Alternatieve oxi-producten

Gestart door haicoterbeek, 05-03-2019 17:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haicoterbeek

Dit is een afgesplitst topic.



Vandaag was ik bij de Zeeman. Even goedkope sokken scoren. Us bin zunig he! Ook daar stond een oxi kloon in de schappen.

1,99 voor een kilo natriumpercarbonaat das niet duur.



Bij de Braumarkt kost een kilootje gewoon 3 euro per kilo meer.

De proef op de som genomen en een emmertje meegenomen.

De inhoud ziet er het zelfde uit als de korreltjes in het puro oxi potje van de Braumarkt. Het bijgeleverde maatschepje bevat 60g als deze vol is

Een grote pan gevuld met 10 liter water en 60 gram zeeman oxi.

Een aantal onderdelen in de pan gekieperd die ik gebruikt heb met mijn laatste brouwsel.

Stuk voor stuk kwam alles er blinkend uit.


Aan de binnenkant van de pan is goed te zien tot hoe hoog de oxi oplossing in de pan heeft gestaan.



Als vervanger voor de puro oxi van de Braumarkt voldoet de ZeemanOxi in ieder geval. De ZeemanOxi is kleur en reukloos. Kosten 1,99 de kilo.

Het productlabel vermeld alleen natriumpercarbonaat als ingrediënt.

chthon

1,99 ipv 5,95 is 1/3 van de prijs.

En op de veiligheidsfiche van Puro Oxi staat ook gewoon natriumpercarbonaat. Dus wat dit betreft is het hetzelfde product.

Maar ik denk niet dat het geschikt is om biofilms te verwijderen, daar denk dat Enzybrew wel een stap voor heeft.

CeesM

Mooi, dan ga ik over een jaartje of wat naar de Zeeman. Mijn pot Puro Oxi is nog maar half leeg. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: chthon op 05-03-2019  18:54 uMaar ik denk niet dat het geschikt is om biofilms te verwijderen, daar denk dat Enzybrew wel een stap voor heeft.
Half clean mate (of dat middel van de Action) en andere helft Biotex?
Ik kan me voorstellen dat mensen zich aan de hoge prijs ergeren, zo zit de wereld nu een maal in elkaar, hoe komt jou geld in mijn zak.
Ook zo'n mooi voorbeeldje is coleman fuel zag ik bij Bol.com voor iets van 12 euro per liter. Waarschijnlijk is het gewoon wasbenzine of mengsel van een aantal soortgelijke stoffen van soortgelijke prijs. Wat normaal ongeveer 2 euro per liter kost. Verdienen aan de onwetendheid van de meeste mensen, dat is een leuk verdienmodel.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 05-03-2019  17:38 uVandaag was ik bij de Zeeman. Even goedkope sokken scoren. Us bin zunig he! Ook daar stond een oxi kloon in de schappen.

1,99 voor een kilo natriumpercarbonaat das niet duur.



Bij de Braumarkt kost een kilootje gewoon 3 euro per kilo meer.

De proef op de som genomen en een emmertje meegenomen.

De inhoud ziet er het zelfde uit als de korreltjes in het puro oxi potje van de Braumarkt. Het bijgeleverde maatschepje bevat 60g als deze vol is

Een grote pan gevuld met 10 liter water en 60 gram zeeman oxi.

Een aantal onderdelen in de pan gekieperd die ik gebruikt heb met mijn laatste brouwsel.

Stuk voor stuk kwam alles er blinkend uit.


Aan de binnenkant van de pan is goed te zien tot hoe hoog de oxi oplossing in de pan heeft gestaan.



Als vervanger voor de puro oxi van de Braumarkt voldoet de ZeemanOxi in ieder geval. De ZeemanOxi is kleur en reukloos. Kosten 1,99 de kilo.

Het productlabel vermeld alleen natriumpercarbonaat als ingrediënt.

Even een nieuw topic van gemaakt. Het oorspronkelijke topic gaat namelijk over Enzybrew 10 en dat een ander product dan een andere oxi-producten ook al zit er veel ook natriumpercarbonaat in.

ciesvandekwis

In België ook te koop bij bio-zaken zoals Bio-Planet.
Mocht je een goedkoper alternatief zoeken voor Starsan, Chemipro Acid is quasi hetzelfde qua samenstelling en actieve agens. Staat hier nog ergens op forum te vinden.

Knobby

Volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar, puro san is de starsan kloon. Chemipro acid is volgens mij de caustic maar dan zonder chloor

Jacques

Citaat van: Knobby op 06-03-2019  18:58 uChemipro acid is volgens mij de caustic maar dan zonder chloor.

Niet helemaal... Chemipro acid is een zure reiniger. Caustic producten zijn alkalisch.

Knobby

 :-[ Oeps, je hebt gelijk. ik ga me in een hoekje zitten schamen.

Jacques

Citaat van: Knobby op 07-03-2019  19:16 u:-[ Oeps, je hebt gelijk. ik ga me in een hoekje zitten schamen.

We vergissen ons allemaal wel eens...

tdp

Haico, bedankt voor het testen van dit product! We hebben dus weer een alternatief wat we 'om de hoek' kunnen kopen, voor een betere prijs! Toch maar eens de Zeeman binnenlopen!

Biertje1985

Ik vraag me af of er geen parfum is toegevoegd aan die Clean Mate zoals bij bijvoorbeeld Vanish Oxi Action. Niet alles hoeft per se op het etiket te staan als het geen voedingsmiddel is, alleen de werkzame stoffen geloof ik. (Weet niet zeker)

Sander van Dijk

Zou het dan een idee zijn om die Zeeman Oxi te mengen met gewone vaatwas poeder? Bijvoorbeeld 40% vaatwaspoeder en 60% Zeeman Oxi? Zodat je ook nog wat enzymen hebt die bijvoorbeeld de biofilm kunnen afbreken.

