Ruilbieren forumtreffen 19 januari 2019

Gestart door Jacques, 26-01-2019 23:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Vorige week hebben een aantal leden zelfgebrouwen bieren geruild.
Op dit moment drink ik mijn eerste ruilbier van die dag.

Het is een bier zonder etiket. Gelukkig heeft ray81 in het topic over het forumtreffen gemeld dat de flesjes met T. van hem zijn. Het is een tripel had ik begrepen.


Het bier heeft een goed koolzuurgehalte. Mooie schuimkraag die langzaam inzakt.
De kleur is goudkleurig. Ik drink het bier gekoeld hierdoor heeft een koude waas.

De smaak is licht moutig en fruitig. Het bier is ook licht fenolisch, waarschijnlijk door de gebruikte gist. Ook is het bier lichtjes geoxideerd. Desondanks is hij goed te drinken.

ray81

Citaat van: Jacques op 26-01-2019  23:42 uHet is een bier zonder etiket. Gelukkig heeft ray81 in het topic over het forumtreffen gemeld dat de flesjes met T. van hem zijn. Het is een tripel had ik begrepen.
Dit is inderdaad een tripel. Het is mijn 2e moutbrouwsel, waarbij ik de eerste met een ervaren brouwer heb gedaan. Ik heb daarom gekozen voor een moutpakket (Arsegan Tripel). Simpelweg om even wat minder aan mijn hoofd te hebben tijdens die dag. Mijn volgende brouwsel (een dubbel) ga ik zelf een recept voor maken, daar open ik binnenkort een topic over.

Citaat van: Jacques op 26-01-2019  23:42 uHet bier is ook licht fenolisch, waarschijnlijk door de gebruikte gist.
De gist die in het pakket zat was de Fermentis Safale K-97. Ik kan nergens vinden of deze gist die fenolische smaak kan maken, dus ik vermoed dan van niet. Kan dit ook nog ergens anders door komen?

Citaat van: Jacques op 26-01-2019  23:42 uOok is het bier lichtjes geoxideerd.
Hier open ik binnenkort ook een topic over. Dit is natuurlijk een probleem dat opgelost moet worden.

Citaat van: Jacques op 26-01-2019  23:42 uDesondanks is hij goed te drinken.
Ben blij dat je ervan genoten hebt! :-)

(binnenkort ook mijn ervaringen van de ruilbieren)

Edwin brouwt

Leuk, ik ga van het weekend proeven (of waarschijnlijk iets eerder  8) ) en dan hou ik jullie ook op de hoogte.

Jacques

Citaat van: ray81 op 28-01-2019  13:01 uDe gist die in het pakket zat was de Fermentis Safale K-97. Ik kan nergens vinden of deze gist die fenolische smaak kan maken, dus ik vermoed dan van niet. Kan dit ook nog ergens anders door komen?

Als de vergistingstemperatuur hoog is (boven 22 ºC) kan deze gist fenolische smaken geven.
Verder kan een fenolische smaak ook komen door klein restant chloorhoudend reinigingsmiddel of door een infectie. Dat laatste heb ik niet geproefd.

ray81

Citaat van: Jacques op 28-01-2019  20:34 uAls de vergistingstemperatuur hoog is (boven 22 ºC) kan deze gist fenolische smaken geven.
Verder kan een fenolische smaak ook komen door klein restant chloorhoudend reinigingsmiddel of door een infectie. Dat laatste heb ik niet geproefd.

De temperatuur van de gistkast stond op 19ºC afgesteld. Dit, omdat de gist ideaal tussen de 15 en 20 zit en ik dan nog ruimte heb voor een overshoot. De overshoot is maximaal een halve graad, dus boven de 20 is hij sowieso niet geweest. Hier zit het probleem dus niet.
Aangezien het ook geen infectie is, moet het dus een chloorhoudend reinigingsmiddel zijn.
Als reinigingsmiddelen heb ik star san en een vaatwasblokje van de lidl gebruikt. Dat laatste zal het dan wel geweest zijn. Volgens http://docentscheikunde.nl.server54.firstfind.nl/vaatwastabletten.pdf zit er keukenzout (natriumchloride) in. De volgende keer de ketel dus een stuk beter spoelen...
Toch weer mooi wat geleerd :-)

Jacques

Citaat van: ray81 op 28-01-2019  23:40 uDe temperatuur van de gistkast stond op 19ºC afgesteld. Dit, omdat de gist ideaal tussen de 15 en 20 zit en ik dan nog ruimte heb voor een overshoot. De overshoot is maximaal een halve graad, dus boven de 20 is hij sowieso niet geweest. Hier zit het probleem dus niet.
Aangezien het ook geen infectie is, moet het dus een chloorhoudend reinigingsmiddel zijn.
Als reinigingsmiddelen heb ik star san en een vaatwasblokje van de lidl gebruikt. Dat laatste zal het dan wel geweest zijn. Volgens http://docentscheikunde.nl.server54.firstfind.nl/vaatwastabletten.pdf zit er keukenzout (natriumchloride) in. De volgende keer de ketel dus een stuk beter spoelen...
Toch weer mooi wat geleerd :-)

Chloride is wat anders dan chloor.

