Zuurstofabsorberende kroonkurken

Gestart door Jacques, 05-05-2019 16:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Dit jaar wordt het 35 jarig bestaan van De Roerstok gevierd. Ik weet nog als de dag van gisteren dat er in de plaatselijke krant een artikel stond dat er iemand was (Steef van de Meijden) die thuis zelf bier brouwde en dat hij een vereniging voor hobbybrouwers wenste op te richten. Als ruim 3 jaar brouwde ik toen mijn bier. Ik meldde mij aan en sindsdien ben ik een actief lid van deze vereniging. Zo ben ik 5 jaar voorzitter geweest en daarna hoofdredacteur van het blad van De Roerstok. Nog steeds schrijf ik artikelen voor dit blad. Door mij zijn ONK's georganiseerd en excursies naar brouwerijen en nog veel meer.

In het kader van de viering van het 7e lustrum krijgen de leden dit jaar kleine presentjes, want wie jarig is trakteert... De presentjes zijn bedoeld om de leden te stimuleren het een en ander uit te proberen zonder dat het hen geld kost. Dit laatste kan doordat De Roerstok elke jaar geld opzij legt voor de viering van een lustrum en ook door sponsoring door meerdere leveranciers.
De afgelopen clubavond hebben de leden van De Roerstok 25 zuurstofabsorberende kroonkurken gekregen om uit te testen. Een cadeautje van mij aan De Roerstok. Al zo'n 10 jaar ben ik erelid en hoef ik geen contributie te betalen, daar mag financieel iets van mij tegenover staan.

Door mij worden zuurstofabsorberende kroonkurken al langer uitgetest door steeds 6 tot 8 flessen te voorzien van deze doppen. Bij elk brouwsel ervaar ik smaakverschillen. Het bier is vaak frisser van smaak (IPA-achtige bieren) maar ook een enkele keer wat scherper en harder (bij vooral Belgische bierstijlen). Het is heel interessant om dit te ontdekken. Het gaat om behoorlijk grote verschillen, zeker als je de bieren een paar maanden na het bottelen met elkaar vergelijkt.



De geconstateerde smaakverschillen zijn voor mij aanleiding geweest om te gaan zoeken naar literatuur over de invloed van de binnenlaag van kroonkurken op de smaak van bier. Ik vond een interessant artikel
https://beersensoryscience.wordpress.com/tag/crown-liners/
Kort gezegd komt het op neer dat hoparomastoffen uit het bier gevangen worden in de plastic laag (voering, of op zijn Engels liner) van gebruikelijke kroonkurken. Dit bleek uit analyses van het bier en van de stoffen die uit de voeringen van kroonkurken geëxtraheerd werden. Hopbestanddelen zoals terpenen en sesquiterpenen, myrceen en humuleen, maar ook langketenige vetzuuresters, werden alleen aangetroffen in de kroonkurkvoeringen. Andere hoparoma's, zoals terpeenalcoholen, linalool en geraniol, werden daarentegen alleen in het bier aangetroffen.

Het onderzoek is al wat ouder. Het dateert uit 1988. Sindsdien zijn er voeringen voor kroonkurken ontwikkeld die minder hopbestanddelen aan zich binden. En ook kroonkurken die minder zuurstof doorlaten. Kroonkurken sluiten minder goed af dan je misschien zou denken.
Zie Air ingress through bottle crowns
en ook  Air Ingress in Packages Sealed with Crowns Lined with Polyvinyl Chloride
 
Uit het laatste artikel een gedeelte van de conclusie:
"Even  though  the  pressure  inside  a  beer  bottle  is  greater  thanatmospheric  pressure,  oxygen and  nitrogen  from  the  air can  passinto the package  through  a PVC-lined crown. The reason for thisingress is the difference  in partial pressure of the permeating gasesbetween the inside and the outside of the package and the fact thatthe  PVC  liner  acts  as  a  semipermeable  membrane."
Anders gezegd traditionele kroonkurken sluiten niet geheel af.



Er zijn tegenwoordig kroonkurken die dus beter afsluiten en minder hopbestanddelen aan zich binden. Veel kroonkurken zijn PVC-vrij. Het is jammer dat onze leveranciers ons maar summiere informatie geeft over het sluitstuk van het brouwproces.

Het goed voor ons te weten dat er sinds enige tijd kroonkurken op de markt zijn met een laag die zuurstof absorbeert. En ook kroonkurken met twee lagen, die zowel goed afsluiten, geen opname van hopbestanddelen kennen en ook nog de zuurstof in de kopruimte aan zich binden... Daarop heeft de Duitse firma Henkel een patent aangevraagd.
Zie Oxygen Scavenger Compounds for Closures
https://patents.google.com/patent/US20150118366

Zie ook het artikel Bottle Cap Oxygen Ingress..Is It Real? (lowoxygenbrewing.com)
Ook daarin wordt melding gemaakt van een groot smaakverschil


Wil je het zelf uitproberen? Een zakje met 100 kroonkurken kost bij Brouwland en de verdelers van deze firma zo'n € 3 terwijl gewone kroonkurken zo'n € 2 kosten. Uitproberen kost je dus maar € 0,01 per flesje. Voor de kosten hoef je het dus niet te laten.
Zeker niet als je de kroonkurken koopt bij Van der Kooy/Unibew. Daar zijn deze kroonkurken niet duurder dan gewone kroonkurken.
Tot mijn verbazing heeft Braumarkt de zuurstofabsorberende kroonkurken nog niet in hun assortiment.

Scorpionrose

En je kunt ze nu ook gebruiken voor wedtrijden want ze zijn er nu ook gewoon goudkleurig te koop.

https://www.brouwmaatje.nl/26-mm/1530-kroonkurken-26-mm-o2-absorberend-lichtblauw-100st.html

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 05-05-2019  16:38 uEn je kunt ze nu ook gebruiken voor wedtrijden want ze zijn er nu ook gewoon goudkleurig te koop.

https://www.brouwmaatje.nl/26-mm/1530-kroonkurken-26-mm-o2-absorberend-lichtblauw-100st.html

Dat had ik al gezien bij buitenlandse leveranciers. Goed dat ze nu ook in Nederland te koop zijn bij de verdelers van Brouwland. Overigens zou het een goede zaak zijn als de regel dat alleen goud- koper- en zilverkleurige kroonkurken gebruikt mogen worden eens afgeschaft wordt. Menig goed bier is verknald daardoor. Niet iedereen vult 4 tot 8 flesjes af met dergelijke doppen voor wedstrijden.

Wildor

Zojuist het artikel "Bottle Cap Oxygen Ingress..Is It Real?" gelezen, en het valt mij op dat er gesproken wordt over kroonkurken die voorkomen dat zuurstof binnendringt in de fles. Nu liggen er hier in de winkels dus kroonkurken welke O2 absorberen. Dat is dus een wezenlijk verschil.
Bij 1500 ppb deeltjes O2 is het bier merkbaar aangetast, en de kroonkurken die het diffunderen tegen gaan en limiteren dit tot ongeveer 600 ppb deeltjes O2.

Zoals gezegd zijn onze leveranciers al niet erg informatief omtrent de specificaties van de door hun aangeboden kroonkurken. Dus is het zo ook niet te zeggen wat deze kroonkurken nu werkelijk in huis hebben om oxidatie tegen te gaan. Het is dus theoretisch mogelijk dat diffundering plaatsvindt van onze 21% O2 omgeving naar een flesje met <21% O2 concentratie ondanks het drukverschil in de flesjes van 2-3 atm. Sluiten deze kroonkurken dan extra goed af zodat diffundering wordt tegengegaan, of absorberen zij werkelijk O2?

Wat als de kroonkurken werkelijk O2 absorberen, dan zou je verwachten dat deze in een O2 loze omgeving worden opgeslagen, anders zijn deze reeds verzadigd voordat ze worden gebruikt. Dus mijn vermoeden is dat deze 'speciale' doppen slechts een extra sterke barrière introduceert wat diffundering beperkt. Of men moet inderdaad een speciale laag hebben ontwikkeld die pas wordt 'geactiveerd' nadat de kroonkurk op de fles is geplaatst (water geactiveerd). In dat laatste geval is er alleen contact met de lucht, en wordt 'slechts' de O2 in de kopruimte van de fles gevangen, evenals de binnen diffunderende O2 deeltjes. Het in het bier opgeloste O2 wordt dan nog steeds niet gereduceerd.

De conclusie dat het bier uit de genoemde test zo ondrinkbaar was dat het rijp was voor de gootsteen lijkt mij lichtelijk overdreven. Dat zou betekenen dat al ons lichtere, gebrouwen bier na 90 dagen al 'gegootsteend' zou moeten worden omdat het zo hard in smaak en kwaliteit achteruit is gegaan.

Feit is natuurlijk wel dat iedere introductie van zuurstof aan je product ervoor zorgt dat deze minder lang houdbaar en/of lekker is. Toch zou ik graag productdocumentatie zien van de fabrikant of leverancier wat beschrijft wat deze doppen nu anders maakt, en wat je hiervan wel, of juist niet mag verwachten. Het is makkelijk verkopen door er een claim of eigenschap aan vast te knopen, maar het liefst wel met voldoende onderbouwing.

Wat gebruiken de grote commerciëlen? Zijn dit ook O2 obsorberende kroonkurken? En zo nee, waarom niet? Als de consumentenprijs EUR 0,01 cent per fles hoger is met een superieure kroonkurk, zal de prijs voor een groot volume nog lager zijn.

William

Scorpionrose

Citaat van: Wildor op 07-05-2019 &nbsp;12:35 uZojuist het artikel "Bottle Cap Oxygen Ingress..Is It Real?" gelezen, en het valt mij op dat er gesproken wordt over kroonkurken die voorkomen dat zuurstof binnendringt in de fles. Nu liggen er hier in de winkels dus kroonkurken welke O2 absorberen. Dat is dus een wezenlijk verschil.
Bij 1500 ppb deeltjes O2 is het bier merkbaar aangetast, en de kroonkurken die het diffunderen tegen gaan en limiteren dit tot ongeveer 600 ppb deeltjes O2.

Zoals gezegd zijn onze leveranciers al niet erg informatief omtrent de specificaties van de door hun aangeboden kroonkurken. Dus is het zo ook niet te zeggen wat deze kroonkurken nu werkelijk in huis hebben om oxidatie tegen te gaan. Het is dus theoretisch mogelijk dat diffundering plaatsvindt van onze 21% O2 omgeving naar een flesje met <21% O2 concentratie ondanks het drukverschil in de flesjes van 2-3 atm. Sluiten deze kroonkurken dan extra goed af zodat diffundering wordt tegengegaan, of absorberen zij werkelijk O2?

Wat als de kroonkurken werkelijk O2 absorberen, dan zou je verwachten dat deze in een O2 loze omgeving worden opgeslagen, anders zijn deze reeds verzadigd voordat ze worden gebruikt. Dus mijn vermoeden is dat deze 'speciale' doppen slechts een extra sterke barrière introduceert wat diffundering beperkt. Of men moet inderdaad een speciale laag hebben ontwikkeld die pas wordt 'geactiveerd' nadat de kroonkurk op de fles is geplaatst (water geactiveerd). In dat laatste geval is er alleen contact met de lucht, en wordt 'slechts' de O2 in de kopruimte van de fles gevangen, evenals de binnen diffunderende O2 deeltjes. Het in het bier opgeloste O2 wordt dan nog steeds niet gereduceerd.

De conclusie dat het bier uit de genoemde test zo ondrinkbaar was dat het rijp was voor de gootsteen lijkt mij lichtelijk overdreven. Dat zou betekenen dat al ons lichtere, gebrouwen bier na 90 dagen al 'gegootsteend' zou moeten worden omdat het zo hard in smaak en kwaliteit achteruit is gegaan.

Feit is natuurlijk wel dat iedere introductie van zuurstof aan je product ervoor zorgt dat deze minder lang houdbaar en/of lekker is. Toch zou ik graag productdocumentatie zien van de fabrikant of leverancier wat beschrijft wat deze doppen nu anders maakt, en wat je hiervan wel, of juist niet mag verwachten. Het is makkelijk verkopen door er een claim of eigenschap aan vast te knopen, maar het liefst wel met voldoende onderbouwing.

