Whirlpool in combinatie met spiraal/dompelkoeler

Gestart door mrbassman1974, 22-01-2019 20:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrbassman1974

Beste allemaal,

Ik wil bij mijn volgende brouwsel dat ik ga maken na het koken gaan whirlpoolen. Dit omdat ik de laatste keer problemen gehad heb met residu.

Nu maak ik voor het koelen gebruik bam een spiraalkoeler die ik in de hete wort laat zakken. De vraag is nu hoe ik beste die whirlpool toe kan passen. Ik moet de whirlpool starten met de hand met mijn roerstok. Hoe kan ik dit het beste doen?  -

-Na het koken meteen whirlpoolen en daarna de koeler erin?
-Na het koken eerst de koeler erin , afkoelen en daarna whirlpoolen?
-Whirlpoolen tijdens het afkoelen? EN in het geval dit het beste is in jullie ogen, wat is dan de goede techniek aangezien de koeler in de weg zit bij het roeren (langs de buitenzijde van de ketel)
-Iets anders?

Ben benieuwd naar jullie technieken!

Groeten,
Danny

Gossi

Mijn methode: Koeler er uit en in het gesteriliseerde gistvat zetten.
Whirlpolen niet te heftig. 20 minuten laten staan.
Hopspider, zo'n grote tapse weet je wel, tegen de zijkant van de ketel in je wort laten zakken.
Overhevelen naar gistvat. s.g bepalen eventueel corrigeren.
Dan koelen.
Glashelder wort!!

brouwerwaldonk

Je moet je spiraalkoeler in het kookvat zetten terwijl het nog minstens 15 minuten moet koken. Na het koken stuur je koud water door de koeler en als je kan moet je roeren in het wort, dan koelt het veel sneller.



Nadat het wort is afgekoeld haal je je koeler uit de ketel. Dan pas ga je whirlpoolen. Indien je met losse hopbloemen werkt kan je die nadien gebruiken als eiwit en trub filter en bekom je helder wort om over te hevelen naar het gistvat.

knifeman

Zo doe ik het: 15 min voor einde spiraalkoeler erin. Tijdens afkoelen zet ik met de pomp en whirlpool arm het whirlpoolen al in gang om een snellere afkoeling te krijgen. Eens gekoeld spiraal eruit... nog 5 minuutjes whirlpoolen. Stoppen. Deksel erop en 15 min wachten. Laatste 2 keer ook een trubtrapper gebruikt om de trubkegel beter bij elkaar te houden

mrbassman1974

Citaat van: knifeman op 25-01-2019  16:48 uZo doe ik het: 15 min voor einde spiraalkoeler erin. Tijdens afkoelen zet ik met de pomp en whirlpool arm het whirlpoolen al in gang om een snellere afkoeling te krijgen. Eens gekoeld spiraal eruit... nog 5 minuutjes whirlpoolen. Stoppen. Deksel erop en 15 min wachten. Laatste 2 keer ook een trubtrapper gebruikt om de trubkegel beter bij elkaar te houden

Ik moet het doen zonder whirlpool arm, pomp  en trubtrapper (wat dat ook mag zijn  :) ) Ik ben aangewezen op mijn roerspaan, maar ik neem aan dat dat voor de uitwerking ongeveer hetzelfde is.

brouwerwaldonk

Ja hoor met een roerspaan gaat het ook net zo goed. Het wort moet in beweging zijn rond de koelspiraal, om zodoende sneller warmteoverdracht te krijgen naar het water in de spiraal.   

mrbassman1974

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-01-2019  08:43 uJa hoor met een roerspaan gaat het ook net zo goed. Het wort moet in beweging zijn rond de koelspiraal, om zodoende sneller warmteoverdracht te krijgen naar het water in de spiraal.

Is dat niet lastig met de koelspiraal in de ketel? Er omheen roeren gaat eigenlijk niet goed vanwege de wateraansluitingen van de spiraal en voor een goed whirlpool-effect moet je volgens mij toch je spaan in het wort houden?

brouwerwaldonk

Tijdens het koelen is het essentieel dat er beweging van het wort is ten opzichte van de stilstaande koeler.
Na het koelen haal je de koeler uit de ketel en kan je perfect whirlpoolen met je roerspaan en komt alles naar het midden op een afgeplatte berg.
Als je dit doet met de ketel een beetje schuin dan is de berg hoger en ligt die aan de zijkant. Als je daar je hevelbuis met droesemkapje zet voor het whirlpoolen kan je helderder wort overhevelen.