Chloride in bier is geen probleem, het is een ion van chloor dat zorgt voor een vollere en zachtere smaak. Stan San geeft ook geen fenolische smaakjes. Het zal toch de voor deze gist hoge vergistingstemperatuur zijn geweest denk ik.
Mogelijk kan het ook een gevolg zijn spoelen met niet aangezuurd heet spoelwater zijn.

Jacques

Ik drink nu een tripel van HansvV. Dat wil zeggen dat het een vichy flesje van 33cl is met rode dop en zonder etiket...

De kleur is donker goud tot licht amber.
Het schuim zakte snel in na een dun laagje.
Voor een tripel had het meer koolzuur mogen hebben.

De smaak is vrij neutraal zonder afwijkende smaken. Het is een beetje vlak. Voor mij had het bier wat meer esters, bitterheid en hoparoma mogen hebben. Maar dat is vooral een kwestie van persoonlijke smaak. Ik houd van een pittige tripel en heb bijvoorbeeld niet zo heel veel met Tripel Karmeliet, maar ik weet dat er veel liefhebbers zijn van dat bier.

Het bier is goed doordrinkbaar. Het glas is al ver leeg. Wat zit ik te zeuren... er is weinig mis met dit bier.

Edwin brouwt

Zo, dit weekend alle 4 de ruilbieren geproefd! Y
Ik had een ryePA van Paultje:
Frisse geur, mooie kleur, mooie fijne schuimkraag die goed bleef staan. Smaak was ok, maar een beetje zepig, kartonnig. Beetje vlak, maar wel een doordrinker (edit).


GranCru van Hans007?: Mooie subtiele geur, prachtige kleur. Fijn schuim, houdbaar. Alcohol percentage? Vol van smaak, mooi bier.


De tripel van HansvV. Frisse, esters, licht troebel. Flink koolzuur. Niet alcoholisch wat nog wel "s kan gebeuren met een tripel. Moutige nasmaak.


Beery Christmas van Emiel: Esters, frisse geur. Mooi schuim. Beetje alcoholisch in de nasmaak.
Fijne smaak, goed voor, smaakvol!


Hans007

CiteerGranCru van Hans007?: Mooie subtiele geur, prachtige kleur. Fijn schuim, houdbaar. Alcohol percentage? Vol van smaak, mooi bier.
Goed te lezen[emoji4]
Alcohol gehalte moet ik ff checken in mijn brouwverslag.

Gisteren een tripel van 9% op fles gezet. Laatste beetje verdween in mijn keel[emoji482] beloofd ook wat[emoji6]

Jacques

Beery Christmas, een bier van Emiel. Volgens het etiket bevat het gerste- en tarwemout en Comet, Citra en Cascade hop. 7,2% alc.

Het bier is licht koperkleurig. Het schuim zakt in tot een blijvend laagje.
De geur is moutig, fruitig en iets kruidig.

De smaak is tamelijk zoet en moutig. Redelijk veel body. Weinig bitter. Een mooie fruitige nasmaak.

Mooi bier!

emiel1

Dank Edwin en Jacques!

Ik was zelf even op vakantie, maar ik ga dit weekend ook maar eens proeven.

Jacques

Zit nu aan de ESB, 5,3%, Paultje.

Het schuim zakt snel in. Er blijft schuim op het bier staan door de constante koolzuurstroom (parelen van het bier).
Het bier is heel helder.

De geur is zeer aangenaam: moutig, karamel, fruitig en licht hoppig.
De smaak zoetig, vol, moutig, fruitig. Daarnaast ook iets kruidigs. Ik vermoed dat dit laatste komt door de gebruikte hop.
Nasmaak: rozijnachtig, moutig en fruitig. Een zoete fruitige en licht kruidige smaak blijft hangen.

Conclusie: zonder meer een mooi bier met een complexe smaak. Het schuim had iets beter gemogen maar dat is het enige minpuntje.

