Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Chouffe kloon sterke koriander  (gelezen 1535 keer)

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Chouffe kloon sterke koriander
« Gepost op: 15-03-2019 09:00 u »
Hey brouwers,

ik brouwde laatst een Chouffe kloon gebaseerd op het 'Gnome' recept hier gevonden op het forum. Ik vond 18 g koriander op 20 l nogal veel dus ben maar 12 gram gebruikt (zaad, geplet, laatste 10 min kook). Gisteren gebotteld en de koriander is te overheersend aanwezig (zal wel wat per merk/potje afhankelijk zijn).

Ik vraag me af of deze nog 'verzacht met de tijd' of is dat ijdele hoop en kan ik dit bier beter opzij houden voor thaise soup met Miso ?

Gegroet

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Chouffe kloon sterke koriander
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2019 16:35 u »
Laat het eerst een paar weekjes staan. Daarna nog eens proeven als de andere smaken wat beter doorkomen. ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2019 23:51 u »
Gisteren gebotteld en de koriander is te overheersend aanwezig (zal wel wat per merk/potje afhankelijk zijn).

Klopt. De aromatische kracht van koriander is heel verschillend. Herkomst en leeftijd en bewaaromstandigheden maken veel uit. Verder is een wereld van verschil tussen gemalen koriander en korianderzaadjes die je zelf plet kort voor gebruik.

Laat het bier een tijd staan. De smaak van koriander zal wat verzwakken.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2019 08:42 u »
Uiteindelijk is het goed gekomen met dit biertje blij dat ik het niet weggegoten heb ;)
gegroet

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2019 08:59 u »
Sowieso is een La Chouffe al een en al koriander! Ik heb zelf ook zo'n 18 gram op 21l gebruikt, vind het goed passen in een kloon.

Tags: