Ervaring met rvs tapvaatje

Gestart door breda82, 19-05-2019 12:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

breda82

Goedemiddag,

Zijn er hier leden die ervaring hebben met een dergelijk tapvaatje? https://s.click.aliexpress.com/e/cMZOLGUY

Kun je daarmee ook geforceerd carboniseren?
Lijken me wel leuke dingen voor op een verjaardag bijvoorbeeld.
Een stout met nitro is ook leuk of een nitro koffie.

Knobby

Ja, werkt op zich goed.
Paar opmerkingen:
Ja je kan carboniseren hiermee, maar vermoed dat je dat wel wat capsules gaat kosten dus een CO2 fles is nog steeds wel handig.
Nitro zou in theorie ook kunnen maar heb wel gelezen dat satureren met nitro veel moeilijker gaat en dat alleen druk op de headspace zetten niet genoeg is, met een bruis steen zal je veel meer succes hebben.
Ik zou een tap met compensatorkraan aanbevelen, dan is het makkelijker een fatsoenlijk glas bier te tappen zonder overmatig schuim.
En verder is 76 euro voor deze set denk ik wel wat prijzig. Kans is groot dat je met wat zoeken wel goedkoper kan vinden.

breda82

Bedankt voor je reactie Knobby, ik ga me eens verdiepen in die compensatorkraan.
Zal ook eens verder zoeken naar andere modellen.

EBC

Stikstof kan je niet/nauwelijks verzadigen. Het lost op, maar verzadigd niet. Het geeft geen 'prik'.
En als je het wilt tappen heb je een speciale tap nodig, om het romige schuim te creƫren. De druk die je op N2 moet zetten is hoger dan die op CO2. Niet alle drukregelaars kunnen met N2 overweg.

DieterB

Ik heb ook zo'n vaatje (3,6 liter). Doet het inderdaad goed op verjaardagen  :D .
Geforceerd carboniseren doe ik niet, gewoon hergisten op het vat, net als in een fles. Dan kan je de CO2-patronen gebruiken om mee te tappen. Bij Ali hebben ze ook nog adapters voor SodaStream-flessen. Zo'n SodaStream-fles is handzamer en in mijn geval een stuk makkelijker aan te komen dan een grotere CO2-fles.
Ik ben het Knobby eens: ik zou ook voor een compensatorkraan gaan. Ben alleen bang dat je het dan niet meer redt voor 76 euro... 

Rejoen

Hoi Breda82

Ik heb enkele maanden geleden ook zo'n vaatje met toebehoren aangeschaft. Mijn ervaring is toe nu toe erg positief met dit systeem en ben van plan geheel van flessen af te stappen. Dit brengt echter wel wat kosten met zich mee. De suggestie om een een tapkraan met compensator aan te schaffen kan ik me zeker in vinden. Tevens zou ik ook aanraden om met sodastream CO2 flessen te werken (tenzij je het vaatje heel weinig gaat gebruiken).
In het topic: Chinese 5 litervaatjes kan je veel meer ervaringen lezen van mij en van anderen met dit systeem.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29951.msg589682.html#msg589682

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.