BrouwHulp

Gestart door P_N, 01-07-2019 22:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

P_N

Hoi.

ik heb nu 3 pakketten gebrouwen en ben nu toe om via BrouwHulp zelf wat te gaan proberen.
Dit heb ik nu 2x gedaan.
Eerste keer was mijn  Brouwzaal rendement sowieso te hoog en kwam ik niet in de buurt met de waardes.
Nu weet ik dat ik nog wel een paar keer moet brouwen voordat ik precies weet welk rendement past bij mijn ketels.

Alleen daar kom ik dus niet aan uit.
Ik maisch met een elektrische weckketel van 29 liter en kook op het gas in een zelfde grote weck ketel.
Beide Email.
Dit kan ik niet aanduiden in BrouwHulp.
ik hevel over met een Filterhevel dus gebruik ook niet een filterkuip.

Nu had ik mijn rendement op 60% gezet en wederom kom ik met mijn waardes niet uit.
Na wat info gezocht te hebben krijg ik het idee dat ik mijn brouw installatie niet goed heb.
Alleen heb ik geen idee wat ik daar dan in fout zou hebben.

Kan iemand die toevallig ervaring met weck ketels heeft me kan vertellen wat ik daar dan precies in moet stellen?
Bij voorbaat dank.

Koen S

Er zijn een paar parameters die bepalend zijn voor je rendement:
- hoeveel blijft er achter in je maischketel na filteren? Dit kan je meten door het bostel te laten uitdruppen in een vergiet of zeefdoek
- hoeveel is je graanabsorptie? Dit rekent BrouwHulp voor je uit.
- hoeveel verdamp je tijdens het koken? Dit kan je meten met een meetlat voor en na koken.
- hoeveel blijft er na koken in je kookketel?
Als je deze waardes hebt, kan je die instellen in BrouwHulp. Na een paar keer brouwen heb je dan een goeie houvast.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.