Biertje1985

Citaat van: Sander van Dijk op 08-03-2019  10:54 uZou het dan een idee zijn om die Zeeman Oxi te mengen met gewone vaatwas poeder? Bijvoorbeeld 40% vaatwaspoeder en 60% Zeeman Oxi? Zodat je ook nog wat enzymen hebt die bijvoorbeeld de biofilm kunnen afbreken.
Ik mengde wel eens wat Chemipro oxi met wat vaatwaspoeder om de ketel rond te pompen, dit werkte best goed, geen idee wat ik precies daarmee deed maar het werkt. Hoeft nu niet meer want ik brouw nu op de infusiemanier.

haicoterbeek

Citaat van: tdp op 08-03-2019  09:54 uHaico, bedankt voor het testen van dit product! We hebben dus weer een alternatief wat we 'om de hoek' kunnen kopen, voor een betere prijs! Toch maar eens de Zeeman binnenlopen!
Geen dank,

Als alternatief voor ChemiePro Oxi in ieder geval. Het scheelt ook verzendkosten en tijd.



dirk

Citaat van: Sander van Dijk op 08-03-2019  10:54 uZou het dan een idee zijn om die Zeeman Oxi te mengen met gewone vaatwas poeder? Bijvoorbeeld 40% vaatwaspoeder en 60% Zeeman Oxi? Zodat je ook nog wat enzymen hebt die bijvoorbeeld de biofilm kunnen afbreken.

Waarom volstaat niet alleen vaatwaspoeder? Gaat hier nog steeds prima.

P.S. Trouwens ik snap niet waarom het allemaal nog goedkoper moet. Beetje obsessief in mijn ogen, of het nou vaatwaspoeder, chemipro oxi, zeeman of Enzybrew is, ik gebruik er zo weinig van, met 20 brouwsels gebruik ik niet eens een hele pot. Gaan we zo dadelijk alles bestellen bij de Ali Express?

Oh ja nog een aanvulling: het mengen van schoonmaakmiddelen vind ik persoonlijk niet erg aan te bevelen. Sommige producten zijn chloorhoudend, en hier op het forum kunnen sommige mensen niet eens de basische (caustic) producten onderscheiden van zure (acid) reinigingsmiddelen. Voor je het weet staat iemand Chemipro Caustic te mengen met zuurreiniger/desinfectans...  :proost2:

Sander van Dijk

Citaat van: dirk op 08-03-2019  11:30 uWaarom volstaat niet alleen vaatwaspoeder? Gaat hier nog steeds prima.

Weet ik eerlijk gezegd niet :) Dit originele topic ging over Enzybrew en zo lijkt het misschien op Enzybrew (sorry nu ga ik weer off-topic in een topic wat afgesplitst werd, omdat het off-topic ging :) )

Ik gebruik nu zelf vooral vaatwaspoeder om te reinigen en stoom om te desinfecteren.

haicoterbeek

Citaat van: dirk op 08-03-2019  11:30 uWaarom volstaat niet alleen vaatwaspoeder? Gaat hier nog steeds prima.

P.S. Trouwens ik snap niet waarom het allemaal nog goedkoper moet. Beetje obsessief in mijn ogen, of het nou vaatwaspoeder, chemipro oxi, zeeman of Enzybrew is, ik gebruik er zo weinig van, met 20 brouwsels gebruik ik niet eens een hele pot. Gaan we zodadelijk alles bestellen bij de Ali Express?

Ohja nog een aanvulling: het mengen van schoonmaakmiddelen vind ik persoonlijk niet erg aan te bevelen. Sommige producten zijn chloorhoudend, en hier op het forum kunnen sommige mensen niet eens de basische (caustic) producten onderscheiden van zure (acid) reinigingsmiddelen. Voor je het weet staat iemand Chemipro Caustic te mengen met zuurreiniger/desinfectans...  :proost2:

Haal de nootjes en de chips maar weer te voorschijn Dikkie!

Als kosten voor jou geen overweging zijn dan blijf je toch gewoon de vette marge van de wederverkoper betalen. Ik stop mijn euro's liever in mout en hop. Voor jou een obsessie voor mij gewoon je boeren verstand gebruiken.
Met AliExpress is overigens niet mis. Mijn hele installatie komt uit China.
Het assortiment van Braumarkt ook voor een groot gedeelte. Met dien verstande dat de verzendkosten die de Braumarkt in rekening brengt hoger zijn dan mijn AliExpress verkopers.

Verder ben je niet erg consistent in je commentaar. De ene keer volstaat alleen Enzybrew10 de andere keer is vaatwasmiddel voor jou ook goed.
Opbouwend van kritiek zijn jouw bijdragen ook niet trouwens. Het zijn slechts reacties (doorspekt met emotie) waarin je je mening niet onder stoelen of banken steekt.

Waar je wel gelijk in hebt is dat het mengen van wasmiddelen GEEN goed idee is!

Nou Dikkie, hopelijk heb ik je weer weten te vermaken met mijn reactie. Welke nootjes heb je op?

broeder

Citaat van: haicoterbeek op 05-03-2019  17:38 uDit is een afgesplitst topic.



Vandaag was ik bij de Zeeman. Even goedkope sokken scoren. Us bin zunig he! Ook daar stond een oxi kloon in de schappen.


