Biertypen lijst Landelijke en/of regionale wedstrijden

Gestart door Oscar, 28-02-2006 18:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ben jij tevreden met de huidig bestaande lijst van biertypen zoals deze gebruikt word voor Landelijke en regionale wedstrijden ?

Ja ik vind de lijst volledig genoeg
9 (32.1%)
Nee, de lijst dient gewijzigd/aangepast te worden
19 (67.9%)

Totaal aantal stemmen: 27

Adrie

Dat zijn inderdaad leuke boekjes, al is niet elk deel even goed. Indrukwekkende boekenlijst heb jij trouwens!

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 03-03-2006  11:42 uDat zijn inderdaad leuke boekjes, al is niet elk deel even goed. Indrukwekkende boekenlijst heb jij trouwens!
Ik ken niet elk boek uit het hoofd hoor!

Hans Hans

Caspar

Heren,

Nu de Amerikaanse hoppen volop in de omloop zijn (nou ja, Cascade verkopen zo al een flinke poos bij Brouwland), ontbreekt er nog een belangrijk biertype:

American Pale Ale

Ik weet zeker dat hier wat inzendingen voor gaan komen en hoop dat het BKG iets met deze info kan.

Oscar

Citaat van: Caspar op 24-10-2006  13:00 uIk weet zeker dat hier wat inzendingen voor gaan komen...en hoop dat het BKG iets met deze info kan...

Niets dus, in Nederland zijn hier geen goed verkrijgbare commerciele voorbeelden van. Dus is er geen goede referentie. En een biertype dat tijdelijk gebrouwen wordt (tenzij de hopaktie wordt herhaald) is niet een mogeljike kandidaat voor de biertypenlijst.

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Eeuwige welles nietus discussie: waarom een strong IPA wel op de lijst en een APA niet. Een APA is natuurlijk een heel groot bier met vele varianten in Amerika, maar goed.

Overigens: balen, ik ging er eigenlijk vanuit dat APA bier gewoon op de lijst zou staan.

Oscar

Citaat van: MO op 24-10-2006  13:47 uEen APA is natuurlijk een heel groot bier met vele varianten in Amerika, maar goed.

Dat is voor ons toch nog een aardig stukje reizen hoor. ;D ;D Ligt niet echt naast de deur, dus slecht verkrijgbaar. :lessmile:

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Maar kun jij een reden verzinnen waarom je de strong IPA wel op de lijst zou zetten en de APA niet?

Oscar

Citaat van: MO op 24-10-2006  14:04 uMaar kun jij een reden verzinnen waarom je de strong IPA wel op de lijst zou zetten en de APA niet?

Nee, in mijn bierencyclopedie heb ik nog geen IPA geproefd (of een bier wat ik als zodanig kon bestempelen), maar geen slapende honden wakker maken  :D :D :D.

Anders inleveren als Pale Ale (GB) kijken of ze het verschil proeven. ;D ;D

Groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Citaat van: MO op 24-10-2006  13:47 uOverigens: balen, ik ging er eigenlijk vanuit dat APA bier gewoon op de lijst zou staan.

Ik ook eigenlijk... Amerikaanse hoppen zijn niet te vergelijken met Engelse, er is dus zeker een groot verschil  :-\.

Volgens mij zijn bijv. Barley Wine's en Imperial Russian Stouts net zo moeilijk verkrijgbaar als APA's.. dan kan je bijna alle niet Belgische / Nederlandse biertypen wel schrappen. Irish red is zelfs redelijk verkrijgbaar (Murphey's, Kilkenny) en deze staat ook niet op de lijst.

Ik heb bijna 2 euro moeten lappen voor een verdwaalde Samuel Smith Imperial Russian Stout. Verder heeft Klein Duimpje er nog eentje en verder?  :police:.

Adrie

Citaat van: Oscar op 28-02-2006  18:04 uDe biertypen lijst zoals deze bij Landelijke bierbrouw wedstrijden wordt gebruikt staat op www.labo.nu.

De biertypenlijst op de Labo site wijkt af van die op de site van het Bierkeurmeestersgilde. Welke is nou de juiste?

Om twee voorbeelden te geven: rauchbier staat wel in de labo-lijst, maar niet in de bkg lijst. Münchener dunkles staat wel in de bkg lijst, maar niet in de labo lijst.  :weetniet:

Oscar

Ik heb de LABO lijst al een tijdje niet bijgewerkt, ik zal deze eens bijwerken en desnoods "synchroniseren" met die van het BKG. Feitelijk zou de LABO lijst op z'n minst gelijk moeten zijn aan die van het BKG..

