2x blond / tripel met Kveik

Gestart door JamMasterJustin, 12-07-2019 07:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Hoi allemaal,

Na een maandje of 5 a 6 niet te hebben gebrouwen, moet de kelder worden bijgevuld. Brouwen met Kveik staat al een lange tijd op mijn lijstje. Sinds ik van het bestaan weet, wil ik er mee brouwen. Dat gaat zondag gebeuren. 2x zelfs, want ik ga een dubbelbatch maken. Een sterke blond met Stranda en een tripel (behoudens de gistkeuze) met Arve Espe.

Komende zondagochtend ga ik beginnen. Als jullie nog tips hebben, hoor ik het graag.

Tripel met Arve Espe
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Triple Kveik Espe
Brouwdatum10-07-2019
BierstijlTripel
Volume24,0 l
Begin SG1,090 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)29 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,40 lWater uit Water Heerlen
12,24 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l79 mg/l232 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,88 kgPilsmoutWeyermann3 EBC85,0 %
1,21 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.75 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
8,0 gSummitpellets19,1%90 min.20,7 IBU
10,0 gSummitpellets19,1%5 min.4,3 IBU
10,0 gSummitpellets19,1%0 min.4,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,0 gFY #20: Espe ()bovengist

Sterke blonde
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Blonde Kveik Stranda
Brouwdatum10-07-2019
BierstijlSterke Blonde
Volume22,0 l
Begin SG1,090 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)26 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,50 lWater uit Water Heerlen
10,25 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l79 mg/l232 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,70 kgPilsmoutWeyermann3 EBC85,0 %
1,01 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.75 min.3,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gCascadepellets5,5%90 min.20,5 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%5 min.2,7 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%0 min.2,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,0 gFY #3: Stranda ()bovengist

De omschrijving van Arve Espe (er is redelijk weinig over te vinden):
Warm alcohol and fruit: cognac and plums. (maar dan niet de smaak van fenolen, als ik goed ben ingelezen)

De omschrijving van Stranda:
It has a unique honey-like aroma with overripe mango which is complementary to modern, fruity hops

Ik realiseer mij dat het geen klassieke triple of blonde gaat worden. Het gaat eerder een Norwegian Ale of Farmhouse-achtig bier worden, maar ik ben heel benieuwd.

Als jullie nog tips hebben... ik hoor ze graag!

middelaersch

Interessant, ik zit wel eens te denken om ook met kveik te gaan experimenteren, dus ga dit draadje zeker volgen...

Opmerking / vraag: is 1.090 niet erg zwaar voor een blond? Ik weet niet wat voor svg je verwacht?

Succes!

JamMasterJustin

Goed dat je het opmerkt! Ik wilde de tripel op 1.090! Kennelijk heb ik ook de blonde aangepast! Die wil ik ergens rond 7% dus die gaat wat omlaag!

Blij dat ik nog geen mout heb afgewogen 😬

JamMasterJustin

Wat werkt die kveik bizar zeg! Na de eerste 2 dagen had ik er weinig fiducie in. Het ging maar aardig langzaam voor deze wondergist. Toch maar eens de temperatuur opschroeven van 30 naar 35 graden en hatsaflats: in 3 dagen tijd van 1,074 naar 1,011 met een aardige funk erin. Dat voor het blondje. De tripel ging van 1,085 naar 1,036 in 3 dagen op 20 graden. Dat was de ent temperatuur. Ik heb het gevoel dat je die ook warm moet zetten, dus die staat nu op 35 graden. Ff knallen voor het weekend en hopelijk zondag bottelen

EBC

Citaat van: JamMasterJustin op 18-07-2019  21:01 uWat werkt die kveik bizar zeg! Na de eerste 2 dagen had ik er weinig fiducie in. Het ging maar aardig langzaam voor deze wondergist. Toch maar eens de temperatuur opschroeven van 30 naar 35 graden en hatsaflats: in 3 dagen tijd van 1,074 naar 1,011 met een aardige funk erin. Dat voor het blondje. De tripel ging van 1,085 naar 1,036 in 3 dagen op 20 graden. Dat was de ent temperatuur. Ik heb het gevoel dat je die ook warm moet zetten, dus die staat nu op 35 graden. Ff knallen voor het weekend en hopelijk zondag bottelen

Zet een S33 of Nottingham op 30 °C en de vergisting is binnen 24 uur klaar. Niks bijzonders aan.

middelaersch

Begrijp ik goed dat het nu sinds de 12e staat te gisten?

Dus het moet kennelijk ook op zo'n hoge temperatuur. Ik was eerder in de veronderstelling dat het ook op 'normale' temperaturen kon vergisten, maar dat lijkt dus niet zo te zijn. Of misschien kan dat wel, maar moet je dan ook een 'normale' hoeveelheid gist enten.

Benieuwd hoe dit verder gaat...

JamMasterJustin

Sinds de avond van de 14de. De hoge temperatuur lijkt het nodige verschil te maken

JamMasterJustin

Citaat van: EBC op 18-07-2019  21:13 uZet een S33 of Nottingham op 30 °C en de vergisting is binnen 24 uur klaar. Niks bijzonders aan.

Maar hij zal toch beduidend anders smaken, neem ik aan? Veel meer esters

EBC

Citaat van: JamMasterJustin op 18-07-2019  22:37 uMaar hij zal toch beduidend anders smaken, neem ik aan? Veel meer esters

Dat neem je aan ...  ;) Kveik lijkt ook zeer aromatisch in alle posts die ik lees.

JamMasterJustin

Hahah ja, klopt! En wat ik nog vergat te melden: van de Espe heb ik een mespuntje toegevoegd aan een litertje wort. Dat een uur laten staan en vervolgens het geheel toegevoegd aan 24 liter wordt. En het lijkt goed te gaan komen. Dat lijkt mij wel uitzonderlijk :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.