2e brouwdag met Bulldog Brewer: “English” IPA - More like Old World IPA

Gestart door teckna, 19-01-2019 17:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

teckna

Goedemiddag,

Gister heb ik met mijn brouwmaat voor de 2e keer gebrouwen met de Bulldog Brewer.
We hebben een IPA recept gebruikt uit het boek Brouwen van James Morton.
Zie hier het recept:


Al met al best prima gegaan, maar er zijn zeker nog veel verbeteringen. We hebben dan wel een automatische ketel, maar we zijn zeker wel de hele dag bezig geweest.
Hieronder onze bevindingen:
- Volgende keer niet meer zoveel liter brouwen, want de ketel is propvol als je een beslag maakt met 27 liter. Daarbij is er dan kans dat de mouten in de buitenkuip komen.
- Interessante SG waardes pre-boil:
     Refractometer: 1.090 bij 20 graden
     Hydrometer: 1.070 bij 20 graden
<aangepast>
Weet iemand misschien wat het grote verschil tussen de refractometer en hydrometer kan verklaren? Later is het wel ongeveer gelijk.
Voor vergisting:
    Refractometer: 1.062 bij 20 graden
    Hydrometer: 1.060 bij 20 graden
    Doel: 1.062-1.065
- Volgende keer de binnenketel tijdens het koken erin laten, zodat bij het overhevelen je het hop er eerst makkelijk uit kan vissen.

Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden.

Paul





springerke

Klopt dit wel

Voor koken
 Refractometer: 1.090 bij 20 graden
     Hydrometer: 1.070 bij 20 graden

Na koken
Refractometer: 1.062 bij 20 graden
    Hydrometer: 1.060 bij 20 graden

Na het koken zou uw SG hoger moeten zijn

Scorpionrose

Citaat van: springerke op 19-01-2019 &nbsp;20:09 uKlopt dit wel

Voor koken
 Refractometer: 1.090 bij 20 graden
     Hydrometer: 1.070 bij 20 graden

Na koken
Refractometer: 1.062 bij 20 graden
    Hydrometer: 1.060 bij 20 graden

Na het koken zou uw SG hoger moeten zijn

Als hij na het spoelen het wort niet geroerd heeft en bij het kraantje heeft afgetapt om te meten dan meet hij inderdaad een te hoog SG

springerke

Citaat van: Scorpionrose op 19-01-2019 &nbsp;21:05 uAls hij na het spoelen het wort niet geroerd heeft en bij het kraantje heeft afgetapt om te meten dan meet hij inderdaad een te hoog SG

U bedoelt de eerste afloop van het wort bij filteren, dit kan hoog zijn.
Bij mij wordt er nooit geroerd  tijdens het spoelen en uw SG is altijd lager na het spoelen dan na het koken
Ik denk dat hij bedoelt na het maischen voor het spoelen en niet voor koken.

WouterD

Ik hanteer altijd het volgende voor de Bulldog Beerbrewer:

25 liter voor kook
90 min koken, een goede 4 liter verdampt
1 liter troep

= 20 liter wort je vat in :)

teckna

Citaat van: Scorpionrose op 19-01-2019 &nbsp;21:05 uAls hij na het spoelen het wort niet geroerd heeft en bij het kraantje heeft afgetapt om te meten dan meet hij inderdaad een te hoog SG

Ik denk dat dit goed zou kunnen! We zijn helaas nog niet zo ervaren, maar dat komt hopelijk nog wel. Wel vraag ik mij nog steeds af wat het verschil tussen de hydrometer en refractometer kan betekenen.

teckna

Citaat van: WouterD op 20-01-2019 &nbsp;10:06 uIk hanteer altijd het volgende voor de Bulldog Beerbrewer:

25 liter voor kook
90 min koken, een goede 4 liter verdampt
1 liter troep

= 20 liter wort je vat in :)

Ah, dat zal zeker werken. Dankjewel :)
Hoe bevalt jou Brewer en heb je misschien nog tips?

Chilobrachys

Citaat van: teckna op 21-01-2019 &nbsp;00:34 uIk denk dat dit goed zou kunnen! We zijn helaas nog niet zo ervaren, maar dat komt hopelijk nog wel. Wel vraag ik mij nog steeds af wat het verschil tussen de hydrometer en refractometer kan betekenen.

Dat je meting met de refractometer onbetrouwbaar was.

Wildor

Citaat van: teckna op 21-01-2019 &nbsp;00:34 uIk denk dat dit goed zou kunnen! We zijn helaas nog niet zo ervaren, maar dat komt hopelijk nog wel. Wel vraag ik mij nog steeds af wat het verschil tussen de hydrometer en refractometer kan betekenen.
Het meten met een refractometer kent een aantal spelregels. Zorg ervoor dat het monster schoon is, filter deze zonodig totdat je een heldere vloeistof hebt. Laat het sample even afkoelen, maar een klein sample zeker niet te lang laten staan omdat ook verdamping op een klein volume de meting kan beïnvloeden.

Zolang je het niet vertrouwt gewoon je hydrometer blijven gebruiken en vergelijken. Na verloop van tijd merk je dat het nauwkeuriger wordt.

William

Peterrr

Citaat van: WouterD op 20-01-2019 &nbsp;10:06 uIk hanteer altijd het volgende voor de Bulldog Beerbrewer:

25 liter voor kook
90 min koken, een goede 4 liter verdampt
1 liter troep

= 20 liter wort je vat in :)

Ha ha,  hier precies hetzelfde proces!
 :biersmile:

teckna

Citaat van: Wildor op 21-01-2019 &nbsp;08:01 uHet meten met een refractometer kent een aantal spelregels. Zorg ervoor dat het monster schoon is, filter deze zonodig totdat je een heldere vloeistof hebt. Laat het sample even afkoelen, maar een klein sample zeker niet te lang laten staan omdat ook verdamping op een klein volume de meting kan beïnvloeden.

Zolang je het niet vertrouwt gewoon je hydrometer blijven gebruiken en vergelijken. Na verloop van tijd merk je dat het nauwkeuriger wordt.

William

Hmm, ik denk het filteren en te lang laten staan(afkoelen) het probleem is. Nou ja, in ieder geval iets om de volgende keer goed op te letten. Dank voor je antwoord!

Scorpionrose

Citaat van: WouterD op 20-01-2019 &nbsp;10:06 uIk hanteer altijd het volgende voor de Bulldog Beerbrewer :

25 liter voor kook
90 min koken, een goede 4 liter verdampt
1 liter troep

= 20 liter wort je vat in :)

Heb je je Bulldog wel eens werkelijk getest hoeveel hij verdampt tijdens het koken? Want in 90 minuten verdamp je meer dan 4 liter.

Gossi

Ik snap dat gedoe met afkoelen voor een refractometer meting niet hoor. Ik trek 1 ml heldere wort met het pipetje en verdeel dit over het glas. Ik doe het klepje dicht en het wort is koud. Ik zie onmiddellijk het aantal Brix zonder gedoe en dat is het voordeel van de refractometer.
Nou hebben we eens een keer een betrouwbare meter gaan we weer allerlei trucs uithalen.

Peterrr

Citaat van: Scorpionrose op 22-01-2019 &nbsp;16:52 uHeb je je bulldog wel eens werkelijk getest hoeveel hij verdampt tijdens het koken? want in 90 minuten verdamp je meer dan 4 liter

De Bulldog die ik heb kan heel rustig rollend koken, en ik hou de maat verdeling van de ketel aan en dat gaat bij goed.
Mocht het een keer niet met de schaalverdeling overeen komen gaat er iets tijdens de kook bij uit de heet water ketel.
Je leert op den duur je keteltje wel kennen.

grt. Peter

Rejoen

Zelf brouw ik ook met deze ketel en had laatst ook een afwijkend SG (na het spoelen). Na goed geroerd te hebben in de ketel klopte mijn SG wel met wat ik verwachte.
Dus roer inderdaad goed als dit kan en controleer of de meting betrouwbaar is voor de gehele ketel (dus geen afloop uit de kraan,
 niet geroerd)

WouterD

Citaat van: Peterrr op 23-01-2019 &nbsp;08:28 uDe Bulldog die ik heb kan heel rustig rollend koken, en ik hou de maat verdeling van de ketel aan en dat gaat bij goed.
Mocht het een keer niet met de schaalverdeling overeen komen gaat er iets tijdens de kook bij uit de heet water ketel.
Je leert op den duur je keteltje wel kennen.

grt. Peter

Exact, 4-4,5 liter. Kook het altijd rustig

Jacques

Citaat van: Gossi op 22-01-2019 &nbsp;16:54 uIk snap dat gedoe met afkoelen voor een refractometer meting niet hoor. Ik trek 1 ml heldere wort met het pipetje en verdeel dit over het glas. Ik doe het klepje dicht en het wort is koud. Ik zie onmiddellijk het aantal Brix zonder gedoe en dat is het voordeel van de refractometer.
Nou hebben we eens een keer een betrouwbare meter gaan we weer allerlei trucs uithalen.

Als je met een refractometer meet is het van belang dat het monster helder is. Daarvoor moet je in de praktijk bijna altijd filteren. Pas op het einde van het maischen is het wort helder. Daarvoor vertroebelt zetmeel de oplossing. Verder zorgen eiwitvlokken voor troebelheid.
Meten met een refractometer tijdens het maischen zonder te filteren betekent dat de meting niet veel meer is dan een indicatie. Daar is niets mee mis. 10 minuten later is immers de waarde anders...

deucebigelow

Hier ook 4 liter verdamping ingesteld en al meermaals gebrouwen met Buldog Brewer en komt netjes uit met BrouwHulp.

teckna

Hoi,

Vandaag voor het eerst een biertje opengetrokken.
Dit zijn de bevindingen.
Goed:
- Goede sis bij het openmaken van het flesje, je zeg een beetje een koolzuurdamp omhoog komen.
- Droge, bittere smaak zoals een (Engelse) IPA hoort.
- Mooie schuimkraag

Minder:
- Tikkeltje muffig. We hebben wat oudere hop gebruikt(die wel nog goed rook) maar het kan hier aan liggen.
- Tikkeltje gistig in de zin van een beetje een gist smaak. Moeilijk om te bepalen.
- Schuimkraag is snel weg.

Al met al zijn we dik tevreden. Dit is naar ons idee echt prima voor een tweede brouwsel.
Dank voor jullie reacties in dit topic. :)  Wellicht als er ergens een proefavond is, dat ik hem mee kan nemen.

Paul

Jorik11

Ik dacht, laat ik ook maar een accountje aanmaken hier.
Een foto van ons 2e biertje:

tdp

Citaat van: Jorik11 op 07-02-2019 &nbsp;20:12 uIk dacht, laat ik ook maar een accountje aanmaken hier.
Een foto van ons 2e biertje:


Ziet er prima uit, krijg spontaan dorst ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.