ONK 2019 - V3 - Piwo Grodziskie

Gestart door Sikkens, 08-07-2019 22:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sikkens

Piwo Grodziskie
– 3e prijs in klasse V op ONK2019
– 3e prijs NHC (American Homebrew Association) voorronde in categorie 26 (smoke flavored beers); helaas geen prijs in de finaleronde

De Piwo Grodziskie is een antiek Pools 100% tarwebier met een laag alcoholgehalte uit (de streek rondom) Grodzisk, in het Duits bekend als Grätzer Bier. Het komt niet voor in de BKG biertypengids, wel in de Amerikaanse BJCP biertypenlijst. Volgens deze typebeschrijving zou er geen zuur in de smaak mogen zitten, maar een beetje zurigheid van de tarwe heb je altijd. Weyermann geeft als productinformatie bij zijn eikenhout gerookte tarwemout aan, dat de storting tot 100% mag zijn. Ik heb het iets bescheidener gedaan. Het moet hoog in de CO2 zitten en moet kristalhelder zijn. Amerikanen gebruiken hiervoor altijd een klaringsmiddel. Dit heb ik bewust niet gedaan. Op de website van BYO is veel over dit leuke biertype te vinden. Overigens is de hop die bij uitstek bij dit biertype past de Lubelski. Deze was lang niet of slecht te verkrijgen, maar recent is dit door de inzet van het Hollands Hophuis veranderd. Geen Weizengist.


Het recept voor 20 liter:

MOUT:
Tarwemout -eikenhout rook- (Weyermann) - 4 EBC – 2700 gram
Lichte tarwemout (Dingemans) - 3 EBC – 670 gram
Rice hulls (The Homebrewe Shop UK) – 1 EBC – 400 gram

MAISCHEN:
23 liter maischwater ( 1 op 6,5)
50,0ºC         64,0ºC         78,0ºC
30 minuten      60 minuten      5 minuten
Aangezuurd met 80% H3PO4, 10 ml, tot een pH van 5,3

SPOELEN:
met 7 liter water op 78ºC

HOP:
Spalt Select (2,5% alfa) 75 gram 60 minuten meekoken en 50 gram 10 minuten meekoken

KOKEN: 60 minuten
Einde koken is het SG 1035

GIST:
Giststarter van 1 liter van de K-97 (German Ale) van Fermentis

BOTTELEN:
Na 14 dagen gebotteld met ruim bottelsuiker (weet niet meer precies hoeveel) bij een SG van 1007
Alcohol%= 3,6% vol alc; Kleur 6 EBC (Morey); Bitterheid 28 IBU(Tinseth)

Martijn0172

Gefeliciteerd, origineel recept. Begrijp ik het goed dat je het bier naar de USA hebt verstuurd voor de wedstrijd?

tdp

Mooi dat je met een dergelijk bier een prijs gepakt hebt, gefeliciteerd!

Chris71

Was een heel interessant bier om te proeven, mooi gebrouwen. Gefeliciteerd met je 3e prijs!

Jacques

Nogmaals van harte gefeliciteerd. Bedankt voor het delen van dit bijzonder recept. Zoals je ziet aan de reacties wordt dit op prijs gesteld.

Sikkens

Citaat van: Martijn0172 op 09-07-2019  07:44 uGefeliciteerd, origineel recept. Begrijp ik het goed dat je het bier naar de USA hebt verstuurd voor de wedstrijd?

Klopt. De AHA (American Homebrew Association) organiseert ieder jaar een grote homebrew competitie, de NHC. De officieuze wereldkampioenschappen, zeg maar. In de voorronde kwam dit bier met een 3e plaats in aanmerking voor de finaleronde. Daar helaas geen prijs.
Overigens niet zo gek, in totaal waren er 9189 inzendingen dit jaar, waarvan er ruim 1000 door gingen naar de finale.
Avontuurtje! 😉

Biertje1985

Leuk recept, en leuk om te horen dat de stijl toch nog gebrouwen wordt. ik heb vorig jaar ook een Grodziskie ingezonden, was had ook een goed resultaat maar viel niet in de prijzen.

De Keurmeester had er nog nooit van gehoord en had naslagwerk gedaan en bijgevoegd aan het keurformulier.

Ik had smoked wheat mout van Viking mouterij gebruikt voor de Grodziskie. Twoj Browar in Polen levert ook de originele Piwo Grodziskie gist.
https://www.vikingmalt.com/product/smoked-wheat-malt/

Het is even wennen de stijl maar wel een echte dorstlesser.

Gefeliciteerd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.