga ik voor het eerst brouwen met een Easybrew, en voor het eerst werken met 'echte' ingrediënten (ipv blikbrouwen).
Ik heb Verander water in bier al vele malen gelezen en ook op het forum de nodige onderzoeken gedaan. Nu heb ik nog een paar vragen voordat ik zaterdag ga brouwen. Het is een flinke lijst maar voornamelijk is het uitleg  :D

Spoelwater
Ik ben nog even beperkt in middelen en heb geen weckpan o.i.d. om het spoelwater op te warmen. Ik zat er aan te denken om gewoon een vergistingsemmer met kraantje te pakken en daar een litertje of 4 warm kraanwater in te doen. Dan 3 liter kokend water (uit een pannetje) en vervolgens nog met koud kraanwater aan te vullen totdat ik een spoeltemperatuur heb van ongeveer 85 graden. Dan wil ik met een maatbeker gewoon het water uit het kraantje tappen en met een vergiet over het filterende wort heen gieten. Is dit een beetje de ideale manier of kan het makkelijker/beter?

Melkzuur
Ik wil melkzuur toevoegen aan mijn bier en heb gelezen dat het handig is om dit op te lossen in het spoelwater. Echter omdat ik pér liter mijn spoelwater ga toevoegen kan ik de melkzuur niet oplossen in het complete spoelwater. Zie zoals ik hierboven heb omschreven. In andere brouwfilmpjes zie ik ze de melkzuur ook wel gewoon toevoegen nog voor de moutstorting. Maakt dat iets uit hoe of wanneer ik de melkzuur toevoeg? Wat is het handigste in mijn situatie?

Hopzakjes
Er waren geen hopzakjes op voorraad bij de winkel dus heb ik bij de Lidl de Lidl green bags gehaald. (https://www.lidl.nl/nl/Lidl-green-bag-10135.htm)
Lijken mij prima hopzakjes. Ik zal ze even uitkoken van tevoren en dan heb ik 2 hopgiften in mijn recept. Ik ga met hoppellets werken. Is het nog nodig om aan het einde van het koken de zakjes uit de drukken tegen de panwand? Om zo het maximale er uit te halen? En mag de hop vrij rondzweven in de grote zakjes? Of kan ik ze beter een beetje opknopen zodat het een wat compacter pakketje is?

Hevelen naar vergistingsvat
Na het koken en koelen wil ik de kraan van de easybrew open zetten en het wort laten kletteren in mijn witte vergistingsemmer. De Easybrew die ik heb geleend zit geen bazookafilter in. Het leek me dan het handigste om weer even een Lidl green bag te pakken en deze om het kraantje van de ketel heen te knopen (losjes met wat ruimte). Zo filter ik toch nog. Zijn er daar nog zaken waar ik op moet letten?

Hevelen ná hoofdvergisting
Na de hoofdvergisting wil ik alles overhevelen naar 3 glazen vergistingsflessen van 5 liter per stuk. Ik heb een handmatige hevelpomp gekocht met een droesemkop er op. Echter kan ik me herinneren van mijn blikbrouwen dat er best een flinke laag op de bodem van het vergistingsvat komt en ben ik bang dat de droesemkop niet hoog genoeg is. Nu had ik gelezen dat je het beste een houtje o.i.d. onder het vergistingsvat kunt zetten om zo alle slurry naar 1 kant van het vat te verplaatsen en dan op de hoogste plek je hevel plaatsen. Klopt dit? En doe je dit houtje dan al plaatsen bij het begin van de hoofdvergisting? of pas een dag voor het hevelen of zo?

Metingen
Ik heb een Hydrometer maar sinds gisteren ook een refractometer. Nu las ik dat je een refractometer niet als alternatief voor een hydrometer kunt gebruiken. Maar wat bedoelen ze hier mee? Het grootste voordeel van de refractometer is dat je geen grotere hoeveelheid wort/bier hoeft weg te gooien. Maar wanneer is dan een meting met de hydrometer alsnog noodzakelijk?

