Maria Oord brouwerij de Rijpelaer

Gestart door Jeroen76, 25-06-2019 14:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen76

Afgelopen weekend met vrienden in Brugge België lekker wat verschillende biertjes mogen proeven. Altijd leuk, lekker en leerzaam.

Het leren kwam vrij snel al aan bod toen ik het door mij meegenomen bier van brouwerij de Rijpelaer, 'Maria Oord' opende. Wat een verschrikkelijk bier, sorry maar ik kan er niets anders over zeggen en het hele gezelschap was het hier mee eens en alles is rechtstreeks de struiken in gemieterd.

Er is gekozen voor kruidnagel én koriander en die combinatie is denk ik niet al te best want het resulteert in een chemische bijsmaak. Beide kruiden lijken ook in een te grote overheersende hoeveelheid te zijn toegevoegd. Kan het kloppen dat dit hierdoor komt en Het bier daarom niet lekker is? Het schuim en de geur waren ook niet om over naar huis te schrijven.

In ieder geval een les voor mij om voorzichtig(er) om te gaan met het toevoegen van kruiden en zeker geen combinaties te gaan maken, gist heeft vaak van zichzelf ook al een kruidige toevoeging.

Heeft iemand dit bier ook al eens geproefd en hoe is zijn/haar ervaring? Of wellicht een soortgelijke ervaring bij een ander bier?



Gr. Jeroen

Rob.Erto

Kruidige Winterbok van Grolsh. Speculaas en nog wat kruiden. Veel te veel, overheersend. Na 3 slokken door de gootsteen.

Jacques

Met kruiden moet je heel voorzichtig zijn. Sterk gekruid bier met een ander kruid dan hop zijn we niet meer gewend.

Pieter1954

Ik heb vorige week bij De Struise Brouwers een lekker biertje gedronken op basis van gruut (o.a. met gagel), de Minus Bitter.
Heel apart, niet bepaald subtiel maar toch wel lekker. Binnenkort wil ik een Brugge Tripel  brouwen met gagel. Die heb ik inmiddels in de vriezer liggen maar weet de dosering nog niet.
Ik ga maar eerst een verdunningsreeks thee maken ervan, wan thet mag niet overheersen.
Iemand suggesties voor de hoeveelheden?

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 25-06-2019  23:58 uIemand suggesties voor de hoeveelheden?

De aromatische kracht van kruiden kan heel sterk variëren afhankelijk van de plek waar de kruiden geteeld zijn en de bewaaromstandigheden. Proefondervindelijk bepalen is daarom een goed idee.

Esterenbrouw

Pieter 1954 als je nou eens de zoekfunctie gebruikte met: "dosering gagel" dan zou je
wellicht een indicatie vinden!!!

Max. 2,5 gram (katjes) voor 15 liter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.