Voorstellen: Dr Beernhard

Gestart door Dr Beernhard, 21-01-2019 21:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dr Beernhard

Mijn naam is Erik en ik woon in Elst. En ik ben liefhebber van bier (uiteraard).
Ben 32 jaar, werk in de zorg en woon met partner en 2 kinderen.
Al langer kriebelt het om zelf bier te brouwen. En dus kwam ik vanzelf op dit prachtige forum.
Na maandenlang snuffelen als gast heb ik me nu geregistreerd op dit forum. En ben ik nu als beginner aan de slag gegaan. Heb besloten om te beginnen met blikbrouwen. Ik heb via Braumarkt de diverse spullen aangeschaft (startset PREMIUM PLUS, en nog wat aanvullingen zoals mandfles)

Ik heb de wiki gevolgd. Erg overzichtelijk, handig om dit te volgen.
En de vele vragen die ik had kon ik terug vinden op het forum. Super!
Ik ben begonnen met een Brewferm IPA-blik. En ik volg keurig de wiki.

Toch loop ik tegen een aantal vragen aan die ik niet direct kon terugvinden. En ik wil er ook niet een apart topic voor openen. Excuses als sommige vragen toch al ergens beantwoord waren. Via deze weg hoop ik op wat hulp

-het gistvat van Braumarkt (uit startset PREMIUM PLUS) heeft een cilindrisch waterslot. Werkt prima, maar de vergisting is wat moeilijker te volgen. Ik switch liever naar slangmodel, in rubberen stop. Kan ik gewoon een rubberen stop (met gat) op dit gistvat zetten? Tips over de maat van de stop?

-na 5 dagen gisten in de woonkamer bij 19 ºC (ik moet nog een vergstings-koelkast regelen) werd het klepperen wat minder en vond ik het tijd voor overhevelen naar de mandfles. Bij open trekken deksel: enorm zure lucht. Ik vrees voor infectie. Ik heb echter gelezen dat er allerlei (smerige) luchten kunnen opkomen bij het vergisten en dat dit niet per se infectie hoeft te betekenen. Maarja...ik vrees er wel voor. Het jongbier oogde zwart/bruin en redelijk helder. Een monster genomen: SG 1011. De smaak was vrij neutraal. Bij nadere inspectie een wittige slurrie op de bodem. Mijn vraag is dus: hoe herken je eigenlijk (vroeg) een infectie?

-Toch maar overgeheveld naar de mandfles, met waterslot. Daar gebeurd nu niet zoveel. Ik wacht maar gewoon even af. Plan is na 1week op basis van gemeten SG evt bottelen. Brengt mij op een volgende (simpele?) vraag: hoe halen jullie enen monster uit de mandfles?

Ik hoop op wat hulp voor mij als beginneling.

Wildor

SG 1,011 klinkt als een mooie eindwaarde.
De witte slurrie op de bodem is bezinksel van oude gistcellen.

Het oogt helder, dat is mooi. Niets aan de hand. De donker zwarte kleur komt door het volume in het vat, is het ook zo donker in een maatglas?

De geur zal nog wel wegtrekken, maar dat zal door lagering of nagisten in de fles moeten gebeuren.

Je hebt mogelijk een 30 liter gistvat(?), zorg ervoor dat je niet te lang laat staan met relatief veel kopruimte. Waar mogelijk bottelen volgens instructies, of overhevelen naar een kleiner vat met minimale kopruimte.

Na enkele weken een flesje openen en proberen.

William

Dr Beernhard

Bedankt voor de snellere reactie William.
In het maatglas is de kleur inderdaad wel lichter en helder.
Dan ga ik gewoon verder afwachten en bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.