Bedankt!

tdp

Spoelwater: Breng zelf meestal zo'n 15 liter richting de kook, en spoel met een temperatuur van +/- 90 graden. Zou het in jou geval niet eens mengen met koud water. Volgens je recept heb je +/-9 liter nodig, zorg dat je een litertje of 2 extra hebt. Eventueel zou je ook met heet water uit de kraan kunnen spoelen, wanneer het bij mij op een paar liter vastzit, doe ik dat zelf ook.

Melkzuur: Je zou het kunnen toevoegen in de maisch, hiervoor kun je ook prima BrouwHulp gebruiken. Je kunt het overigens ook prima achterwege laten, maar dat is een andere discussie.

Hopzakjes: Ik gebruik ze niet, maar wanneer je ze gebruikt, wil je niet dat ze te strak zitten, dat zou de extractie in de weg kunnen zitten. Uitdrukken kan geen kwaad, maar niet overdrijven

Hevelen na naar gistvat: Doe een goede whirlpool en je zult een mooie kegel in het midden van je pan krijgen, met overhevelen blijft dit dan meest achter.

Hevelen na hoofdvergisting: Waarom? Ik zou je adviseren om de vergisting gewoon in 1 vat te doen, genoeg gist toe te voegen. Zelf hevel ik al tijden niet meer over.
Los daarvan, wanneer je je vat al schuin zou zetten, zou ik hevelen vanaf het laagste punt, maar er blijft niet heel veel achter in je vat met een normale hevel.

Meting: Wat je prettig vindt. Ik gebruik een refractometer zowel tijdens het brouwen als tijdens de vergisting. Je moet alleen niet vergeten dat je dit moet omrekenen tijdens de vergisting, aangezien de gevormde alcohol de meting 'vertroebeld'.

Leesvoer

Brouwerij Mennekes

Citaat van: tdp op 26-08-2019  12:08 uHevelen na hoofdvergisting: Waarom? Ik zou je adviseren om de vergisting gewoon in 1 vat te doen, genoeg gist toe te voegen. Zelf hevel ik al tijden niet meer over.

Bedankt! Maar hevelen doe je toch altijd naar bijvoorbeeld een mandfles om zo minder zuurstof bij het bier te hebben ivm oxidatie?

tdp

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 26-08-2019  13:26 uBedankt! Maar hevelen doe je toch altijd naar bijvoorbeeld een mandfles om zo minder zuurstof bij het bier te hebben ivm oxidatie?

Neen.

Ik hevel de laatste jaren niet meer over, omdat ik het een extra handeling vindt, die in (mijn geval) 9 van de 10 bieren niet een winst oplevert, het voegt alleen maar meer kans op fouten (oxidatie, infectie, etc.) toe. Meestal zijn mijn bieren binnen een week volledig uitvergist (voeg voldoende en vooral vitale gist toe) en bottel ik na 2 tot 3 weken, zwaardere bieren wat later dan lichte.

Er staat veel informatie op dit forum over dit onderwerp, ook tegenstrijdige, lees je in en vorm je eigen mening.

Zelf probeer ik elke stap die niet noodzakelijk is, niet te doen.
Voorheen: hoofdvergisting in plastic gistvat, nagisting in mandfles, overhevelen naar bottelvat en dan bottelen.
Nu: Volledige vergisting in plastic gistvat, vanuit daar bottelen middels een hevel en bottelpijpje.

brouwerwaldonk

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 26-08-2019  13:26 uBedankt! Maar hevelen doe je toch altijd naar bijvoorbeeld een mandfles om zo minder zuurstof bij het bier te hebben ivm oxidatie?
Er is niets mis met overhevelen na de hoofdgisting maar niet om minder zuurstof bij het bier te hebben. Je doet het om mooi helder bier te kunnen bottelen, en minder verlies te hebben. Na het lageren nogmaals overhevelen naar de bottelemmer zodat je uw gekookte suikeroplossing voorzichtig kan mengen. Altijd hevelen naar de bodem van het opvangrecipiënt en helemaal vullen.   

Gossi

Dat klopt met dat overhevelen. Ik hevel over naar een schone emmer en doe er 100 gram suikeroplossing bij. Dan activeer je de gist weer eventjes en dan hoeft de emmer ook niet vol, omdat je voldoende koolzuur boven het bier hebt. Als voordeel is dat de laatste puntjes moutsuiker in je bier ook nog worden vergist.