Helaas bij Zeeman Hilversum en Bussum niet bekend.
Misschien een actie geweest?
Groet, broeder Willem

haicoterbeek

Citaat van: broeder op 08-03-2019  12:47 uHelaas bij Zeeman Hilversum en Bussum niet bekend.
Misschien een actie geweest?
Groet, broeder Willem
Ik zal een potje Subliem van de Action testen. Ik verwacht dat deze de zelfde werking heeft en ook ongeparfumeerd is .

Sander van Dijk

Citaat van: haicoterbeek op 08-03-2019  12:43 uWaar je wel gelijk in hebt is dat het mengen van wasmiddelen GEEN goed idee is!

Ik weet en begrijp dat je niet lukraak allerlei schoonmaakmiddelen moet mengen. De combinatie van Chloor en een zuur is levens gevaarlijk, omdat er dan het uiterst giftige chloorgas ontstaat.


Maar wat vaatwaspoeder mengen met natriumpercarbonaat lijkt mij geen probleem toch?

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 08-03-2019  12:43 uHaal de nootjes en de chips maar weer te voorschijn Dikkie!

Als kosten voor jou geen overweging zijn dan blijf je toch gewoon de vette marge van de wederverkoper betalen. Ik stop mijn euro's liever in mout en hop. Voor jou een obsessie voor mij gewoon je boeren verstand gebruiken.
Met AliExpress is overigens niet mis. Mijn hele installatie komt uit China.
Het assortiment van Braumarkt ook voor een groot gedeelte. Met dien verstande dat de verzendkosten die de Braumarkt in rekening brengt hoger zijn dan mijn AliExpress verkopers.

Verder ben je niet erg consistent in je commentaar. De ene keer volstaat alleen Enzybrew10 de andere keer is vaatwasmiddel voor jou ook goed.
Opbouwend van kritiek zijn jouw bijdragen ook niet trouwens. Het zijn slechts reacties (doorspekt met emotie) waarin je je mening niet onder stoelen of banken steekt.

Waar je wel gelijk in hebt is dat het mengen van wasmiddelen GEEN goed idee is!

Nou Dikkie, hopelijk heb ik je weer weten te vermaken met mijn reactie. Welke nootjes heb je op?

Beste Haico,

Graag met respect naar elkaar reageren.
Iemand een andere naam geven getuigd daar niet van. Zeker niet als je iemand Dikkie gaat noemen suggereert nootjes en chips te gaan eten.

Een reactie als bovenstaande komt de sfeer op het forum niet ten goede.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 08-03-2019  14:16 uBeste Haico,

Graag met respect naar elkaar reageren.
Iemand een andere naam geven getuigd daar niet van. Zeker niet als je iemand Dikkie gaat noemen suggereert nootjes en chips te gaan eten.

Een reactie als bovenstaande komt de sfeer op het forum niet ten goede.

Citaat van: dirk op 02-03-2019  17:45 uIk pak mijn chips en nootjes er bij, want ik lees dat Haico weer zijn kruistocht opgepakt heeft. Hoe mooi is dat toch, hij heeft het nog nooit uitgeprobeerd, maar wel een mening over...



Nee, bovenstaande komt de sfeer ten goede! Dirk blijft voor mij "Dikkie" en voortaan zal ik zijn opmerkingen negeren!
Zo nu eerst een lekker biertje. Chips en nootjes zijn voor dikkies.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 08-03-2019  20:08 uNee, bovenstaande komt de sfeer ten goede! Dirk blijft voor mij "Dikkie" en voortaan zal ik zijn opmerkingen negeren!
Zo nu eerst een lekker biertje. Chips en nootjes zijn voor dikkies.

Iemand voor Dikkie uitmaken getuigt niet van respect en kan heel vervelend overkomen.

Daarom het uitdrukkelijke verzoek dit achterwege te laten. Niemand vindt het leuk als zijn naam niet goed gespeld wordt of verbasterd wordt.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 09-03-2019  08:48 uIemand voor Dikkie uitmaken getuigt niet van respect en kan heel vervelend overkomen.

Daarom het uitdrukkelijke verzoek dit achterwege te laten. Niemand vindt het leuk als zijn naam niet goed gespeld wordt of verbasterd wordt.
Amen!

Haagse Wouter


haicoterbeek

Citaat van: Haagse Wouter op 09-03-2019  13:25 uEens met Sjaak!
Sjaak heeft me verboden te zeggen hoe ik over jou denk! Anders is het hier niet meer gezellig!

haicoterbeek



Alle drie de middelen heb ik inmiddels opgelost tot een 1,5% oplossing. (15 g/L)


De pH van puro oxi is 10,6
De pH van clean maid is 10,8
De pH van subliem is 10,8

Dit komt overeen met de opgave van Solvay over zijn product OxyPer.



Volgens opgave van meerdere fabrikanten bestaan de oxi producten meestal uit 65% percarbonaat met de formule 2Na2CO3.3H2O2
Twee moleculen natriumcarbonaat bevatten 3 moleculen kristallijn peroxide.
35% is dan natrium carbonaat (soda).
Om het oxi effect te versterken word het product ook geleverd in de verhouding 80 - 20.

Alle drie de producten lossen in de zelfde tijd op in water van 20C. Ook zijn alle drie de producten reukloos.

Wat ik niet heb kunnen vaststellen is de hoeveelheid waterstof peroxide in de oplossing. De peroxide is het ontsmettende en blekende deel van het product. Gezien de gemeten pH en het beeld (zuurstof belletjes) zal dit niet veel afwijken van elkaar. Om dit te meten had ik 45 euro moeten investeren in een peroxide test kit.

Dan de prijs:

Puro Oxi (Braumarkt) 5,95 per kilo
Subliem ( Action) 1,66 per kilo
Clean Maid ( Zeeman) 1,99 per kilo




Eric111

Citaat van: haicoterbeek op 09-03-2019  18:43 u

Alle drie de middelen heb ik inmiddels opgelost tot een 1,5% oplossing. (15g/L)


De pH van puro oxi is 10,6
De pH van clean maid is 10,8
De pH van subliem is 10,8

Dit komt overeen met de opgave van Solvay over zijn product OxyPer.



Volgens opgave van meerdere fabrikanten bestaan de oxi producten meestal uit 65% percarbonaat met de formule 2Na2CO3.3H2O2
Twee moleculen natriumcarbonaat bevatten 3 moleculen kristallijn peroxide.
35% is dan natrium carbonaat (soda).
Om het oxi effect te versterken word het product ook geleverd in de verhouding 80 - 20.

Alle drie de producten lossen in de zelfde tijd op in water van 20C. Ook zijn alle drie de producten reukloos.

Wat ik niet heb kunnen vaststellen is de hoeveelheid waterstof peroxide in de oplossing. De peroxide is het ontsmettende en blekende deel van het product. Gezien de gemeten pH en het beeld (zuurstof belletjes) zal dit niet veel afwijken van elkaar. Om dit te meten had ik 45 euro moeten investeren in een peroxide test kit.

Dan de prijs:

Puro Oxi (Braumarkt) 5,95 per kilo
Subliem ( Action) 1,66 per kilo
Clean Maid ( Zeeman) 1,99 per kilo

Mooie vergelijking zo!

Ik heb deze week ook zo'n pot Subliem van de Action aangeschaft, zo te lezen in dit topic is dat dus zo ongeveer hetzelfde als Puro Oxi wat ik tot nu toe altijd gebruikt heb om te reinigen en te onstmetten? Al lees ik op dit forum ook vaak dat Puro Oxi niet bedoeld is om te ontsmetten... ???
Is me nog steeds niet helemaal duidelijk dus!

Groeten Eric

haicoterbeek

Citaat van: Eric111 op 09-03-2019  18:57 uMooie vergelijking zo!

Ik heb deze week ook zo'n pot Subliem van de Action aangeschaft, zo te lezen in dit topic is dat dus zo ongeveer hetzelfde als Puro Oxi wat ik tot nu toe altijd gebruikt heb om te reinigen en te onstmetten? Al lees ik op dit forum ook vaak dat Puro Oxi niet bedoeld is om te ontsmetten... ???
Is me nog steeds niet helemaal duidelijk dus!

Groeten Eric

Waterstof peroxide is een veelgebruikt ontsmettingsmiddel middel. In concentratie van 35% wordt het dan bijvoorbeeld toegevoegd om drinkwater te ontsmetten. Ook als medicijn bij ontstekingen aan de kaak of in de mond wordt het toegepast.

De concentratie die vrijkomt bij Oxi producten is te laag om als ontsmettingsmiddel te dienen. Het heeft een ontsmettende werking maar deze is bij deze lage concentratie te laag.

Daarom is het gebruikelijk om te reinigen met een oxi product. Daarna te ontsmetten met een zuur bv. Fosforzuur. Star San is een ontsmettingsmiddel op basis van fosforzuur dat niet afgespoeld hoeft te worden. (No-Rinse)

https://www.jstrack.org/brewing/msds/starsan.pdf

Eric111

Citaat van: haicoterbeek op 09-03-2019  19:09 uWaterstof peroxide is een veelgebruikt ontsmettingsmiddel middel. In concentratie van 35% wordt het dan bijvoorbeeld toegevoegd om drinkwater te ontsmetten. Ook als medicijn bij ontstekingen aan de kaak of in de mond wordt het toegepast.

De concentratie die vrijkomt bij Oxi producten is te laag om als ontsmettingsmiddel te dienen. Het heeft een ontsmettende werking maar deze is bij deze lage concentratie te laag.

Daarom is het gebruikelijk om te reinigen met een oxi product. Daarna te ontsmetten met een zuur bv. Fosforzuur. Star San is een ontsmettingsmiddel op basis van fosforzuur dat niet afgespoeld hoeft te worden. (No-Rinse)

https://www.jstrack.org/brewing/msds/starsan.pdf

Tot nu toe heb ik alleen maar Puro Oxi gebruikt voor zowel het reinigen als ontsmetten en na 22 brouwsels nog niet één besmetting gehad.
Dan heb ik dus of heel veel geluk gehad of Puro Oxi doet toch echt meer dan alleen reinigen of zie ik dat verkeerd?  :weetniet:

chthon

Ik denk dat de formule eigenlijk aangeeft hoeveel peroxide er zich in bevindt: 3xH2O2.

Btw. https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_percarbonate

haicoterbeek

Citaat van: Eric111 op 09-03-2019  20:59 uTot nu toe heb ik alleen maar Puro Oxi gebruikt voor zowel het reinigen als ontsmetten en na 22 brouwsels nog niet één besmetting gehad.
Dan heb ik dus of heel veel geluk gehad of Puro Oxi doet toch echt meer dan alleen reinigen of zie ik dat verkeerd?  :weetniet:
Ik heb ook nog nooit geen infectie gehad. Toch reinig ik tegenwoordig met een alkalisch middel (natron loog)  en ontsmet ik met een zuur ( star san)
Ik denk echter wel dat we soms te academisch bezig zijn met onze hobby.

Jacques

Citaat van: Eric111 op 09-03-2019  20:59 uTot nu toe heb ik alleen maar Puro Oxi gebruikt voor zowel het reinigen als ontsmetten en na 22 brouwsels nog niet één besmetting gehad.
Dan heb ik dus of heel veel geluk gehad of Puro Oxi doet toch echt meer dan alleen reinigen of zie ik dat verkeerd?  :weetniet:

Je hebt schoon en schoon en ook desinfecteren en desinfecteren.

