Lagering met of zonder waterslot

Gestart door sammemans, 21-01-2019 11:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sammemans

Moet bij het lagering een waterslot op het vat?

Gerb

Ik zou het wel doen. Als er nog koolzuur wordt gevormd, kan dit ontsnappen. Wat zou een reden zijn om het niet te doen?



knifeman

Absoluut... bier gist nog een beetje door en er komt nog steeds koolzuur gas vrij. Sluit je het vat/mandfles af met een dop dan zal er druk ontstaan met alle gevolgen van dien. Zonder waterslot krijg je zuurstof in je vat en wordt je bier slecht. Waterslot is enige goeie manier en je hevelt best over als er nog een klein beetje activiteit is in je waterslot dan maakt het bier nog voldoende CO2 aan om de zuurstof uit het nieuwe vat te verdrijven.

Serge VL

Lagering met waterslot is totaal overbodig, kan ook zonder. (Ik doe dit al jaren)

Wildor

Als ik ga lageren dan gaat er ook geen waterslot meer op, nadat ik heb vastgesteld dat het deksel van het waterslot plat ligt.
Het enige wat ik doe is controleren of er geen onderdruk of bovendruk op mijn vat krijg door deze te bekijken en te voelen. (Speidel kunststof gistvat)

Dan lekker een dag of 3 tot 4 laten staan, en vervolgens bottelen.

Ik krijg er alweer zin in om aan de slag te gaan. Voorraden slinken, lege flessen stapelen zich op.
Snel maar weer een brouwdag plannen :)

William

Jacques

Citaat van: Serge VL op 21-01-2019  12:32 uLagering met waterslot is totaal overbodig, kan ook zonder. (Ik doe dit al jaren)

Als je zeker weet dat het bier is uitgegist kan dat. Je sluit dan het vat om oxidatie te voorkomen.

Wanneer er nog koolzuur gevormd wordt is het gebruik van een waterslot aan te bevelen om de druk in het vat niet te hoog te laten zijn.

knifeman

En zonder waterslot, maar met drukventiel (partyvaatje), daar iets op tegen?

Jacques

Citaat van: knifeman op 25-01-2019  12:49 uEn zonder waterslot, maar met drukventiel (partyvaatje), daar iets op tegen?

Nee, op voorwaarde dat er lucht uit kan.

Ik heb ook gewerkt met goedkope terugslagklepjes. Dat werkt zolang er koolzuur geproduceerd wordt. Als dat niet meer het geval is komt de klep een vrije stand en kan er wel lucht door zo'n klepje. Het gevolg was dat het bier oxideerde.


Hieronder een tweetal foto die het laten zien.

3 flessen met een waterslot en 3 flessen met een terugslagklepje


En hier de flessen na de nagisting...



Zie ook het topic Terugslagklepje ipv waterslot toch niet zo'n goed idee

knifeman

Hey bedankt. Maar die zou ik wel hebben zien aankomen... Vandaar noemt het ook een 'terugslagklep'.

Ik zal het eens proberen met drukventielen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.