CO2 fles vullen vanuit een grotere CO2 fles

Gestart door hobbyman, 07-07-2019 08:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Trapkast

Citaat van: hobbyman op 10-07-2019  13:25 uJongens, vaak buj te bange!

Als de eerste de beste goudvis verkoper/aquarium boer een fles kan vullen, dan kan dat nooit zo moeilijk zijn als je weet hoe?

Je zult me niet horen zeggen dat het onverantwoord is!
Echter, ik vind het persoonlijk erg prettig (en vooral makkelijk!) om met 1 belletje een nieuwe fles klaar te laten zetten en zo altijd foodgrade CO2 in een gekeurde cylinder te hebben. Daar betaal ik graag iets voor, zodat ik er zelf geen moment een hoef te denken.

Probleem'n? Poar neem'n!  :proost:

hansHalberstadt

Niet iedereen zal dit handig vinden en gaan doen en dat is zeer begrijpelijk, alles is immers gewoon te koop in deze wereld als je er maar genoeg voor betaalt.
Maar dat was het onderwerp van het topic ook niet. Het onderwerp was om kennis en ervaring op een rijtje te krijgen hoe eea voor elkaar te krijgen.   

tdp

Citaat van: Trapkast op 10-07-2019  14:29 uProbleem'n? Poar neem'n!  :proost:

Haha, hoe snel een dergelijke zin opgenomen wordt in het algemeen beschaafd Twents :)

Ilanman

Mijn vraagje heeft wel met dit topic te maken, al wil ik het makkelijk houden voor mezelf.

Ik heb zo'n sodastream cilinder om mijn mini keg te carboniseren. Die is nu leeg. Ik wil niet zelf gaan lopen knutselen, maar laten hervullen. Omruilen kan natuurlijk ook, maar de Blokker om de hoek heeft ze niet (meer). En elders hervullen schijnt qua kosten ook aantrekkelijk te zijn.

Weet iemand in/rond Haarlem een adresje voor het hervullen?

hobbyman

Even een kleine update: De 2 kg fles is nog lang niet leeg, maar voor mobiel gebruik heb ik een lege CO2 fles gekocht van 0.5 kilo voor 5 euro. Nog met keur tot 2022 overigens. Deze fles op de weegschaal gelegd, en vervolgens in de vriezer gelegd een paar uur. (tegen de achterwand) Daarna uit de vriezer direct aangesloten op de grote fles. De grote fles niet op kop gehad. Eerst de lucht er wat uit geblazen met CO2, en daarna het vullen zelf. Je hoort de CO2 de fles in stromen voor een paar seconden. De fles die eerst heel koud was, is binnen enkele seconden op kamer temperatuur, waardoor het condenseren van gas naar vloeistof ook meteen is afgelopen en er niet meer CO2 in de fles komt.
Na 1 vulsessie was er 0.15 kilo CO2 in de fles gekomen, de 2e keer 0.12 kilo, en de derde keer 0.10 kilo. Het leek erop dat na een uur de fles in de vriezer te hebben gelegd, deze min 18 graden was, dus of er met een langere periode van koelen nog meer te halen zal zijn betwijfel ik. Ook lijkt het erop dat hoe voller de te vullen fles is, hoe minder er nog gecondenseerd kan worden. Het leek mij dat de koude vloeibare CO2 nog wat extra koelend vermogen zou hebben om de fles langer koud te houden tijdens het vullen?

Voorlopige conclusie is dat met deze methode, de fles in drie sessies gevuld zou kunnnen worden. Misschien heeft het voorkoelen in een petfles met ijswater nog meer effect, zoals door Hans aangegeven. Anders is het op kop houden van de grote fles nog te proberen, maar is ivm het hoge gewicht geen leuke bezigheid.

Trapkast

Citaat van: hobbyman op 21-08-2019  21:54 uEven een kleine update: De 2 kg fles is nog lang niet leeg, maar voor mobiel gebruik heb ik een lege CO2 fles gekocht van 0.5 kilo voor 5 euro. Nog met keur tot 2022 overigens. Deze fles op de weegschaal gelegd, en vervolgens in de vriezer gelegd een paar uur. (tegen de achterwand) Daarna uit de vriezer direct aangesloten op de grote fles. De grote fles niet op kop gehad. Eerst de lucht er wat uit geblazen met CO2, en daarna het vullen zelf. Je hoort de CO2 de fles in stromen voor een paar seconden. De fles die eerst heel koud was, is binnen enkele seconden op kamer temperatuur, waardoor het condenseren van gas naar vloeistof ook meteen is afgelopen en er niet meer CO2 in de fles komt.
Na 1 vulsessie was er 0.15 kilo CO2 in de fles gekomen, de 2e keer 0.12 kilo, en de derde keer 0.10 kilo. Het leek erop dat na een uur de fles in de vriezer te hebben gelegd, deze min 18 graden was, dus of er met een langere periode van koelen nog meer te halen zal zijn betwijfel ik. Ook lijkt het erop dat hoe voller de te vullen fles is, hoe minder er nog gecondenseerd kan worden. Het leek mij dat de koude vloeibare CO2 nog wat extra koelend vermogen zou hebben om de fles langer koud te houden tijdens het vullen?

Voorlopige conclusie is dat met deze methode, de fles in drie sessies gevuld zou kunnnen worden. Misschien heeft het voorkoelen in een petfles met ijswater nog meer effect, zoals door Hans aangegeven. Anders is het op kop houden van de grote fles nog te proberen, maar is ivm het hoge gewicht geen leuke bezigheid.

Wordt er in het geval van bijvullen normaal niet gewerkt met een cylinder met stijgbuis?  :weetniet:
Daarmee zou je de grote cylinder volgens mij niet op de kop hoeven houden.

hansHalberstadt

Het vullen gebeurt door het drukverschil tussen de grote en de kleine fles. bij -18 heb je maar ca 20 BAR en bij 20graden heb je ca 50 BAR. Door dit drukverschil gaat er koolzuur verdampen uit de grote fles en condenseren in de kleine. dus in principe gaat het ook zonder steigbuis, alleen iets langzamer omdat je met steigbuis vnl vloeibare koolzuur overhevelt. condenseren betekent dat de temperatuur in de grote fles omlaag gaat en in de kleine fles omhoog. en daardoor wordt het drukverschil steeds kleiner tot het overhevelen stopt. bij overhevelen hoef je niets te verdampen dus koelt de grote fles niet af en warmt de kleine fles niet op dus kun je er per keer afkoelen meer inkrijgen.

2e probleem treedt op als de grote fles nog voor ca 1/3 vol is. dan is er bij 20 graden geen vloeibare koolzuur meer en de druk daardoor kleiner dan 50 BAR. Dan wordt het overhevelen ook steeds lastiger.
   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.