Wat gebruiken de grote commerciëlen? Zijn dit ook O2 obsorberende kroonkurken? En zo nee, waarom niet? Als de consumentenprijs EUR 0,01 cent per fles hoger is met een superieure kroonkurk, zal de prijs voor een groot volume nog lager zijn.

William

De o2 doppen werken pas als ze vochtig zijn geweest

Dund

Hoe snel activeren ze dan dat vraag ik me al een tijd af. Ik sproei de kroonkurken altijd in met star san voor het bottelen. Dat kan wel eens een half uur tot een uur zijn. Is dan de werking al weg of duurt het langer?

Scorpionrose

Citaat van: Dund op 07-05-2019 &nbsp;13:09 uHoe snel activeren ze dan dat vraag ik me al een tijd af. Ik sproei de kroonkurken altijd in met star san voor het bottelen. Dat kan wel eens een half uur tot een uur zijn. Is dan de werking al weg of duurt het langer?

Je kroonkurken insproeien met star san is helemaal niet nodig.
Beter is je kroonkurken vlak voor gebruik in een sulfiet oplossing te leggen. Je kunt ze dan zo vochtig uit de sulfiet oplossing halen en direct op de fles doen. Een beetje sulfiet is namelijk niet verkeerd voor het bier.

Haagse Wouter

Citaat van: Scorpionrose op 07-05-2019 &nbsp;13:15 uje kroonkurken insproeien met starsan is helemaal niet nodig.
Beter is je kroonkurken vlak voor gebruik in een sulfiet oplossing te leggen. Je kunt ze dan zo vochtig uit de sulfiet oplossing halen en direct op de fles doen. Een beetje sulfiet is namelijk niet verkeerd voor het bier.

Deze snap ik niet.
Je zegt, desinfecteren is niet nodig? Maar waarom ze dan in een pseudo-desinfectant neerleggen?
Nat is nat lijkt me.

HansvV

Nat maken, dat zeker. Maar ik kan me ook voorstellen dat de ene "kurker" beter werkt dan de andere. Is daar iets over bekend, of doen alle apparaten het wel goed genoeg?

Scorpionrose

Citaat van: Haagse Wouter op 07-05-2019 &nbsp;14:45 uDeze snap ik niet.
Je zegt, desinfecteren is niet nodig? Maar waarom ze dan in een pseudo-desinfectant neerleggen?
Nat is nat lijkt me.

Wat ik bedoel is als je ze toch wilt desinfecteren dat je beter een sulfiet oplossing kunt gebruiken.

HansvV

Wellicht ter aanvulling op mijn bovenstaande opmerking: die kurk moet er eerst volkomen recht en met voldoende druk op gebracht worden alvorens het mechanisme de flenzen omvouwt en hem daarmee op zijn plaats houdt. Gebeurt dat niet goed, dan zijn alle beschouwingen over diffusie, absorptie en partiële gasdruk wat theoretisch: hij lekt dan mogelijk gewoon een beetje. Benieuwd hoe in de besproken artikelen rekening is gehouden met een volledig optimale werking van het apparaat (in de hobbysfeer dan uiteraard, niet bij Heineken). Of moet ik er van uitgaan dat het, bij openen na een paar maanden en een mooie "pssst" horende, allemaal wel goed zit? En is in dat geval die diffusie dan zo relevant?

Knobby

De juiste wijze van gebruik van deze doppen is:
Niet desinfecteren, gewoon zoals normaal op de fles drukken met je kroonkurkapparaat. Ja natuurlijk moet dat recht en strak zodat het niet lekt (lijkt me redelijk elementair).
Vervolgens moet de fles op z'n kop gehouden worden zodat de kroonkurk nat wordt, dat activeert de O2 absorberende werking.

Als je dop er niet juist op zit merk je dat gauw genoeg, je bier komt niet op druk...

Nou hoeven we hier als leken niet alle basale fysica in twijfel te gaan trekken: Partiële druk (verschil in concentratie van individuele gassen in de gasmengsels binnen en buiten de fles) en semi-permeabel membraan (de lining van de dop) gaat gewoon leiden tot O2 diffusie de fles in. Dat staat wat mij betreft niet ter discussie.

Wat voor mij de vraag is, is of het voor een hobbybrouwer die gewoon vanuit een bottelemmer vult nut heeft. Daar zit namelijk in de kopruimte van de fles natuurlijk gewoon lucht. Heeft de dop voldoende absorberend vermogen om al die zuurstof weg te vangen en dan nog voldoende over om diffunderende O2 óók weg te vangen?

Deze doppen zijn namelijk in de eerste plaats ontworpen voor industieel gebruik.
Bij industrieel gebruik wordt de fles eerst vacuüm getrokken en met CO2 gevuld, soms zelfs meerdere keren, voordat het bier gevuld wordt.
Vervolgens wordt het bier (dat al met CO2 verzadigd was vóór het vullen) met een klein heet waterstraaltje aangespoten zodat er wat schuim ontstaat (waar schuim is, is geen O2) en vervolgens wordt de dop op het schuim gedrukt. Op deze manier is er een minimale hoeveelheid O2 in de fles, en kan de speciale dop (die ook direct geactiveerd is) voorkomen dat er O2 de fles in diffundeert door dit tijdens de diffusie te absorberen.

HansvV

Ik bedoel maar... Zo ver was ik nog niet eens gekomen in mijn afweging.

Knobby

Overigens wil dat natuurlijk niet zeggen dat het helemaal nutteloos is. Elke vermindering van zuurstof en dus oxidatie is winst. Maar ik vraag me af hoe groot en hoe merkbaar die winst is.

Jacques

Citaat van: Wildor op 07-05-2019 &nbsp;12:35 uZojuist het artikel "Bottle Cap Oxygen Ingress..Is It Real?" gelezen, en het valt mij op dat er gesproken wordt over kroonkurken die voorkomen dat zuurstof binnendringt in de fles. Nu liggen er hier in de winkels dus kroonkurken welke O2 absorberen. Dat is dus een wezenlijk verschil.
Bij 1500 ppb deeltjes O2 is het bier merkbaar aangetast, en de kroonkurken die het diffunderen tegen gaan en limiteren dit tot ongeveer 600 ppb deeltjes O2.

Zoals gezegd zijn onze leveranciers al niet erg informatief omtrent de specificaties van de door hun aangeboden kroonkurken. Dus is het zo ook niet te zeggen wat deze kroonkurken nu werkelijk in huis hebben om oxidatie tegen te gaan. Het is dus theoretisch mogelijk dat diffundering plaatsvindt van onze 21% O2 omgeving naar een flesje met <21% O2 concentratie ondanks het drukverschil in de flesjes van 2-3 atm. Sluiten deze kroonkurken dan extra goed af zodat diffundering wordt tegengegaan, of absorberen zij werkelijk O2?

Ik heb niet voor niets ook een link gegeven naar het aangevraagde patent van Henkel. Uit de beschrijving blijkt dat het gaat een laag die diffusering tegengaat (de laag tegen het metaal) en een laag die zuurstof opneemt.

Jacques

Citaat van: Knobby op 07-05-2019 &nbsp;20:37 uOverigens wil dat natuurlijk niet zeggen dat het helemaal nutteloos is. Elke vermindering van zuurstof en dus oxidatie is winst. Maar ik vraag me af hoe groot en hoe merkbaar die winst is.

Door mij zijn de zuurstofabsorberende kroonkurken uitgeprobeerd bij meerdere brouwsels. Er was steeds een merkbaar smaakverschil.

Mijn advies is om een verpakking van 100 stuks te bestellen en het zelf ook uit te proberen. Het kost je geen moeite.

Jacques

Citaat van: Dund op 07-05-2019 &nbsp;13:09 uHoe snel activeren ze dan dat vraag ik me al een tijd af. Ik sproei de kroonkurken altijd in met star san voor het bottelen. Dat kan wel eens een half uur tot een uur zijn. Is dan de werking al weg of duurt het langer?

Citaat van: Scorpionrose op 07-05-2019 &nbsp;13:15 uJe kroonkurken insproeien met star san is helemaal niet nodig.
Beter is je kroonkurken vlak voor gebruik in een sulfiet oplossing te leggen. Je kunt ze dan zo vochtig uit de sulfiet oplossing halen en direct op de fles doen. Een beetje sulfiet is namelijk niet verkeerd voor het bier.

