Gistkast te klein voor waterslot

Gestart door zytholoog-Gert, 13-05-2019 19:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zytholoog-Gert

Hoi
Ik heb een oude  ijskast aangepast tot gist/klimaatkast.
Deze week kocht ik een 30 liter vergistingvat
 en nu blijkt dat de ik nog amper plaats heb voor mijn waterslot
Ben zelf aan de slag gegaan met wat materiaal maar kan iemand me zeggen of dit gaat werken?
Heeft er iemand al zoiets geprobeerd.
Aanstaande vrijdag ga ik brouwen (als mijnn moutmolen is toegekomen)

de Machtige Wil

Volgens mij moet dit wel werken. Ik heb zo'n opstelling wel vaker gezien. Mij overkwam precies hetzelfde bij het bouwen van een klimaatkast. Ik vergat ook dat het waterslot nog best wat ruimte neemt.

Een waterslot als deze https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/watersloten/d/waterslot-voor-drankvaten-rond-30-210-l is ook minder hoog dan de traditionele en pas goed op jouw vat.

Brouwton


BrouwMark

Slang in fles werkt, dit heet ook wel een 'blowoff tube', vooral handig als het schuim je vat uit komt zetten.

De oplossing van brouwton is veiliger: als je koelkast gaat koelen en de lucht in je vat krimpt, kan de blowoff (vies) water gaan aanzuigen uit je fles. Een waterslot, helemaal een gewoon standaard slangenmodel, bubbelt dan gewoon terug.

zytholoog-Gert

Citaat van: Brouwton op 13-05-2019  22:49 u

Dit kan ook.

Is dat een gewoon waterslot gemonteerd op de wand?
Waarom hangt de T-meting tegen het vat eigenlijk?

jeroenvk

Citaat van: zytholoog-Gert op 14-05-2019  06:16 uIs dat een gewoon waterslot gemonteerd op de wand?
Waarom hangt de T-meting tegen het vat eigenlijk?
Door de temperatuur sonde geïsoleerd (sponsje) tegen het vat te hangen, meet je enkel de temperatuur van je vergistende wort. Hang je hem los in je koelkast, meet je de omgevingstemperatuur, welke anders kan zijn.

Dirtbag

Ik zou alleen een beetje opletten met die slang net boven het deksel. Als de slang daar knikt dan bouw je druk op.

Ik heb een tijdje een gistfles gebruikt met siliconenstop er in met een polyamide knietje er in.

db

HuygenMeester

Gaat helemaal goedkomen
 :brouwen:
Huygenmeester

Jeroen76

Zag onlangs een foto hier op het forum waar men een gat in de bovenkant van de koelkast had gemaakt voor het waterslot. Het.waterslot zit dan dus buiten de koelkast zodat je ook niet de deur open hoeft te doen om naar het waterslot te kijken. Enkel een stukje slang tussen het vat en het waterslot...

Gr. Jeroen


Batavier


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.