Hans007

Gisteravond met Piet de ruilbiertjes geproefd.
Wij zijn geen recensenten dus je mag er van vinden wat je wil[emoji6]
We zijn begonnen met de spelt neIPA 4,2% Gose
Kleur licht troebel zoals een witbier
Mooie schuimkraag
Fris en hoppig
Smaak vervlakt snel
Mooi zomer/terras biertje
Licht zuurtje

Beery Christmas
Geur beloofd veel
Schuimkraag was snel weg (glazen)?
Smaak was niet wat we van een kerstbiertje hadden verwacht, gaat meer naar een mooi biertje in de zomer.
Alcoholbeleving kwam niet overeen met de smaakbeleving maar kan aan ons liggen.
Hoge Vanilla Pine Porter
Gush Ja. Duidelijk
Neus met mooie chocotonen.
Kleur donker zoals een porter mag zijn
Mooie afdronk met een licht zuurtje.

Dop Rood zonder naam
Bij het uitschenken kwam er wat onbekends mee en hebben we niet geproefd. Geur week af dus toevertrouwd aan de gootsteen [emoji51]

emiel1

Citaat van: Hans007 op 24-02-2019  14:24 uBeery Christmas
Smaak was niet wat we van een kerstbiertje hadden verwacht, gaat meer naar een mooi biertje in de zomer.

Ah, dat is een nadeel als ik hem alleen een naam geef en er niet bij zet wat voor bier het is... Leermomentje ;)
Het is namelijk bedoeld als blond/tripel en niet als kerstbier, maar omdat ie voor een kerstfeestje met vrienden gebrouwen was had ik hem zo genoemd.

Hans007

Ah, verklaart de smaak. Was prima binnen te houden, we hebben gisteravond lekker genoten[emoji6]

Jacques

Citaat van: Hans007 op 24-02-2019  14:24 uWij zijn geen recensenten dus je mag er van vinden wat je wil[emoji6]
We zijn begonnen met de spelt neIPA 4,2% Gose
Kleur licht troebel zoals een witbier
Mooie schuimkraag
Fris en hoppig
Smaak vervlakt snel
Mooi zomer/terras biertje
Licht zuurtje

Bedankt voor de proefnotities.
Het bier is bedoeld als een fris laag alcoholisch bier met hopkarakter. Het zuurtje hoort bij een Gose. Het is het gevolg van het gebruik van zuurmout.

Hans007

Dank je, was inderdaad een lekker biertje[emoji6]

PaultjePils

Wast mijn notities even kwijt maar ik heb ze gevonden.

Dubbel van Hans007 - Licht van kleur, oranje, veel en goed schuim. Deed mij denken aan een Belgische blonde of saison. Lekker.

Een tripel/zwaar blond (goude dop geen label) - Best helder, fijne bubbels en prettige smaak. Geur was iets minder en lijkt op een gistluchtje, welk gist was dit?

Stout van Edwin - Ziet er goed uit, kleur en schuim naar behoren. Een lekkere volle body die ik graag heb bij stouts. De smaak zelf vind ik te persoonlijk te heftig (zelf hou ik van minder gebrande/donkere mouten). 

Neipa van Jacques - Strogeel, wazig en goed schuim (ware neipa). Goed van smaak (exotische hopsmaken) en niet waterig voor een biertje laag in de 4 procent. Voor de zomer zou ik zoiets willen brouwen. Wat was de moutstort en maischschema?

Mvg Paul  :proost:

PaultjePils

Citaat van: EdwinBrouwt op 03-02-2019  20:27 uIk had een ryePA van Paultje:
Frisse geur, mooie kleur, mooie fijne schuimkraag die goed bleef staan. Smaak was ok, maar een beetje zepig, kartonnig. Beetje vlak, maar wel een doordrinker (edit).

Ik kan wel begrijpen wat je bedoeld met zepig en kartonnig. De meningen zijn verdeeld over dit biertje. Zelf vind ik het juist wel erg lekker grappig genoeg.

Vraag mij af waar die bijsmaken vandaan kunnen komen. Gist safale-05 en verder 80 procent swaen ale en 20 procent swaen roggemout. Kan rogge indruk van zeep/ karton afgeven?

PaultjePils

Citaat van: Jacques op 22-02-2019  22:41 uZit nu aan de ESB, 5,3%, Paultje.

Het schuim zakt snel in. Er blijft schuim op het bier staan door de constante koolzuurstroom (parelen van het bier).
Het bier is heel helder.

De geur is zeer aangenaam: moutig, karamel, fruitig en licht hoppig.
De smaak zoetig, vol, moutig, fruitig. Daarnaast ook iets kruidigs. Ik vermoed dat dit laatste komt door de gebruikte hop.
Nasmaak: rozijnachtig, moutig en fruitig. Een zoete fruitige en licht kruidige smaak blijft hangen.

Conclusie: zonder meer een mooi bier met een complexe smaak. Het schuim had iets beter gemogen maar dat is het enige minpuntje.

Fijn om te horen de smaak in orde is. Koolzuur is inderdaad in de loop van de maanden langzaam maar constant toegenomen. Met slechts 5.3 gram/L suiker gebotteld is er nu veel te veel koolzuur. Alsof er toch nog wat vergistbare suikers over waren. Zou dat kunnen komen door snel uitgevlokte gist?

