Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SG heel hoog. Help!  (gelezen 1008 keer)

Offline rbeek2750

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
SG heel hoog. Help!
« Gepost op: 19-01-2019 17:52 u »
Vandaag ben ik voor het eerst begonnen met brouwen.
Een dubbel van Arsengan.
Omdat ik wel van zoet houd heb ik 100 g lactose toegevoegd en na 30 min de gist.
Ik heb een SG gemeten van 1090. Is dit veel te hoog en hoe komt dit? Volgens de SG-meter houd ik een bier over van 12%alc
Waarom is het zo hoog en wat doe ik fout? De gisting is na 7 uur ook nog niet begonnen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: sg heel hoog Help!!!!!
« Reactie #1 Gepost op: 19-01-2019 19:18 u »
Minder water gebruikt dan het recept?
Ik denk dat je iets meer info moet geven wat je gedaan hebt?

Offline Erny

• Vol lid
  • Land: 00
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
« Reactie #2 Gepost op: 19-01-2019 19:59 u »
Beste Rbeek,
Iets meer informatie is wel handig

Ik heb het vermoeden dat het hier om het moutextract pakket van Arsengan gaat. Of heb je zelf geschroot?

Lactose is een suiker en hiermee heb je "kunstmatig" het soortelijkgewicht aangepast. Hoe meer suiker hoe hoger jouw SG waarde. Je zou nog water kunnen toevoegen. De SG waarde gaat dan naar beneden idem voor het alcoholpercentage. Bitterheid neemt hierdoor ook af en de kleur van je bier wordt lichter.
Ik zou het water wel eerst koken en weer laten afkoelen tot ongeveer 18 graden.

Geen paniek voor wat de gisting die niet op gang is gekomen. Dan kan/mag best wel een dag of langer duren.

Erny

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 19-01-2019 21:33 u »
Ik zou het water wel eerst koken en weer laten afkoelen tot ongeveer 18 graden.
Het water eerst koken is nergens voor nodig. Zo zuiver is het drinkwater hier in Nederland wel.
Wel zorgen dat het hulpmiddel waarmee je het water toevoegt steriel is.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 19-01-2019 23:18 u »
Ik heb een SG gemeten van 1090. Is dit veel te hoog en hoe komt dit? Volgens de SG meter houd ik een bier over van 12%alc

Heel knap... ;D ;D ;D

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 20-01-2019 00:27 u »
Door toevoeging van lactose (melksuiker) krijg je uiteraard een hogere SG. Lactose is een onvergistbaar suiker en zal je ook een hogere eind SG kunnen verwachten. Dus die 12% vol.alc. haal je toch niet. Als je korrelgist gebruikt kan het wel 24 uur duren voor je waterslot begint te bubbelen. Dus gewoon even afwachten.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 20-01-2019 16:20 u »
Als je korrelgist gebruikt kan het wel 24 uur duren voor je waterslot begint te bubbelen.
Als je te weinig ent wel ja.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #7 Gepost op: 20-01-2019 16:45 u »
Als je te weinig ent wel ja.
Ik gebruik altijd 1 pakje op 20-25 liter wort met een SG van rond de 1.055-1.060, en nooit verstokte vergisting gehad. Na de hoofdgisting kan ik rond een liter gistslurry dumpen. Daarna zit er nog genoeg actieve gist in om nog even de suikergift te gisten. Na 2 1/2 - 3 weken helder bier met nog voldoende gist om in de fles te hergisten.

Tags: