Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Oxidatie van bier op houten vat  (gelezen 483 keer)

Offline RoyB

• Vol lid
  • Land: nl
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
Oxidatie van bier op houten vat
« Gepost op: 14-01-2019 18:30 u »
Hallo,

Ik heb al veel posts gelezen over houten vaten. Iets wat nog steeds op mijn brew-bucketlist staat is om zelf ook eens een bier op hout te zetten. Ja, echt op hout... snippers heb ik al vaker gedaan.

Voor zure bieren snap ik dat oxidatie en wilde gisten er van nature in voor mogen komen, wat ik niet snap en nog niet heb kunnen lezen is hoe het nu precies zit met oxidatie en besmetting van gewone/sacharromyces gefermenteerde bieren? Stel dat we een barley wine / quad / RIS op vat zetten, waarom worden deze bieren dan niet zuur door wilde bacterien die door het hout kruipen?
Waarom krijgen ze niet de negatieve aspecten van oxidatie?

Ook zie ik dat zelfs op nieuwe 30 liter vaatjes wel eens bieren 3+ maanden lang zijn gerijpt (post elders op het forum). Zou je normaliter niet veel te veel houtsmaak krijgen aan je bier door de verhouding tussen contactoppervlak en bier die dan veel hoger ligt??

Zijn alle bovengenoemde factoren zaken die je enigszins kunt voorspellen of is dit echt allemaal op gevoel? Ik zou mijn brouwketel uit het dakraam gooien als ik na een jaar geduld mijn bier moet doorspoelen omdat het niet te drinken is.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
Re: Oxidatie van bier op houten vat
« Reactie #1 Gepost op: 16-01-2019 21:57 u »
Gemiddeld genomen is het contactoppervlakte van een klein houten vat van 30 liter veel kleiner dan een liter of wat bier in een glazen fles met hout snippers erin.

Tussen de verschillende soorten houten vaten en de productie ervan zitten nogal wat verschillen.
Leg me er niet op vast, maar de mate van verbanden van met name whisk(e)y en bourbon vaten kan wel eens wat doen met de mate van zuurstof doorlatendheid, maar dat is niet iets waar ik me echt in verdiept hebt.

Tags: