Hoe lang blijft Star San goed in een plantenspuit?

Gestart door Eric111, 09-06-2019 15:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric111

Beste medebrouwers,

Hoe lang blijft een oplossing van Star San goed in een plantenspuit?
Bij iedere brouwsessie maak ik een liter of 5 Star San aan en vul daarmee ook meteen een plantenspuit die ik zou kunnen gebruiken tijdens het bottelen.
Omdat ik niet weet hoe lang zo'n oplossing goed blijft komt het er in de praktijk meestal op neer dat ik ook voor het bottelen toch maar een nieuwe oplossing maak maar ik weet niet of dat echt echt nodig is?

Groeten, Eric

Scorpionrose

Citaat van: Eric111 op 09-06-2019  15:42 uBeste medebrouwers,

Hoe lang blijft een oplossing van Star San goed in een plantenspuit?
Bij iedere brouwsessie maak ik een liter of 5 Star San aan en vul daarmee ook meteen een plantenspuit die ik zou kunnen gebruiken tijdens het bottelen.
Omdat ik niet weet hoe lang zo'n oplossing goed blijft komt het er in de praktijk meestal op neer dat ik ook voor het bottelen toch maar een nieuwe oplossing maak maar ik weet niet of dat echt echt nodig is?

Groeten, Eric

Dat ligt aan de ingrediënten van Star San.
Zitten er stoffen in die ervoor zorgen dat het water goed blijft. Denk hierbij aan bv chloor.
En de temperatuur bepaald ook of het langer of korter houdbaar is.

Jaap van der Meer

Met demiwater is het langer houdbaar. Zie tag Star San.

Jacques

Dit onderwerp is meerdere keren aan de orde geweest.

Zie onder andere
Houdbaarheid Star San oplossing
Houdbaarheid Star San

Veel antwoorden op vragen zijn snel terug te vinden met behulp van de zoekfunctie.  :)


Haagse Wouter

Citaat van: Eric111 op 09-06-2019  15:42 uBeste medebrouwers,

Hoe lang blijft een oplossing van Star San goed in een plantenspuit?
Bij iedere brouwsessie maak ik een liter of 5 Star San aan en vul daarmee ook meteen een plantenspuit die ik zou kunnen gebruiken tijdens het bottelen.
Omdat ik niet weet hoe lang zo'n oplossing goed blijft komt het er in de praktijk meestal op neer dat ik ook voor het bottelen toch maar een nieuwe oplossing maak maar ik weet niet of dat echt echt nodig is?

Groeten, Eric

5 liter ?!?!?! Wat doe je ermee?

Ik maak het per 1 liter aan. Meestal is dat genoeg voor brouwen + bottelen.
Je neemt een spuit met 1 liter erin, en je doet daar 2 ml starsan bij met een spuitje. Dan schud men de fles.

middelaersch

Citaat van: Haagse Wouter op 10-06-2019  22:41 u5 liter ?!?!?! Wat doe je ermee?

Ik maak het per 1 liter aan. Meestal is dat genoeg voor brouwen + bottelen.
Je neemt een spuit met 1 liter erin, en je doet daar 2 ml starsan bij met een spuitje. Dan schud men de fles.

Ik heb aan een liter ook genoeg voor een brouwsessie.
Dat kost ongeveer vijf cent als ik goed reken, en is één minuut werk om aan te maken ... :nut:

CeesM

Ik gebruik bij het brouwen een 5 liter puro san oplossing om mijn cct met alle losse onderdelen te ontsmetten. Daarmee vul ik een spuitfles om bij monsterafname tijdens het gisten de monsterkraan schoon te spuiten. Bij het bottelen gebruik ik 3 liter om de flessen, kroonkurken en vulpijpje ermee te spoelen. Je hoeft er niet zuinig mee om te gaan want star san/puro san is zelf maar een jaar houdbaar.

Haagse Wouter

Citaat van: CeesM op 11-06-2019  09:32 uJe hoeft er niet zuinig mee om te gaan want star san/puro san is zelf maar een jaar houdbaar.

Dat is de officiële houdbaarheid die Star San wil garanderen. Niet per se de maximale houdbaarheid ;).

Serge VL

Citaat van: Haagse Wouter op 11-06-2019  16:42 uDat is de officiële houdbaarheid die Star San wil garanderen. Niet per se de maximale houdbaarheid ;).
De MSDS geeft steeds de chemische stabiliteit aan van een product en voor Starsan HB staat er:
CiteerSection 10: STABILITY AND REACTIVITY
10.1.Reactivity
Not reactive under normal conditions.
10.2.Chemical Stability
Stable under normal conditions.
Explosion Data
Sensitivity to Mechanical Impact: None.
Sensitivity to Static Discharge: None.
10.3.Possibility of Hazardous Reactions
Hazardous Polymerization
Hazardous polymerization does not occur.
Possibility of Hazardous Reactions
None under normal processing.
10.4.Conditions to Avoid
Contact with incompatible materials.
10.5.Incompatible Materials
Alkalis. Chlorinated compounds. Soft metals.
10.6.Hazardous Decomposition Products
May give off phosphorous oxide at high heat (fire conditions)

Dus eigenlijk onbeperkt houdbaar  ;)

Haagse Wouter

Citaat van: Serge VL op 11-06-2019  18:48 uDe MSDS geeft steeds de chemische stabiliteit aan van een product en voor Starsan HB staat er:
Dus eigenlijk onbeperkt houdbaar  ;)

Klinkt wel logisch nu ik de msds lees. Ik kan me niet voorstellen dat de actieve stoffen in star san degraderen als je ze normaal bewaard.

Jacques

Citaat van: CeesM op 11-06-2019  09:32 uJe hoeft er niet zuinig mee om te gaan want star san/puro san is zelf maar een jaar houdbaar.

Ik verbaas mij regelmatig over de houdbaarheidsdatum die op chemische stoffen staan bij onze leveranciers. Melkzuur 80%, fosforzuur 75% en citroenzuur bijvoorbeeld blijven gewoon stabiel.

elBieros

Citaat van: CeesM op 11-06-2019  09:32 uwant star san/puro san is zelf maar een jaar houdbaar.

Op mijn StarSan staat een houdbaarheid aangegeven van 5 jaar ???

gr, elB.

joerivang

Interview met Charley Talley, een van de oprichters van Five Star Chemical Company. Vanaf 54 minuten begint daar het interview mee, duurt wel lang maar geeft wel veel opheldering.

http://www.thebrewingnetwork.com/post1827/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.