Tripel minder zoet maken

Gestart door de Machtige Wil, 21-07-2019 00:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 21-07-2019  21:32 uVanwaar dan minder beluchten in combinatie met meer gist?

Beluchten zorgt voor meer gist maar ook voor een hogere estervorming.

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 21-07-2019  23:29 uBeluchten zorgt voor meer gist maar ook voor een hogere estervorming.

Welke van de twee doet daar het hardst aan mee dan? Oftewel: krijg je meer estervorming door beluchten of door onder-enten? En heft meer gist/minder beluchten elkaar dan niet op?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-07-2019  23:29 uBeluchten zorgt               voor een hogere estervorming.
Heb je daar een verklaring voor of literatuurverwijzing? Ik had altijd begrepen dat beluchten juist voor een cleaner bier zorgt.

de Machtige Wil

Citaat van: Jacques op 21-07-2019  20:31 uWat is hoog?

De laatste keer zat ik op 81%. Begin SG 1072 eind 1014

hansHalberstadt

81% is zeker hoog en zou geen verklaring kunnen zijn voor een zoet bier door restsuikers. Moet in dit geval dus een andere oorzaak hebben zoals esters of andere stoffen die de verhouding bitter/zoet richting zoet sturen. 

Oxhead

Die 8 gram koriander op 15 liter bier zal ook zeker bijdragen aan de zoetbeleving. Door deze te vervangen door 4 gram bittere sinaasappelschil zal je ook een wat minder zoet smakende tripel krijgen.

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 22-07-2019  10:29 u81% is zeker hoog en zou geen verklaring kunnen zijn voor een zoet bier door restsuikers. Moet in dit geval dus een andere oorzaak hebben zoals esters of andere stoffen die de verhouding bitter/zoet richting zoet sturen.
Dan is het nog de vraag, HOE kom je tot dit cijfer. Met een begin densiteit 1072 naar 1014 kom ik op een schijnbare vergistinggraad van 79,3%

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-07-2019  11:46 uDan is het nog de vraag, HOE kom je tot dit cijfer. Met een begin densiteit 1072 naar 1014 kom ik op een schijnbare vergistinggraad van 79,3%
Er zit een klein verschil tussen of je het berekent op basis van SG of op basis van schijnbaar extract inderdaad. 1072=17.5 plato en 1014 = 3.6 plato. Dan is SVG = (17.5 - 3.6) / 17.5 = 79.4% en op basis van SG is het (72 - 14) / 72 = 81%. Feitelijk is de officiële definitie volgens de plato methode, maar de hobbybrouwers gebruiken bijna altijd de SG formule omdat die direct uit te rekenen is op basis van gemeten SG.

de Machtige Wil

Citaat van: hansHalberstadt op 22-07-2019  12:19 uEr zit een klein verschil tussen of je het berekent op basis van SG of op basis van schijnbaar extract inderdaad. 1072=17.5 plato en 1014 = 3.6 plato. Dan is SVG = (17.5 - 3.6) / 17.5 = 79.4% en op basis van SG is het (72 - 14) / 72 = 81%. Feitelijk is de officiële definitie volgens de plato methode, maar de hobbybrouwers gebruiken bijna altijd de SG formule omdat die direct uit te rekenen is op basis van gemeten SG.

Ik gebruik inderdaad de tweede berekening.

hansHalberstadt

Citaat van: de Machtige Wil op 22-07-2019  12:27 uIk gebruik inderdaad de tweede berekening.
Op zich prima. Voor lichte bieren (begin SG=1040) is het verschil tussen beide methoden ca 1% SVG en voor zware bieren kan dat verschil oplopen tot ca 2%. Zolang het maar duidelijk is welke methode je gebruikt is het prima.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 22-07-2019  00:42 uWelke van de twee doet daar het hardst aan mee dan? Oftewel: krijg je meer estervorming door beluchten of door onder-enten? En heft meer gist/minder beluchten elkaar dan niet op?

Door onder-enten krijg je meer estervorming. Dat wordt versterkt als je intensief belucht om op die manier meer gistcellen aan te laten maken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-07-2019  07:30 uHeb je daar een verklaring voor of literatuurverwijzing? Ik had altijd begrepen dat beluchten juist voor een cleaner bier zorgt.


Flavor-Active Esters: Adding Fruitiness to Beer



LinkmasterMonkey

Goedenavond!

Nu zat ik zo te lezen dat je een zoete tripel minder zoet kan maken door o.a. mout te vervangen door suiker.
Over hoeveel gram hebben we het dan op bv 20 liter? En is het aantal gram mout dan gelijk aan het aantal gram suiker?

Zambezi Special

De maischtemperatuur heeft volgens mij ook invloed.
Misschien kan je daar ook een beetje mee spelen? het wort meer vergistbaar maken?

tdp

Citaat van: LinkmasterMonkey op 07-06-2022  23:06 uGoedenavond!

Nu zat ik zo te lezen dat je een zoete tripel minder zoet kan maken door o.a. mout te vervangen door suiker.
Over hoeveel gram hebben we het dan op bv 20 liter? En is het aantal gram mout dan gelijk aan het aantal gram suiker?

Ik zou meer in percentages willen praten, maar bijvoorbeeld een verdeling 80% (pils)mout, 20% suiker werkt bij mij altijd wel goed!

Kassuul

Zou (behalve alle eerdere nuttige tips) ook lang genoeg een rusttijd maischen aanhouden in de zone 62°C - 66°C (45minuten tot 60minuten) en vergisten met een diastaticus gist. succes ermee  smile

Snelbier

Citaat van: LinkmasterMonkey op 07-06-2022  23:06 u.. Nu zat ik zo te lezen dat je een zoete tripel minder zoet kan maken door o.a. mout te vervangen door suiker.
Over hoeveel gram hebben we het dan op bv 20 liter?
 En is het aantal gram mout dan gelijk aan het aantal gram suiker?
Zie ook eerder antwoorden.  Daarbij:
- Zoet in bier is een deel smaakbeleving. Onze hersenen kunnen ons behoorlijk voor de gek houden.
Behalve restsuikers in het bier (de 'echte' suiker) geven veel ander factoren een 'zoet' gevoel.
Hop kan per soort een andere smaak geven, en sommige smaakjes ervaren we als zoeter dan andere.
Gist geeft per ras/soort andere smaakjes, en net als bij hop ervaren we sommigen zoeter.
- Mout vervangen door suiker geeft minder restsuikers, lager SG-end.
Daardoor wat minder zoet, maar het bier zal vooral minder 'vol' smaken, beter doordrinkbaar.
- Mout vervangen door hoeveel suiker? Ga er vanuit dat je uit 1kg mout ~60% suikers haalt, dus 600 gram.
  Dan 1 kg mout te vervangen door 600 g kristalsuiker? Niet helemaal..
  Suikers uit mout worden voor ~80% vergist, de 'restsuikers' geven het volmondige gevoel aan bier.
    Kristalsuiker wordt 100% vergist.  Dus nog minder van gebruiken voor zelfde alcohol-%, stel ~50% kristalsuiker tov 1kg mout.
=================
Wil je 'zoet', (edit: meer of minder) denk dan vooral aan een ander gist en misschien hops.
Wil je minder vol, beter doordrinkbaar: suiker is de oplossing.
Proost, Snelbier

LinkmasterMonkey

Dank allemaal voor de tips. Genoeg om mee te experimenteren....  :beersmiley:

hansHalberstadt

Citaat van: Kassuul op 08-06-2022  13:20 uvergisten met een diastaticus gist.
Met een diastaticus gist moet je wel heel goed uitkijken dat je niet te vroeg bottelt. Je denkt dat het klaar is en dan gaat de gist nog heel langzaam door en dat kan lang duren, met alle nadelen zoals ontploffende flesjes, te lang op de gist staan met autolyse etc. Je kunt beter proberen de vergistbaarheid omhoog te krijgen door een gist die niet al te veel esters aanmaakt (zoete indruk) (en temperatuur niet te hoog in het begin)     

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.