Oxi-producten maken schoon en hebben ook een desinfecterende werking. Maar zoals Haico terecht opmerkt is de desinfecterende werking niet zodanig dat deze middelen het predicaat desinfecteermiddel hebben.

Infecties voorkomen begint met goed reinigen. Het is niet voor niets dat in een goede brouwerij altijd gepoetst wordt. Vandaag heb ik de brouwerij De Dochter van de Korenaar bezocht in Baarle-Hertog. De vloer van de brouwerij was nog nat van het afspuiten.
Als alle voedingstoffen weg zijn kan er niet zo snel een infecties zich ontwikkelen. Vandaar ook de noodzaak om goed te reinigen.
Desinfecteren doe je om te zorgen dat micro-organismen, die overal rondzwerven, zo veel mogelijk afgedood worden. Op die manier voorkom je dat micro-organismen zich kunnen ontwikkelen in je bier.

Door alleen een oxi-product te gebruiken kan het een hele tijd goed gaan. Maar dat is geen garantie dat je geen infecties kunt krijgen.

Overigens is schoonmaken een onderwerp waar bijna elke brouwer zijn eigen opvattingen over heeft...
Die opvattingen komen niet altijd overeen met hetgeen de onderzoekers op dit gebied aanbevelen.
Het probleem waar brouwers tegenaan lopen is ze te maken hebben met organische en anorganische verontreinigen. Om deze effectief te bestrijden heb je alkalische en zure reinigers nodig. Vandaar dat je er met één middel er niet komt.

Sander van Dijk

Citaat van: Eric111 op 09-03-2019  20:59 uTot nu toe heb ik alleen maar Puro Oxi gebruikt voor zowel het reinigen als ontsmetten en na 22 brouwsels nog niet één besmetting gehad.
Dan heb ik dus of heel veel geluk gehad of Puro Oxi doet toch echt meer dan alleen reinigen of zie ik dat verkeerd?  :weetniet:

Zoals je zelf al aangeeft, zegt het aantal brouwsels zonder besmetting niet zoveel... Ik denk, dat als je je brouwspullen alleen maar schoon zou maken met de gewone Dreft en het daarna goed laat drogen, dit toch héél lang goed kan gaan. Toch zal niemand Dreft als een effectief desinfectiemiddel gaan promoten :)

Je kunt de desinfectiemiddel / proces pas echt testen als je er een besmetting mee moet overwinnen. Degene die bieren met een wilde gist bottelen met dezelfde spullen als waarmee ze hun andere bieren bottelen en geen contaminaties hebben, zijn degene die goed desinfecteren :)

tdp

Ben net in Almelo ook maar eens de Zeeman binnengelopen, en een pot CleanMaid aangeschaft. Gaan eens kijken of het goed werkt!

haicoterbeek



Ook te koop bij bovenstaande winkels.

Action blijft de goedkoopste.

hansHalberstadt

Gisteren de proef op de som genomen. een maatlepel subliem op een halve liter water, ca 95 graden en daarmee de platenkoeler 2 uur in laten werken, af en toe zwenken en bijvullen tot de lucht eruit was. Daarna kwam er een bruine vloeistof uit dus de subliem lost in ieder geval een deel van de aanslag op. Daarna met natronloog van 80 graden 3% nog een kwartiertje. daarna kwam er nog een veel bruinere vloeistof uit.
Conclusie: subliem reinigt wel, maar niet subliem, in ieder geval niet de platenkoeler. 

Oscar

Citaat van: haicoterbeek op 05-03-2019  17:38 u

Vandaag eens geprobeerd om een mijn grote ketels (alleen maischketel/kookketel) schoon te maken met dit spul... Misschien was de concentratie wat te laag, maar het gaf een zeer slechte reiniging... Voor en na gaf geen verschil (bij ruim 60°C)...

Dus gewoon gebruiken voor je kleren, niet voor je brouwinstallatie... ;)


haicoterbeek

Citaat van: Oscar op 11-03-2019  20:19 uVandaag eens geprobeerd om een mijn grote ketels (alleen maischketel/kookketel) schoon te maken met dit spul... Misschien was de concentratie wat te laag, maar het gaf een zeer slechte reiniging... Voor en na gaf geen verschil (bij ruim 60°C)...

Dus gewoon gebruiken voor je kleren, niet voor je brouwinstallatie... ;)
Wat voor oxi product gebruik jij waarmee je de werking vergelijkt?
Kan me namelijk niet voorstellen dat een professionele brouwerij een oxi product gebruikt.
Een professionele CIP keuken die bij de schaal van jouw brouwerij past ziet er ongeveer zo uit!


Oscar

Citaat van: haicoterbeek op 11-03-2019  21:11 uEen professionele CIP keuken die bij de schaal van jouw brouwerij past ziet er ongeveer zo uit!

 ;D ;D Gelukkig niet... Mijn CIP unit is wel wat kleiner, maar zeker net zo effectief  ;)  Ik gebruik geen oxi-producten in mijn brouwerij. Ik gebruik loog en perazijnzuur. Wn voor hardnekkig vuil gooi ik peroxide door de loog  :brouwen: :biersmile:

haicoterbeek

Now we're talking! Basischemicalien helemaal mijn ding!

Per-azijn is een sterke desinfectans die ook goed werkt tegen bio-film. Het zure karakter lost minerale afzetting mooi op. Loog werkt goed tegen cellulose, suikers en eiwitten.
Mooie combi! Ik zal eens kijken of ik per-azijn kan krijgen als vervanger voor salpeterzuur (waar ik niet meer aan kan komen)

Zoals Hans H al eerder aangaf werkt een sterke base beter als een oxi product!