Bij het overhevelen krijg je praktisch geen gist mee. Een beetje is trouwens helemaal niet erg. Ik houd de emmer scheef zodat ik het laatste heldere bier ook nog opzuig. Laat hem rustig 14 dagen staan en hevel dan in een schone bottelemmer met suikeroplossing. Ik heb altijd zeer helder bier.

In BrouwHulp staat een omrekentool voor de refractometer. Deze benaderd redelijk de werkelijkheid. Tijdens het maishen klopt het precies omdat er nog geen alcohol gevormd is.

Ik maish meestal met de zelfde hoeveelheid water, wat later de geschatte hoeveelheid bier wordt. Voordeel is dat je je rendement tijdens het maischen redelijk kunt voorspellen.

Spoel zo warm mogelijk. De uitgetrokken moutkorf koelt zeer snel af. Er blijven anders te veel suikers achter.

Ik gebruik hopbloemen en doe ik los tijdens het koken. Zakjes verminderen de extractie. Ik hevel na het koken eerst over naar de vergisting emmer, controleer het suikergehalte en ga dan pas koelen. De bloemen zorgen ook voor filtering. Maar als je een whirlpool maakt zal het met geperste hop ook gaan.

Ik zou het melkzuur toevoegen tijdens het maischen. Voer je waterkwaliteit in BrouwHulp in en hij geeft je het aantal milliliters wat je toe moet voegen. Heb je de gegevens niet dan zou ik het melkzuur voorlopig achterwege laten. Het bier wordt er niet merkbaar minder door, alleen voor fijnproevers schijnt er verschil in te zitten.

Tot slot zijn hier pagina's vol geschreven over bovenstaande handelingen. Er staat veel goede info in maar ook soms klinkklare nonsens. Als je straks veel gaat brouwen heb je hier echt wat aan. Oh ja tot slot: Hopzakjes hoef je niet uit te koken. Tijdens het maischen en koken heb je geen last van infectie. Pas na de kook als het wort onder de 45 graden komt moet je uitkijken.

Succes met brouwen.

Brouwerij Mennekes

Prachtig! Direct al weer meteen verschillende meningen. En dat bewijst dan ook maar dat er geen vaste goede volgorde of methode is en dat ik het toch op mijn manier moet gaan uitvogelen.

Ik ga alle tips van tdp opvolgen en mbt het hevelen weet ik het nog niet nu. Ik neig om te hevelen naar 3 of 4 glazen flessen maar het is een stuk handiger om te hevelen naar opnieuw een brouwemmer. Ik heb slangen om zo te kunnen hevelen direct onderin de emmer maar uiteraard dan wel met de deksel deels er af. De tip van Gossi om 100 gr suikeroplossing er bij te doen klinkt ideaal. Ik neem aan dat dat 100gr suiker is in 200 ml kokend water. Ik weet niet of dit in de brouwsoftware verwerkt kan worden maar dan klinkt het wel als het veiligst.

Bedankt!

Davester

Citaat van: tdp op 26-08-2019  12:08 uHevelen na gistvat: Doe een goede whirlpool en je zult een mooie kegel in het midden van je pan krijgen, met overhevelen blijft dit dan meest achter.

Leesvoer
Hoe maak je een goede whirlpool?
Ofwel hoeveel dagen moet je daar ongeveer voor uit trekken, hoe vaak maak je een draaikolk?

tdp

Citaat van: Davester op 26-08-2019  19:16 uHoe maak je een goede whirlpool?
Ofwel hoeveel dagen moet je daar ongeveer voor uit trekken, hoe vaak maak je een draaikolk?

1 à 2 minuten? Maar ik bedoel een whirlpool in je kookketel, niet in je gistvat he;)

Neetje

Citaat van: tdp op 26-08-2019  21:51 u1 à 2 minuten? Maar ik bedoel een whirlpool in je kookketel, niet in je gistvat he;)

En daarna de zwevende deeltjes 15 à 20 minuten laten uitzakken voor meer helderheid.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.