Roelof

Tijdens het koelen beweeg ik de spiraalkoeler rustig heen en weer. 40 liter wort koel ik in ongeveer 12 minuten terug naar 20 0C. Ik heb wel een dubbele koeler. Na het koelen gebruik ik de koeler als roerspaan om het wort te whirlpolen. Heb ik ook geen kans op besmettingsgevaar door middel van een geïnfecteerde roerspaan. 

mrbassman1974

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-01-2019  09:37 uTijdens het koelen is het essentieel dat er beweging van het wort is ten opzichte van de stilstaande koeler.
Na het koelen haal je de koeler uit de ketel en kan je perfect whirlpoolen met je roerspaan en komt alles naar het midden op een afgeplatte berg.
Als je dit doet met de ketel een beetje schuin dan is de berg hoger en ligt die aan de zijkant. Als je daar je hevelbuis met droesemkapje zet voor het whirlpoolen kan je helderder wort overhevelen.

Walter,
Die beweging tijdens het koelen is toch puur voor snellere afkoeling?
Als je na het koelen prima kan whirlpoolen om de boel te scheiden, zou ik dan tijdens het koelen binnen de spiraal van koeler kunnen roeren om alles in beweging te houden? Stomme vraag misschien maar ik stel hem toch maar :)


knifeman

Het meest efficiente is om de koeler zelf traagjes rond te bewegen, telkens een paar rond je naar de ene kant, dan naar de andere kant. Whirlpoolen kan je achteraf nog.

brouwerwaldonk

Citaat van: mrbassman1974 op 28-01-2019  20:36 uWalter,
Die beweging tijdens het koelen is toch puur voor snellere afkoeling?
Als je na het koelen prima kan whirlpoolen om de boel te scheiden, zou ik dan tijdens het koelen binnen de spiraal van koeler kunnen roeren om alles in beweging te houden? Stomme vraag misschien maar ik stel hem toch maar :)
Het bewegen eender hoe, is inderdaad voor het efficiënte koelen. Tijdens het koelen kan je niet efficiënt whirlpoolen want de koeler is dan een storend element, daarom eerst koelen daarna whirlpoolen zonder koeler in de ketel, en voor maximale helderheid de ketel schuin zetten en terwijl het nog draait de hevelbuis met droesemkapje op het laagste punt. Dan een kwartiertje wachten tot alles bezonken is op het bergje hopbloemen.



Als alles goed zit bij (maischen, filteren, koken en pH waarden) zou je dit (het begin van de scheiding van de eiwitvlokken) moeten zien als het draaien/whirlpoolen bijna stil staat.



Laat je niet misleiden door mijn foto van de ketel met spiraalkoeler en roerblad in de spiraal. Die wordt enkel gebruikt tijdens het koelen. Na het koelen demonteer ik de motor met roerblad en haal ik de koeler uit de ketel. Dan whirlpool ik met een grote schuimspaan om het wort te doen ronddraaien.   

FransHilly

Waarom whirlpoolen na het afkoelen? Ik ben bang op meer infectiegevaar als ik dat doe.
Is er een nadelig effect aan whirlpoolen en je hete wort 20 min te laten staan?

NaahedetleJ

Zou ik ook zeggen. Na kook whirlpool en dan afkoelen.
Of wanneer je nog een hopgift doet: koelen tot 80 graden en dan whirlpool met eventueel vlamuit/whirlpool hopgift?
daarna verder koelen.

