CO2 meten met turbine flowmeter

Gestart door hansHalberstadt, 23-04-2019 22:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Inmiddels is de gisting helemaal klaar, bier gebotteld en SG geƫindigd bij 1014.
Het meetapparaat met injectiespuit werkt heel goed en nauwkeurig. Alleen is het constructief nog vrij ingewikkeld en het nadeel is dat je het elektrisch miet bedienen, dus motor nodig met vertraging etc.
Vanavond nog eens na zitten denken of het niet nog simpeler kan zonder motor. Daarom gekeken of ik het principe van een gasmeter met balg kan vertalen naar een CO2 meter voor koolzuur meten.
Dat kan op de volgende manier.


IJzeren wip met 2 magneetjes zorgt voor 2 mogelijke standen. 2 klepjes van aquarium T-stukje met siliconen klepjes (kun je simpel zelf maken) CO2 komt rechts binnen en links weer naar buiten.
De klepjes hebben heel weinig kracht nodig. Balgje van 10 cm2 oppervlak kan bij 0.1 cm waterkolom al 15 gram kracht leveren. Dat moet al genoeg zijn om het ding in de andere stand te krijgen. Het volume per slag is goed vastgelegd en is na een keer meten bekend.

RoyB

Citaat van: hansHalberstadt op 21-07-2019  23:43 uInmiddels is de gisting helemaal klaar, bier gebotteld en SG geĆ«indigd bij 1014.
Het meetapparaat met injectiespuit werkt heel goed en nauwkeurig. Alleen is het constructief nog vrij ingewikkeld en het nadeel is dat je het elektrisch miet bedienen, dus motor nodig met vertraging etc.
Vanavond nog eens na zitten denken of het niet nog simpeler kan zonder motor. Daarom gekeken of ik het principe van een gasmeter met balg kan vertalen naar een CO2 meter voor koolzuur meten.

Ik heb zelf al heel lang iets dergelijks in mijn hoofd. Stom dat ik nooit de gewone huishoud gasmeter als basis had gebruikt. Ik zit net op het forum te zoeken en wat jij noemt is al gedaan, zie dit topic:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=28319.0

hansHalberstadt

Citaat van: RoyB op 22-07-2019  10:01 uIk heb zelf al heel lang iets dergelijks in mijn hoofd. Stom dat ik nooit de gewone huishoud gasmeter als basis had gebruikt. Ik zit net op het forum te zoeken en wat jij noemt is al gedaan, zie dit topic:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=28319.0
Klopt, maar wel actief bestuurd met elektrische kleppen. Mijn doel in dit geval is om iets te maken wat volledig passief werkt zoals een echte balg gasmeter, maar dan wel zodanig dat het de meting niet verstoort vanwege benodigde drukopbouw om de klepjes om te duwen etc. 

ps. het grootste probleem is dat je iets moet maken wat hysterese heeft.
Het nieuwe van dit voorstel is voor mij dat er magneetjes gebruikt worden om hysterese te maken. Het moet namelijk zo zijn dat je zeker weet dat het klepje in de andere stand staat voordat de balg de andere kant op gaat bewegen. Oorzaak (eindstand gehaald) en gevolg (klepje om) moeten elkaar namelijk opvolgen. Als je dat niet goed doet dan blijft hij hangen met beide kanten van het klepje half open. Het omzetten van het klepje betekent namelijk dat ook de oorzaak wegvalt en de zaak kan blijven hangen halverwege het omzetten van het klepje. Dit soort problemen zie je veel in de techniek.     

hansHalberstadt

Nog wat verder nadenkend blijkt het nog iets lastiger te worden met die magneetjes. Er kan zich alsnog een ophangconditie voordoen op het moment dat de hefboom van de ene naar de andere kant moet. Dat gaat namelijk niet vanzelf omdat de magneet die het dichtst bij het ijzer zit voorkomt dat de hefboom omslaat. Daarvoor is het nodig ergens wat energie op te slaan vanuit de balg en die energie precies op het juiste moment in het zetten om de hefboom om te laten slaan.

Dat werkt dan zoals in bijgaande PDF aangegeven.
 

ps als je de juiste bladzijde grootte instelt voor de pdf dan kun je met up en down pijltjes er per pagina doorheenlopen en wordt het een tekenfilm. zo kun je precies zien wat er steeds gebeurt.

hansHalberstadt

Vandaag verder gewerkt aan de klepjes.




Opgebouwd met simpel verkrijgbare onderdelen: T-stukje, schroefjes, stukje siliconenslang en dun buisje van een oud spuitflesje. om de 2 schroefje instelbaar in te draaien. De klepjes afstellen op ca 1mm bewegingsruimte is genoeg, gewicht van de schroefjes is ca 3 gram, dat drukt het klepje helemaal dicht en als de magneet erboven zit trekt het schroefje aan en sluit de andere kant helemaal dicht af met ca 3 gram de afstand tot de magneetjes is instelbaat met een siliconenslangtje eromheen

Het schroefje met schuine kop past in het siliconenslangetje waar een ringetje van is gemaakt. Afsnijden met scheermesje in boormachine over een boortje met diameter=binnendiameter slangetje en  invetten met olie om te kunnen snijden, levert strak rechte snede.


hansHalberstadt

Op dit moment staat er een bier te gisten met M41 gist. De vergisting volg ik zowel met refractometer als met CO2 meting via de eerder getoonde pomp met injectiespuit.
Onderstaand plaatje laat mooi de vergistingssnelheid zien (grammen suiker per dag omgezet) die volgt uit de CO2 meting.

Dit plaatje laat mooi zien dat de gistingssnelheid over een heel groot deel na de gistingspiek evenredig lijkt te zijn met de nog aanwezige hoeveelheid vergistbare suiker. De rode punten zijn exclusief de grote verstoring en de gistingspiek aan het begin. Op basis van de rode punten kun je een trendlijn laten plotten in Excel en die voorspelt dan dat de gisting zou zijn afgelopen op dag 24  we zitten nu op dag 20.6. 
Tijdens deze gisting draait een roerwerk mee op de bodem zodat alle cellen in oplossing blijven dus alle cellen die leven ook aan de gisting mee blijven doen en netjes van voedsel voorzien blijven.   

RoyB

Ik blijf dit draadje volgen Hans... Ik vind dit supervet wat je aan het doen bent!

Een mooie instructable of een 3d print file van een gas flowmeter als dit zou een mooi eindproduct zijn *hint hint hint

Ik vraag me trouwens af of zo een balgenmeter als in een gasmeter zoals in de meterkast ergens te koop is?

hansHalberstadt

Citaat van: RoyB op 21-10-2019  08:37 uIk blijf dit draadje volgen Hans... Ik vind dit supervet wat je aan het doen bent!

Een mooie instructable of een 3d print file van een gas flowmeter als dit zou een mooi eindproduct zijn *hint hint hint

Ik vraag me trouwens af of zo een balgenmeter als in een gasmeter zoals in de meterkast ergens te koop is?
Die balggas meters kun je wel kopen, maar ik weet niet of die ook geschikt zijn voor zulke flows, zeker aan het einde van de gisting, terwijl het juist daarom gaat om einde gisting te detecteren.
Flowmeter ligt bij mij even stil op het moment, maar gaat wel werken denk ik. op dit moment gebruik ik het pomp idee met motortje, balgje en aangepaste injectiespuit met 2 fietsventieltjes als klepjes +Arduino.
Daar komen bovenstaande plaatjes vandaan.

De voorspelde eind gisting op dag 25 die ik op dag 19 had gemaakt klopte precies trouwens.
     

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.