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 06-03-2019  15:59 uNeipa van Jacques - Strogeel, wazig en goed schuim (ware neipa). Goed van smaak (exotische hopsmaken) en niet waterig voor een biertje laag in de 4 procent. Voor de zomer zou ik zoiets willen brouwen. Wat was de moutstort en maischschema?

Mooi dat dit bier in de smaak is gevallen.


Biertype                  : Spelt NEIPA Gose
Aantal liters             : 32
Begin SG          : 1041 (4,0 Vol% alc.)
Eind SG            : 1013
Brouwzaalrendement        : 90.0%


Totaal brouwwater         : 41,31 liter
Maischdikte               : 5,15 l/kg
Maischwater               : 25,74 liter
Spoelwater                : 18,56 liter
Kooktijd                  : 60 minuten
Berekende kleur           : 12 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 44 EBU(Glenn Tinseth)

Mout
Carahell                     13,0 %         650 g         22 EBC                                                             
Palemout 7 EBC               40,0 %         2000 g        8 EBC                                                                     
Zuurmout                     7,0 %          350 g         6 EBC                                                             
Speltmout                    40,0 %         2000 g        5 EBC                                                               

Hop
Summit             16,0 %    6 g           60 Min.        9 EBU                                                                 
Nugget (USA)       13,0 %    8 g           60 Min.        9 EBU                                                                       
Zythos             8,0 %     8 g           25 Min.        4 EBU                                                               
Crystal            3,5 %     18 g          25 Min.        4 EBU                                                                 
Equinox            15,0 %    6 g           25 Min.        6 EBU                                                                 
Nugget (USA)       14,5 %    9 g           10 Min.        4 EBU                                                                       
Summit             16,0 %    6 g           10 Min.        3 EBU                                                                 
Equinox            16,0 %    13 g          10 Min.        7 EBU                                                                   
Equinox            16,0 %    20 g          0 Min.         0 EBU                                                                 

Koudhop
8,5 g Mosaic
27 g Summit
50 g Equinox                                                         

Gist                : Fermentis Safale US 56

maischschema
Stap 1: 69°C      50 Min.      5,1 l/kg
Stap 2: 73°C      15 Min.      5,1 l/kg
Stap 3: 78°C      3 Min.      5,1 l/kg

Opmerkingen
pH tijdens maischen 5.09
Einde koken 10 ml melkzuur toegevoegd, pH 4,40
pH bij bottelen 3,91

Dit bier heeft veel last van de zogenaamde hop creep door de grote hoeveelheid koudhop die gebruikt is. Dat wil zeggen dat het koolzuurgehalte heel hoog is ondanks dat er maar 5 g kristalsuiker per liter is toegevoegd. Voor mij een reden om mij meer te verdiepen in dit verschijnsel.

PaultjePils

Bedankt voor het recept.  :biersmile:

Zat zelf ook aan een warme maischschema te denken. Verder nog twee vragen:

Zelf heb ik nog nooit met speltmout gewerkt, is het te vergelijken met tarwemout?

Bij het zuurtje schieten mij allerlei vragen te binnen. Zelf heb ik geen ervaring met het creëren van een zuurtje in bier. Als ik het goed begrepen heb, is zuurmout zuur door de melkzuur die door bacterien gesynthetiseerd worden. Ik kan mij het zuurtje van de NEIPA gose niet meer herinneren maar ik lees hierboven dat die erin zit, door zuurmout. Kan een zuurtje in je bier dan ook bereikt worden door het toevoegen van melkzuur? Heeft de laatste additie melkzuur (10 ml aan het eind van de kook) ook invloed gehad als zuurtje? Is de smaakbeleving van zuur direct verbonden aan de pH? Hier ga ik mij nog even in verdiepen.

Jacques

Ja, je kunt het werken met spelt vergelijken met het werken met tarwe.

Het zuurtje zorgt voor een frisse smaak. Daarnaast is mijn ervaring dat een lage pH meehelpt oxidatie te beperken. Een NEIPA is een biertype die daar snel last van heeft.

Zuurmout wordt vooral door Duitse brouwers gebruikt. Ze doen dit omdat ze geen melkzuur mogen toevoegen op grond van het Reinheitsgebot. Mout mag wel...
Je kunt de pH ook verlagen met melkzuur.

De toevoeging van melkzuur op het einde is door mij gedaan om te zorgen dat ik uit zou komen op een een pH onder de 4.

Adbrouwt

Tripel van ray81
Weinig schuim en kraakhelder in het glas. De smaak is wat vol. Mooi alcohol warmend in de afdronk beetje wrang.  Ik ga de rest lekker op drinken. Dank voor het mogen proeven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.