Gewoon droog gebruiken.

Overigens is het interessant om te kijken naar de binnenkant van de kroonkurk na het ontdoppen van je fles. Bij de zuurstofabsorberende kroonkurken zitten vochtdruppeltjes aan de binnenkant. Er lijken kleine blaasjes zijn ontstaan. Bij gewone kroonkurken zie je dat niet.

Davester

En hoe zit het dan met bieren die je juist wil laten rijpen en die dus echt tijd nodig hebben?
Hebben die niet juist ook baat bij een beetje "zuurstof"?

Jacques

Citaat van: Davester op 07-05-2019 &nbsp;22:27 uEn hoe zit het dan met bieren die je juist wil laten rijpen en die dus echt tijd nodig hebben?
Hebben die niet juist ook baat bij een beetje "zuurstof"?

Voor het rijpen van een bier heb je geen zuurstof nodig.
Wel gaat het ontstaan van verouderingssmaak (papier, karton, leerachtig) veel sneller bij aanwezigheid van zuurstof.

j.heesters3

Vrijdag mijn witbier gebotteld. 4 van de flesjes gebotteld met de blauwe doppen die we bij de Roestok hebben gekregen. Dank daarvoor Jacques. Nu nog ff geduld. Post de resultaten en ervaringen wel op het forum

Jos

Jacques

Citaat van: j.heesters3 op 27-05-2019 &nbsp;09:41 uVrijdag mijn witbier gebotteld. 4 van de flesjes gebotteld met de blauwe doppen die we bij de Roestok hebben gekregen. Dank daarvoor Jacques. Nu nog ff geduld. Post de resultaten en ervaringen wel op het forum

Jos

Mooi, dan kun je vier keer een vergelijking doen. Bijvoorbeeld na een maand, 3 maanden, 6 maanden en een jaar.

Thom


Jacques

Het valt mij op dat de laatste tijd  meer commerciële brouwerijen de zuurstofabsorberende kroonkurken zijn gaan gebruiken.

Ik zit nu aan de St Feuillien Triple. Deze is onmiskenbaar afgesloten met een zuurstofabsorberende kroonkurk. De binnenlaag is licht van kleur, er zitten waterdruppels aan en er zitten vochtblaasjes in.

Het bier smaakt overigens prima. Lekker fris van smaak.




Oscar

Citaat van: Jacques op 18-03-2021 &nbsp;23:34 uHet valt mij op dat de laatste tijd  meer commerciële brouwerijen de zuurstofabsorberende kroonkurken zijn gaan gebruiken.

Dat zijn de Belgen, die met hergisting werken... laat ze zich lekker gek maken.... Hebben ze in de afgelopen jaren problemen gehad met oxidatie? Klachten gehad van klanten?  :nut: :weetniet: 

Is het volgende al bekend:

- hoeveel zuurstof kunnen deze doppen absorberen?
- worden deze doppen in zuurstofvrije verpakkingen geleverd?
- als deze verpakkingen geopend zijn hoe lang zijn de doppen dan bruikbaar voordat hun O2 absorberende werking is gestopt?
- hoeveel opgelost O2 zit erin homebrew bier wat door de doppen verwijderd kan worden?


Brouwerijen (commercieel) en hobbybrouwers hebben al vele jaren zonder deze doppen prima bier kunnen brouwen voor hun hobby en voor hun klanten zonder overmatige klachten over geoxideerd bier!

Denk nu echt niet dat een klein dopje dat ene "grote" probleem gaat oplossen! Denk na!

OXIDATIE VAN JE BIER ZIT IN HET PROCES EN VOORKOM JE NIET DOOR EEN ANDER DOPJE ! :nut: :nut: :nut: :huilen: :huilen: :huilen:
 

jazon1963

Citaat van: Scorpionrose op 07-05-2019 &nbsp;12:52 uDe o2 doppen werken pas als ze vochtig zijn geweest
Worden ze niet vochtig door de inhoud van de fles. Ik neem aan dat er altijd een beetje verdamping is??


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.