Oxi producten verhogen de pH tot Max. 10,8 terwijl loog deze verhoogd tot 13,2

Echter dit topic vergelijkt de goedkope oxi producten met chemipro oxi (oxi-per) of puro/oxi (allen percarbonaat)

Oxi producten (percarbonaat) vergelijken met loog en per-azijnzuur is appels met peren vergelijken.





hansHalberstadt

Ja leuk, maar perazijn kun je als hobbybrouwer nergens kopen omdat het te gevaarlijk is voor mensen die niet 100% op de hoogte zijn van de werking en risico's. (En veel mensen lezen ziet goed en worden door schade en schande wijs dus misschien wel terecht).

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2019  21:48 uJa leuk, maar perazijn kun je als hobbybrouwer nergens kopen omdat het te gevaarlijk is voor mensen die niet 100% op de hoogte zijn van de werking en risico's. (En veel mensen lezen ziet goed en worden door schade en schande wijs dus misschien wel terecht)
Jawel joh!

Haagse Wouter


Martijn0172

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2019  21:48 uJa leuk, maar perazijn kun je als hobbybrouwer nergens kopen omdat het te gevaarlijk is voor mensen die niet 100% op de hoogte zijn van de werking en risico's. (en veel mensen lezen ziet goed en worden door schade en schande wijs dus misschien wel terecht)

Het is inderdaad te koop. Maar bij het googlen erover kwam onderstaande hit op google naar boven, enige tijd geleden was dit landelijk nieuws. Gevaarlijk goedje dus als je niet weet hoe je het moet gebruiken. Ken de ins en outs voor de rest nit maar wel belangrijk om dat te beseffen

https://nos.nl/artikel/2179947-zuurlek-in-ziekenhuis-was-opzet-verdachte-goot-perazijn-over-bureaus.html

hansHalberstadt

En iemand die een flesje van dat spul in de koelkast had staan en toen ging het flesje stuk in zijn koelkast. Kon er daarna niet bij om het schoon te maken, zelfs niet binnen een paar meter in de buurt komen. Wel zijn koelkast helemaal steriel daarna. Je wilt niet weten wat er gebeurt als je 5 liter van dat spul bv in je kelder hebt staan en er gaat iets mis.

elBieros

Citaat van: Haagse Wouter op 11-03-2019  23:34 uVirkon kan ook nog :D.

Voor als je besmet bent met het brouwvirus.  ;D

Haagse Wouter

Citaat van: elBieros op 12-03-2019  08:17 uVoor als je besmet bent met het brouwvirus.  ;D

Haha, dan moet je wel een boel nemen :D.

Nee maar virkon werkt goed voor bacterien. Of het goed werkt voor biergisten weet ik niet.

Enos

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2019  21:48 uJa leuk, maar perazijn kun je als hobbybrouwer nergens kopen omdat het te gevaarlijk is voor mensen die niet 100% op de hoogte zijn van de werking en risico's. (en veel mensen lezen ziet goed en worden door schade en schande wijs dus misschien wel terecht)

Je kan er wel aankomen als je maar weet onder welke naam, het is te koop in elke Welkoop en agrarische winkel.


Ecolab Romit BF is een oxidatief werkend en licht zuur ingesteld hygiëneproduct.
Eigenschappen Ecolab Romit BF:

    Ter bestrijding van bacteriën en gisten op voorbehandelborstels van een melkrobot
    Ideaal ter voorkoming van kruisbesmetting
    Romit BF verdund met water middels een sprayer aanbrengen op de borstels en rollen van de melkrobot
    ...

Lees meer
Artikelnummer    304188
Toepassing / Indicatie    voor een snelle reiniging van de melkklauwen, ter voorkoming van kruisbesmetting
Merk    Ecolab
Dosering    50 g per 10 l water (0,5%)
Registratienummer    13870N
Toediening    door middel van inweken
Werkzame stof    waterstofperoxide, peroxyazijnzuur

dirk

Citaat van: Enos op 12-03-2019  20:56 uHet is te koop in elke Welkoop en agrarische winkel

Nee joh dat is echt flauwekul, perazijnzuur waaronder Ecolab P3 Oxonia zijn in Nederland geregistreerd als een bestrijdingsmiddel, en daar kom je als particulier niet zo makkelijk aan.
En wat Hans al eerder schreef, dat spul moet gekoeld bewaard worden, is beperkt houdbaar en is chemisch zeer instabiel.

Haagse Wouter

Gewoon zelf maken joh.

Azijnzuur + waterstof peroxide + catalysator en gaan met die banaan (niet doen aub).

dirk

 >:D
Citaat van: Haagse Wouter op 12-03-2019  21:22 uGewoon zelf maken joh.

Azijnzuur + waterstof peroxide + catalysator en gaan met die banaan (niet doen aub).

Wouter je bent lekker aan het opstoken zie ik  >:D

Haagse Wouter

Citaat van: dirk op 12-03-2019  21:26 u>:D
Wouter je bent lekker aan het opstoken zie ik  >:D

Voor een hogere opbrengst is dat wel een optie ja :D.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 11-03-2019  21:42 uNow we're talking! Basischemicalien helemaal mijn ding!

Per-azijn is een sterke desinfectans die ook goed werkt tegen bio-film. Het zure karakter lost minerale afzetting mooi op. Loog werkt goed tegen cellulose, suikers en eiwitten.
Mooie combi! Ik zal eens kijken of ik per-azijn kan krijgen als vervanger voor salpeterzuur (waar ik niet meer aan kan komen)

Zoals Hans H al eerder aangaf werkt een sterke base beter als een oxi product!