Maar wellicht zijn hier nog andere ideeën over?

brouwerwaldonk

Citaat van: FrankR op 12-02-2019  08:11 uWaarom whirlpoolen na het afkoelen? Ik ben bang op meer infectiegevaar als ik dat doe.
Is er een nadelig effect aan whirlpoolen en je hete wort 20 min te laten staan?
In heet wort whirlpoolen heeft weinig zin.
Na het koelen zweven de hopbloemen doorheen het wort. Door het whirlpoolen dwing je die naar het midden waarna ze bezinken. Als je in een zuiver lokaal werkt is er geen direct infectie gevaar. Als je tijdens het draaien van het wort de ketel schuin zet en een hevelbuis voorzien van een droesemkapje op het laagste punt in de ketel plaats, dan verzamelen de hopbloemen zich als een bergje bovenop het droesemkapje (ze komen er niet in).
De hopbloemen liggen dakpangewijs en vormen de beste eiwitfilter die je u kan voorstellen om helder wort uit de ketel te hevelen. 
Tijdens het hevelen het deksel op de ketel zo ben je gerustgesteld voor infectiegevaar. 

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-02-2019  10:35 uIn heet wort whirlpoolen heeft weinig zin.

Daar denken professionele brouwers anders over...


Een paar voorbeelden die ik snel kon vinden.

Palm



Een traditionele Duitse brouwerij


Een nieuwe Chinese installatie


Een whirlpool wordt gebruikt om hete trub te verwijderen.
Dit neemt niet weg dat het ook kan kan met afgekoelde wort. Het risico op infectie is dan wel een stuk groter...

brouwerwaldonk

Je kan een lepel (of wat dan ook) die het wort rond draait in een ketel (whirlpoolen) langs geen kanten vergelijken met een brouwerij centrifuge (whirlpool) om hete trub te verwijderen. Hier sla je de bal wel fameus mis.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-02-2019  22:40 uJe kan een lepel (of wat dan ook) die het wort rond draait in een ketel (whirlpoolen) langs geen kanten vergelijken met een brouwerij centrifuge (whirlpool) om hete trub te verwijderen. Hier sla je de bal wel fameus mis.

Het gaat op deze tekeningen niet om een centrifuge...

Bij de professionele whirlpools wordt hete wort langs de zijkant in de whirlpool gebracht zodat het wort ronddraait en in het midden zich verzamelt. Pas daarna wordt het wort gekoeld.
Het effect van de professionele whirlpools is hetzelfde als het rondzwieren van het wort met een grote lepel in de hobbysfeer.

Bij een centrifuge worden de vaste deeltjes naar buiten geslingerd. Zie https://www.thebruery.com/expansion-update-2-clarified-but-never-filtered-craft-beer
Dat is een heel ander systeem. Ook die kom je tegen in professionele brouwerijen zij het dat je steeds minder vaak ziet.

Op de onderstaande foto zie je een centrifuge. Dat is een heel ander apparaat dan een whirlpool.



Roelof

De beste man heeft een spiraalkoeler. Om dan eerst te gaan whirlpoolen zodat je een mooie kegel krijgt en dan weer met je spiraalkoeler de boel te verstoren heeft mijns inziens geen enkel nut. Dus, ik zeg eerst koelen en dan whirlpoolen. Als je een spiraalkoeler gebruikt, bij een platenkoeler ligt het anders.

Jacques

Citaat van: Roelof op 12-02-2019  23:26 uDe beste man heeft een spiraalkoeler. Om dan eerst te gaan whirlpoolen zodat je een mooie kegel krijgt en dan weer met je spiraalkoeler de boel te verstoren heeft mijns inziens geen enkel nut. Dus, ik zeg eerst koelen en dan whirlpoolen. Als je een spiraalkoeler gebruikt, bij een platenkoeler ligt het anders.

Je kunt zo inderdaad werken zoals ik ook al schreef. Je hebt dan wel een groter risico op infecties. Omdat te voorkomen wordt dit in professionele brouwerijen niet gedaan.

Het ronddraaien van afgekoelde wort is iets wat hobbybrouwers doen. Dit neemt niet weg dat je ook als hobbybrouwer heet kunt whirlpoolen. Het is niet zo dat je per se koud moet whirlpoolen zoals Walter schreef. Het is een keuze. Zo zou je na de whirlpoolen het wort kunnen overhevelen naar je gistvat. Vervolgens kun je het wort met een spiraal-/dompelkoeler koelen in het gistvat. Er zijn meerdere wegen...