Adrie

Inderdaad. Overigens zou ik het betreuren als het Rauchbier van de lijst verdwijnt... Volgens mij worden er ook regelmatig rauchbieren ingeleverd bij wedstrijden.

Oscar

Rauchbier is toch sowieso een vrije klasse bier ? (kijk ik morgen of zondag wel ff na...)

Adrie

Nee, hoor. Voorheen (en op de Labo lijst) stond/staat ie in klasse B. We hebben het dan over de Rauchmärzen zoals die van Schlenkerla.

Edgar

Zijn er nu ook mensen zoals ik die maar niet willen onthouden hoe het nu zit met die klassen? Ik heb er geen brein voor denk ik. Nochtans brouw ik graag volgens type, maar die klassen... :nut:


*te verwijderen naar believen*

Adrie

Citaat van: Oscar op 28-02-2006  18:04 uDe biertypen lijst zoals deze bij Landelijke bierbrouw wedstrijden wordt gebruikt staat op www.labo.nu.

Volgens BKG :

Om nieuwe typen aan de bestaande typelijst toe te voegen moeten we rekening houden met o.a:
1. Hoeveel thuisbrouwers brouwen het type en hoe groot is de verwachting dat anderen het gaan brouwen als het aan de
   bestaande typelijst wordt toegevoegd.
2. Is het bier landelijk redelijk verkrijgbaar zodat de BKG bierkeurmeester zich goed kan voorbereiden op het nieuwe type.
   Weet wel dat er minimaal 3 goede voorbeelden moeten zijn die landelijk redelijk tot goed te verkrijgen moeten zijn
   om redelijker wijs het type "onder de knie" te krijgen.

Ik wil hier toch even op terug komen. Niet om te zeuren, want dat heeft geen zin, maar om duidelijkheid te krijgen. Kan iemand mij vertellen waarom regel 2 zo inconsequent wordt toegepast? Allereerst is "redelijk tot goed verkrijgbaar" natuurlijk erg vaag. Is verkrijgbaar bij 4 winkels in Nederland goed genoeg? 10 winkels? 1 winkel in elke provincie? Binnen een straal van 50 km vanaf elke plek in Nederland 1 winkel? :weetniet: Het zou fijn zijn als deze regel verduidelijkt zou worden, dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Noem mij eens drie commerciële, redelijk tot goed in Nederland verkrijgbare merken van:
- Kölsch
- Münchener Helles
- Dortmunder Export
- Ordinary/Best bitter
- Pale Ale (GB)
- Alt
- Brown Ale
- Brown Porter
- Milk Stout
- Münchener Dunkles
- Schwarzbier
- Barley Wine
- Strong India Pale Ale
- Imperial Russian Stout
- Scotch Ale

Ik wou dat deze biertypen in Nederland goed tot redelijk verkrijgbaar waren, maar de meeste hiervan heb ik nog nooit gezien in Nederland, laat staan in drie verschillende merken. Misschien dat er een of twee winkels wel drie voorbeelden hebben, maar dat noem ik dan niet "redelijk verkrijgbaar". Zelfs goed gesorteerde bierslijterijen beperken zich tot Belgische bieren/biertypen. Engelse, Amerikaanse en Duitse biertypen komen ook daar bijna niet voor. Het punt dat ik dit vraag is, dat ik dan nog wel een aantal ander biertypen kan noemen die net zo goed/slecht verkrijgbaar zijn:

Märzen/Oktoberfest, Rauchbier, Old Ale, American Pale Ale, (American) India Pale Ale, Imperial India Pale Ale, Berliner Weisse, Vienna, Eisbock.

En je maakt mij niet wijs dat de biertypen die wel in de lijst staan meer door hobbybrouwers gemaakt worden dan die niet in de lijst staan. Daarnaast stuurt de lijst tot op zekere hoogte ook wat hobbybrouwers brouwen.

Hoe doen bierkeurmeesters de keuring van bijvoorbeeld Münchener Helles als zij niet ten minste drie commerciële voorbeelden goed kennen? Keuren met de biertypengids in de hand? Als dat zo is, waarom dan niet alle biertypen uit de biertypengids opnemen? Of maken zij elk jaar bierreizen naar de landen van herkomt van de biertypen om verse, commerciële exemplaren te proeven?

Nogmaals: het gaat mij er niet om of er meer of minder biertypen op de lijst moeten komen, maar ik snap de keuzes niet en ik hoop dat een bierkeurmeester die ingewijd is (of iemand van het Labo) mij kan uitleggen hoe die keuzes precies tot stand zijn gekomen. Hoe meer duidelijkheid er is, hoe minder er wordt gezeurd.

