Hoi allemaal!
Dankzij
Chilobrachys in bezit van #5 Hornindal en #17 Midtbust Kveik gekomen. En deze zomer willen we graag een mooi doordrinkertje van niet te hoog alcohol gehalte brouwen.
In mijn speurtocht op internet kwam ik het volgende filmpje tegen waarin ze een (RAW) kveik ipa beschrijven met Mango en Ananas.
Ik zou graag dit recept wat aanpassen zodat het alcohol percentage wat lager uitvalt, en ik zit aan het volgende te denken (let wel, de hopgiften staan hier nog niet in) :
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Kenmerk | #4 |
Naam recept | ananas/mango ipa |
Brouwdatum | |
Bierstijl | Amerikaanse IPA |
Volume | 20,3 l |
Begin SG | 1,046 SG |
Berekende kleur (Morey) | 13 EBC |
Berekende bitterheid (Rager) | 0 IBU |
Brouwzaalrendement | 70,0 % |
Kooktijd | 30 min. |
Water en brouwzoutenHoeveelheid | Ingrediënt | 23,00 l | Water uit Hulst |
1,50 g | CaCl2 |
5,30 ml | Melkzuur |
4,48 l | Spoelwater |
Waterprofiel behandeld waterCa | Mg | Na | HCO3 | Cl | SO4 | 66 mg/l | 8 mg/l | 49 mg/l | 125 mg/l | 83 mg/l | 72 mg/l |
Vergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 3,00 kg | Pale Ale mout | Dingemans | 7 EBC | 66,7 % |
1,00 kg | Swaen Munich Light | De Swaen | 14 EBC | 22,2 % |
0,50 kg | WhiteSwaen tarwemout | De Swaen | 4 EBC | 11,1 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Stap tijd | Rust tijd | Beslagdikte | EenstapsMaisch | 65,0 °C | 1 min. | 60 min. | 5,1 l/kg |
Als hop wordt het in het orginele recept zo gedaan :
Dryhop :
100 g - Centennial
100 g - Simcoe
HopTea :
100 g - Centennial
100 g - Simcoe
Tevens voegen ze nog fruit toe na de eerste vergisting, ik moet de hop en fruit nog wel schalen naar mijn versie , aangezien ik 20 liter maak.
1KG ananas
1KG mango
Welke van de twee kveik ik ga gebruiken moet ik nog even bekijken
Ik zag in de comments dat ze het recept ook al eens met een 30 minuten kook hebben gedaan ipv "Raw" maar dat ze dat minder lekker vonden. Nu neig ik zelf toch naar in ieder geval een kort kook voordat de Kveik aan de slag mag.
En natuurlijk een paar vragen

Hebben jullie nog op/aanmerkingen of dingen waar ik echt op moet letten?
Gaat het fruit nog veel alcohol toevoegen?
Ik was van plan de kveik rond de 30 ºC zijn werk te laten doe , goed plan (slangetje in de Star San ipv waterslot was ik in ieder geval van plan) ?
De Kveik , ik begreep dat je die best "underpitched" , maar hoeveel precies? ik lees een theelepel is genoeg, dat is ongeveer de hoeveelheid van de gedroogde Kveik die ik nu heb, de vloeibare is een klein buisje ,moet ik daar toch beter een starter voor maken ?
HopTea als alternatief voor whirlpool, heeft iemand dat al eens geprobeerd?
Alvast bedankt , Alex