Roelof

Citaat van: Jacques op 12-02-2019  23:38 uZo zou je na de whirlpoolen het wort kunnen overhevelen naar je gistvat. Vervolgens kun je het wort met een spiraal-/dompelkoeler koelen in het gistvat. Er zijn meerdere wegen...
En dat verkleint het risico op infectie???

springerke

Als je niet mag koud whirpoolen wegens gevaar van infectie , dan neem ik aan dat je ook niet meer je wort mag beluchten ????

FransHilly

Citaat van: springerke op 13-02-2019  00:13 uAls je niet mag koud whirpoolen wegens gevaar van infectie , dan neem ik aan dat je ook niet meer je wort mag beluchten ????

Jacques zegt niet dat niks mag. Alleen dat er meerdere wegen zijn.
Daarom stelde ik mijn vraag.
Toevallig heb ik dezelfde opzet als de starter van dit topic.

Opties zoals ik ze nu lees:

Koud whrilpoolen:
Koken - koelen - whirlpoolen (pan schuinzetten) - met hevelpomp met droesemkap naar gistvat

Heet whirlpoolen
Koken - dompelkoeler uit kookpan, in steriel gistvat - whirlpoolen - overhevelen naar gistvat - koelen

Waar ik in mijn vraag op zoek naar ben: zijn er cruciale redenen in het proces waarom je absoluut niet heet zou whirlpoolen? Omdat dat er dan bijvoorbeeld nog geen eiwittrub neer slaat?
Dat geeft brouwerijwaldonk aan, maar volgens Jacques doen professionele brouwerijen het ook. Ik weet nu alleen niet of de professionele brouwerijen speciale apparatuur hebben waardoor je wel heet kan whirlpoolen (omdat hun apparatuur wél hete eiwittrub kan filteren)?

brouwerwaldonk

Citaat van: FrankR op 13-02-2019  06:53 uJacques zegt niet dat niks mag. Alleen dat er meerdere wegen zijn.

Waar ik in mijn vraag op zoek naar ben: zijn er cruciale redenen in het proces waarom je absoluut niet heet zou whirlpoolen? Omdat dat er dan bijvoorbeeld nog geen eiwittrub neer slaat?
Dat geeft brouwerijwaldonk aan, maar volgens Jacques doen professionele brouwerijen het ook. Ik weet nu alleen niet of de professionele brouwerijen speciale apparatuur hebben waardoor je wel heet kan whirlpoolen (omdat hun apparatuur wél hete eiwittrub kan filteren)?
Wat Jacques aanhaalt als heet whirlpoolen doen brouwerijen om in heet wort de zwevende eiwitten uit het wort zo goed als volledig verwijderen met een heel speciaal toestel.

Ik ken die dingen, om fijne zwevende deeltjes te scheiden uit een mengsel, van mijn werk. Hier een mengsel van plastiek korrels, stof en lucht.
Ik werkte in de petrochemie waar ze plastiek korrels maken, de grondstof waarmee ze allerlei plastiek voorwerpen mee maken. Die korrels worden met via een heel snelle luchtstroom getransporteerd van de productie naar grote opvang silo's via buizen, in die buizen onstaat fijn stof tijdens het transport. In die silo's mag absoluut geen stof tussen de korrels meer aanwezig zijn. Dat stof wordt met een heel speciale whirlpool techniek gescheiden van de korrels en de transportlucht. De transportlucht gaat aan hoge snelheid aan de zijkant in een conische buis, het stof wordt naar het midden gedwongen en valt er onderaan uit, de gezuiverde lucht verlaat de conische buis bovenaan.

Dit systeem van mengsels scheiden werkt ook met vloeistoffen, en dat is wat in de brouwerijen gebeurt met heet wort.
Die snelheden kunnen wij nooit bereiken in onze simpele rechte kookketels. 

Wij kunnen uit heet wort de zwevende eiwitten nooit scheiden door eventjes in een ketel te roeren met een lepel, dat gaat gewoon niet.

Pappa-M

Kleine tip. Je kan je koeler voorverwarmen om te voorkomen dat de kook even stilvalt als je een koude dompelkoeler, tbv van sterilisatie, in de kokende wort laat zakken. Bijvoorbeeld door hem te spoelen met heet water, of hem 10min bovenop de ketel in de hete dampen te leggen.

Ik gebruik de methode van koken-koelen-whirpoolen en dat werkt goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.