De-Geert

Op het keuringsformulier van mijn APA op het OBBK stond dat dit jaar de APA op de lijst zou komen, helaas niet dus. 

Citaat van: Adrie op 23-02-2009  09:57 uHoe doen bierkeurmeesters de keuring van bijvoorbeeld Münchener Helles als zij niet ten minste drie commerciële voorbeelden goed kennen? Keuren met de biertypengids in de hand?
Ik vraag mij dat ook af, mijn alt was niet karamellig genoeg volgens de keurmeester op hetzelfde OBBK. Klopt ook wel, want er zat geen caramout in.
Volgens mij zijn alten lang niet altijd karamellig, maar de biertypengids spreekt wel van karamel in de geur, smaak en nasmaak.

Dat geeft mij dus het vermoeden dat de biertypengids de leidraad voor keuringen is. Op zich prima, maar als dat duidelijk gemaakt wordt weet iedereen waar die aan toe is.
En kan je inderdaad, volgens mij, gewoon het hele boekje overnemen.

Hopmans

In feite is het hele probleem van buiten de klasse vallende bieren opgelost
als de definitie van de vrije klasse nader onder de loep genomen wordt.
Het moet niet zo zijn dat een blond bier die niet in de A-klasse past niet
"origineel" genoeg is voor de V-klasse.
De V-klasse is juist bedoeld voor dit soort bieren om eea makkelijker te maken.
Dat daar witlof-bieren worden ingeleverd mag niet terzake doen.



Adrie

Hé, in de reglementen van het ONK van 2009 staat Rauchbier wel bij klasse B. In de Labo lijst en op de website van de bierkeurmeesters staat hij niet! Over inconsequentie gesproken. Maar ik ben blij dat het biertype met het ONK mee mag doen.

Maar de Urtyp pilsener en de Irish Red Ale staan er weer niet in.  :echtboos: Help! Het is toch om gek van te worden?!?

Zo te zien is de biertypenlijst in het ONK 2009 reglement een oude biertypenlijst.

Citaat van: De-Geert op 23-02-2009  10:18 uOp het keuringsformulier van mijn APA op het OBBK stond dat dit jaar de APA op de lijst zou komen, helaas niet dus.

Wat dacht je hiervan. In de reglementen van het ONK2009 staat bij Barley Wine als voorbeeld Anchor Old Foghorn Barleywine Style Ale (USA)!  :weetniet: Ik wist niet dat dit bier redelijk tot goed verkrijgbaar is in Nederland. Waar kan ik deze vinden?


Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 23-02-2009  14:31 uHé, in de reglementen van het ONK van 2009 staat Rauchbier wel bij klasse B. In de Labo lijst en op de website van de bierkeurmeesters staat hij niet! Over inconsequentie gesproken.

IK zie Rauchbier, Pilsener Urtyp en Irish Red Ale wel in de biertypenlijst van het LABO staan!  http://www.labo.nu/

Hopbier

Adrie

Citaat van: Drents Hopbier op 23-02-2009  14:39 uIK zie Rauchbier wel in de biertypenlijst van het LABO staan!  http://www.labo.nu/

Hopbier

Nou, de verwarring is weer compleet. Drie verschillende biertypenlijsten!  :nut:

De-Geert

Citaat van: Adrie op 23-02-2009  14:31 uMaar de Urtyp pilsener en de Irish Red Ale staan er weer niet in.  :echtboos: Help! Het is toch om gek van te worden?!?

Dat snap ik ook niet, beide goed verkrijgbaar.  :weetniet:

Adrie

Citaat van: De-Geert op 23-02-2009  14:43 uDat snap ik ook niet, beide goed verkrijgbaar.  :weetniet:

Beide biertypen zijn vorig jaar aan de lijst toegevoegd. De Roerstok heeft blijkbaar een oude lijst genomen. Ik kan me trouwens niet herinneren dat Rauchbier officieel is afgevoerd als type.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 23-02-2009  14:41 uNou, de verwarring is weer compleet. Drie verschillende biertypenlijsten! 

Bij LABO staan ze alle drie bovenin vermeld. Maar bij de omschrijvingen ontbreken Pilsener Urtyp en Irish Red Ale.

Hopbier

Adrie

Dat klopt. Maar de Labo lijst is een andere dan de lijst op de site van het bierkeurmeestersgilde (daar staat rauchbier niet in). En de biertypenlijst in de ONK reglementen van 2009 wijkt weer af van die twee (is een oude lijst met rauchbier, maar zonder urtyp pilsener en Irish Red Ale).  :P

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.