FastFerment 11 liter uitdagingen

Gestart door SVB, 24-04-2019 07:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SVB

Gebruikt iemand anders dit ding ook? Werkelijk prachtig en werkt goed... nou, soms!

Gister nieuwe batch IPA 7,5 liter er in gedaan, vanmorgen waterslot nog helemaal plat, gek, deksel nog maar een kwartslag gegeven, jahor bubbel bubbel.
Deksel er nog maar is afgehaald en alles schoon gemaakt. Deksel er weer op (heel veel niet aardige woorden voor de grote o-ring in de deksel, die blijft vallen) en het waterslot er in... valt de o-ring van het waterslot in het bier... die ligt dus ergens op de bodem van mijn bier.

De nodige onaardige woorden heb ik dus al beoefend vanmorgen.

Iemand tips?

Die grote deksel met zijn o-ring vind ik dus echt een ramp, je hebt geen grip om hem goed vast te draaien en die o-ring zit los.
En ik heb nu dus een o-ring op de bodem liggen.. hoe erg is dit? Bier weg mieteren of gewoon koudhoppen en hopen dat het geen issue is? (Prut zooi)

Dirtbag

Naar ik aanneem heb je de ring ook schoon en ontsmet voor gebruik? Dan kan het voor besmetting niet veel kwaad, echter zou ik dit bier niet lang lageren ivm binnentreden van zuurstof in het gistvat.

Misschien kun je een extra ring bestellen en die schoonmaken en dan plaatsen, zodra je dan het bier uit het gistvat haalt heb je er weer twee ;)

db

SVB

Ja, inderdaad wel schoongemaakt en ontsmet! Op een andere emmer zat nog een ring, precies dezelfde maat... dus het vat is wel weer dicht met het waterslot (en is vrolijk aan het bubbelen), neem aan dat zuurstof inslag dan mee zal vallen?

Dirtbag

Yup, lekker door laten gaan.

Volgende keer eerste 10 keer oefenen met het openen en sluiten van je gistvat voor je er bier in doet? Tevens is het beter om het deksel er tijdens de vergisting op te laten. Bij mij gaat het wort met gist in het vat, deksel gaat er op en gaat er pas weer af als er geen jongbier meer in het vat zit.

db

SVB

inderdaad, wijze les... volgende keer overal met de (ongeduldige) vingertjes van afblijven! Dank!

Eric v B

Als deze FastFerment uit dezelfde fabriek komt als de grote FastFerment van 30 liter, dan kun je de plastic deksel beter draaibaar krijgen door de braampjes uit de schroefdraad van de tank te vijlen. Bij mij zaten er op de "gietnaad" bramen in de schroefdraad. Deze heb ik er voorzichtig uit gevijld.
Daarnaast kun je de schroefdraad ook smeren met een beetje olijfolie.

SVB

Zelfde fabriek denk ik ja, zal na deze batch is alles netjes maken op dat ding! Dank voor de tip!

knifeman

Heb je de handleiding gevolgd en voor gebruik deksel een keer of 20 vast en las geschroefd om de braampjes te verwijderen? Vlak vanboven wat opschuren met zeer fijn papier helpt ook...

hans_nwk

Die FastFerment is een product dat ik links zou laten liggen las ik hier zie wat je er allemaal mee moet doen om het aan de gang te krijgen.
Een product dat af is heeft volgens mij geen vijl nodig
 :weetniet: :nut:

SVB

Handleiding is netjes gevolgd, 20 keer vast draaien niet, maar wel een aantal keer en zoveel issues zijn er ook niet mee... Maar de deksel is wat lomp voor de vorm van het vat, dus echt goed vast draaien vind ik wat lastig, onhandig.

SVB

De ergste troep afgetapt vandaag (een ander gistvakje er ondergeschroefd) en wat vond ik... het rubberen waterslot ringetje, top!

Afgezien van kleine details ben en blijf ik blij met dat ding hoor!

SVB

Bier is vandaag de fles in gegaan... Niets geks (of in elk geval niet merkbaar voor mij) gemerkt... Smaakte al prima 😁 (maar miet wel bitterder volgende keer)

DavyDK

Ik heb dezelfde, ik had gemerkt dat deze niet goed afsloot.

Bovenkant was niet vlak, bramen aan de schroefdraad. Heb hem terug binnen gedaan en een nieuwe gekregen, deze was wel goed.

Kameraad van mij had via internet besteld rechtstreeks, en die had hetzelfde probleem als mij. Hem hebben ze een nieuw deksel opgestuurd en bij hem was het nadien ook in orde.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.