Oxi producten verhogen de pH tot Max. 10,8 terwijl loog deze verhoogd tot 13,2

Echter dit topic vergelijkt de goedkope oxi producten met chemipro oxi (oxi-per) of puro/oxi (allen percarbonaat)

Oxi producten (percarbonaat) vergelijken met loog en per-azijnzuur is appels met peren vergelijken.

Dit topic is een afgesplitst topic dat van origine gaat over Enzybrew.
Dat middel is veel veiliger in het gebruik dan loog en per-azijn. En voor wat betreft het verwijderen van een biofilm ook veel effectiever. Dit kan gecontroleerd worden met een UV-lamp en een oplossing van riboflavine dat je over de wanden spuit van de ketel en dergelijk dat je gereinigd hebt.

shaman

Citaat van: dirk op 12-03-2019  21:16 uNee joh dat is echt flauwekul, perazijnzuur waaronder Ecolab P3 Oxonia zijn in Nederland geregistreerd als een bestrijdingsmiddel, en daar kom je als particulier niet zo makkelijk aan.
En wat Hans al eerder schreef, dat spul moet gekoeld bewaard worden, is beperkt houdbaar en is chemisch zeer instabiel.
Flauwekul?
Ecolab P3 is gewoon bij Brouwmarkt te koop en nog veel goedkoper bij diverse online winkels.
https://www.hygienepartner.nl/p-3118-ecolab-p3-alcodes-desinfectiemiddel-5-liter.aspx
Kwestie van even Googlen.

haicoterbeek

Citaat van: shaman op 03-04-2019  12:09 uFlauwekul?
Ecolab P3 is gewoon bij Brouwmarkt te koop en nog veel goedkoper bij diverse online winkels.
https://www.hygienepartner.nl/p-3118-ecolab-p3-alcodes-desinfectiemiddel-5-liter.aspx
Kwestie van even Googlen.
Mooie link shaman! Interessant product. Thanxxxxx

dirk

Citaat van: shaman op 03-04-2019  12:09 uFlauwekul?
Ecolab P3 is gewoon bij Brouwmarkt te koop en nog veel goedkoper bij diverse online winkels.
https://www.hygienepartner.nl/p-3118-ecolab-p3-alcodes-desinfectiemiddel-5-liter.aspx
Kwestie van even Googlen.

Jij schrijft ook flauwekul  ;)

Is ook even een kwestie van googlen dat Ecolab P3 op basis van alcohol, perazijn of zelfs QAV kan zijn. Ik heb het over de perazijnvariant Ecolab P3 Oxonia, dat is niet te koop bij Brouwmarkt.

Nou jij.

shaman

Ja, daar heb je me zowaar tuk Dirk.
Jij verdient een sticker.

Jacques

Citaat van: dirk op 03-04-2019  13:14 uIs ook even een kwestie van googlen dat Ecolab P3 op basis van alcohol, perazijn of zelfs QAV kan zijn. Ik heb het over de perazijnvariant Ecolab P3 Oxonia, dat is niet te koop bij Brouwmarkt.

Klopt helemaal. P3 is de aanduiding voor een reeks van producten van de firma Ecolab.

Als je met Google zoekt op Ecolab P3 zie je dat al heel snel.


Arthur B

Ik heb in Duitsland twee mogelijke kanshebbers gevonden. Is dit wellicht ook iets of juist niet?

Jan.vidal

Hallo iedereen
Ik heb op veel amrikaanse youtube channels gezien dat ze oxi clean gebruiken om hun brouwketels en vergistingsvaten etc.. propere te maken zoals je kan zien op de foto.
Mijn vraag is of ik de oxi powder van bijvoorbeeld de albert heijn ook kan gebruiken om mijn brouwgerief mee proper te maken?
Ik vind het heel raar dat ze dit gebruiken.

Screenshot_20220912-173813_Albert Heijn.jpgScreenshot_20220912-173703_Amazon Shopping.jpg 

Arthur B

Daar is hier ook al het een en ander over geschreven... 😉

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38800.0;all

Jan.vidal

Citaat van: Arthur B op 12-09-2022  20:37 uDaar is hier ook al het een en ander over geschreven... 😉

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38800.0;all
ooops dat wist ik niet.. ik heb pbw gekocht van star san maar ik vind dit redelijk duur  smile

Jacques

Zelf gebruik ik de Subliem Oxi White Brilliance van de Action.
Deze is geurloos en spotgoedkoop.

Action heeft ook een versie voor de bonte was, maar die kun je beter links laten liggen omdat deze geparfumeerd is.

Overigens gebruik ik vaak een mengsel van Subliem Oxi White Brilliance  met Enzybrew 10. 4 delen oxi op 1 deel Enzybrew 10.

Goldin

Citaat van: Jacques op 12-09-2022  21:37 uZelf gebruik ik de Subliem Oxi White Brilliance van de Action.
Deze is geurloos en spotgoedkoop.

Action heeft ook een versie voor de bonte was, maar die kun je beter links laten liggen omdat deze geparfumeerd is.

Overigens gebruik ik vaak een mengsel van Subliem Oxi White Brilliance  met Enzybrew 10. 4 delen oxi op 1 deel Enzybrew 10.

Enzybrew moet je 5 tot 10 gram per liter water gebruiken. Is dan 25 gram enzybrew icm 100 gram Oxi White genoeg voor 25 liter?

Ik vind de enzybrew namelijk nu wel duur in gebruik met een volle ketel.

Jacques

Citaat van: Goldin op 12-09-2022  22:02 uEnzybrew moet je 5 tot 10 gram per liter water gebruiken. Is dan 25 gram enzybrew icm 100 gram Oxi White genoeg voor 25 liter?

Ik vind de enzybrew namelijk nu wel duur in gebruik met een volle ketel.

De prijs is ook de reden dat ik een mengsel gebruik. In de Oxi van de Action zitten ook enzymen. Vandaag heb ik het mengsel weer gebruikt en het werkt goed.
 

Jan de Graaff

Zou je de door jou gebruikte hoeveelheid per liter kunnen delen, Jacques?

De verhouding Oxi:Enzybrew die jij gebruikt is 4:1.
Hoeveel gram/liter gebruik je dan van dit mengsel?

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 12-09-2022  22:43 uDe verhouding Oxi:Enzybrew die jij gebruikt is 4:1.
Hoeveel gram/liter gebruik je dan van dit mengsel?

5 g per 10 liter. 5 g per liter.

Goldin

@Jacques Als ik het goed begrijp: Voor 20 liter water zou je 2 gram Enzybrew en 8 gram Oxi gebruiken? 

Jacques

Citaat van: Goldin op 12-09-2022  23:07 u@Jacques Als ik het goed begrijp: Voor 20 liter water zou je 2 gram Enzybrew en 8 gram Oxi gebruiken? 

Ik maakte een vertyping.
Ik bedoelde 5 g per liter...
 

thepsych

Citaat van: Jacques op 12-09-2022  22:35 uDe prijs is ook de reden dat ik een mengsel gebruik. In de Oxi van de Action zitten ook enzymen. Vandaag heb ik het mengsel weer gebruikt en het werkt goed.
 

Ik gebruik ook de oxi van de Action, soms de geparfumeerde versie als de andere er niet is, maar dan alleen als reiniging na het brouwen. niet voor bv het reinigen van het vergistingsvat.
Wel schuimt dat spul veel meer dan de gewone , officiële oxi, die als je het koopt per 5 kg kost het ook maar 5 euro, altijd nog duurder dan die van de action.
Ik kom met de oxi goed uit, heb weinig/geen infecties gehad maar spay altijd wel na met star san.
Veel gebruiken die thuisbrouwers hebben zijn denk ik niet of nauwelijks bewezen effectief maar bestendigd door overdracht van brouwer op brouwer. Eigenlijk net als in de medische wereld waar veel gebruiken zijn die nauwelijks bewezen zijn (niet alle hoor!). Zo denk ik ook over de verhouding oxi en enzymbrew van 1 op 4. lijkt verstandig maar of dit per se moet in deze verhouding of de toevoeging van enzymbrew iets toevoegt is de vraag. Ik wil niet iets afdoen aan keuzes die gemaakt worden en op het forum gepost worden als ze maar niet als zaligmakend opgevat worden. Maar voor iemand die niets weet is het natuurlijk wel een startpunt.

Jan de Graaff

Citaat van: thepsych op 13-09-2022  16:47 uZo denk ik ook over de verhouding oxi en enzymbrew van 1 op 4.
Voor de zekerheid: De verhouding Oxi:Enzybrew is 4:1. Niet andersom zoals jij zegt.

Citaat van: thepsych op 13-09-2022  16:47 uVeel gebruiken die thuisbrouwers hebben zijn denk ik niet of nauwelijks bewezen effectief maar bestendigd door overdracht van brouwer op brouwer.
Maar juist dit is precies wat jij bedoelt. Jacques' werkwijze met de Oxi/Enzybrew mix is nu juist in de praktijk bewezen en wijkt af van wat normaliter 'voorgeschreven' of in de overlevering van brouwer op brouwer doorgegeven wordt.
Dan kan iedereen natuurlijk nog steeds voor zichzelf beslissen om er iets mee te doen, maar het treedt wel degelijk buiten de gebaande paden.

Verder laat ik de opmerking over de medische wereld geheel en al voor jouw rekening..

Jacques

Citaat van: thepsych op 13-09-2022  16:47 uWel schuimt dat spul veel meer dan de gewone , officiële oxi,

Het meer schuimen betekent dat de oppervlaktespanning van de oplossing lager is. Dat heeft als voordeel dat de oplossing beter indringt in krassen, scheurtjes en kiertjes.


Citaat van: thepsych op 13-09-2022  16:47 uof de toevoeging van enzymbrew iets toevoegt is de vraag
Ik gebruik het mengsel voor het reinigen en niet voor desinfectie. Toevoeging van enzymen aan een percarbonaat (het hoofdbestanddeel van oxiproducten zorgt voor een betere reiniging. Bij veel textielreinigingsmiddelen, die ook voornamelijk bestaan uit percarbonaat, wordt dit ook gedaan. In Enzybrew zit trouwens ook percarbonaat...
 
 

Arthur B

Even een opmerking over waspoeder. Ik heb ook geurloos / anti-allergeen spul gekocht, maar ik merkte dat mijn schuim als sneeuw voor de zon verdween. Blijkt dat er in mijn merk een beetje (<5%) zeep zit. Ik heb sterk het vermoeden dat dat de oorzaak is.

Eerder gebruikte ik budget vaatwaspoeder / tabletten (zonder glansspoel etc!) en dat werkte wel probleemloos.

Ik moet het nog naast elkaar vergelijken maar ik ben voor 99% zeker de zeep een probleem oplevert. Behalve als je een uur naspoelt met heet water misschien.

Vraag aan Jacques: misschien wil je dit draadje samenvoegen met https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38800.0/all.html - alvast dank!

Jacques

Citaat van: Arthur B op 31-01-2024 &nbsp;09:53 uVraag aan Jacques: misschien wil je dit draadje samenvoegen met https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38800.0/all.html - alvast dank!

Gedaan.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.