Gistcellen onder de microscoop

Gestart door Bram, 06-03-2003 13:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bram

Hallo allemaal

Ik heb nog nooit gistcellen bekeken want ik heb geen microscoop. Ik ga binnenkort weer een weekje naar NL en daar ga ik eens proberen gistcellen te bekijken met het microscoopje van mijn broer. Dat is een heel klein en oud ding maar wie weet werkt ie wel. Ik zou graag willen weten wat voor een soort microscoop jullie gebruiken om gistcellen te bekijken? Heb je daar een super microscoop voor nodig? Ik denk dat de heren uit Wageningen en omstreken hier wel verstand van hebben.

groet,
Bram

Adrie

Ha Bram,

Ons geluk is, dat gistcellen voor eencelligen erg groot zijn. Zelfs onder een microscoop die niet extreem vergroot kun je ze al goed bekijken. Met een dergelijke microscoop kun je echter gemakkelijk kleinere micro-organismen (besmettingen) missen.

Zelf heb ik (nog) geen microscoop om gist te bestuderen, maar aangezien ik komend weekend aan de slag ga met het kweken van gist op een kweekbodem, denk ik dat er toch binnenkort eentje komt.

Groeten,

A3

Bram

Hallo,

Is er dan niemand met een microscoop?   :huilen:

Bram

Herman

Hoi Bram,

Ik ben ook geïnteresseerd  in gebruik van een microscoop. Op de volgende site lees ik dat 40X en 50X vergroting benodigd is.

Zie deze link

Herman

Pallieter

Hallo brouwers,

Het bezitten van een microscoop is een prachtige zaak (zelf heb ik er een) en natuurlijk ga je direct op zoek naar staafjes en andere ongure levensvormen die ons lekker bier zouden kunnen bederven.
Tot een brouwingenieur er mij attent op maakte dat als je staafjes zou opmerken in het zeer kleine druppeltje bier dat je aanbracht op het draagglasje van je microscoop je te maken hebt met een joekel van een infectie en dit normaal al zeer goed zou kunnen ruiken.
Zelf gebruik ik mijn microscoop als ik een gist uit een depot van een flesje wil opkweken (metyleenblauwtest om levende cellen op te sporen) en de gistkweek op te volgen (telkamer).

                                        Groeten,
                                            Jan

Pallieter

Bram,


Even resumeren, mijns inziens voldoet de microscoop van je broer, zoals A3 al aangaf is gist een vrij groot organisme dat bij relatief kleine vergrotingen al goed waarneembaar is.
Probeer een flesje metyleenblauw te bemachtigen dan kan je de levende cellen al van de dode onderscheiden (dode kleuren blauw).
Voeg bij een depot van een flesje bier (natuurlijk hergisting op de fles)een klein beetje wort en na enkele uren kan je al celkweek opmerken "Prachtig om te bekijken"
                                          Groeten uit Vlaanderen,
                                                       Jan
                     

Bram

Hallo

Bedankt voor de link Herman, maar die had ik al vanuit een andere post van je bekeken. Wel een hééééél leerzame link. :nut:

Jan, dat klinkt veelbelovend. Ik hoop dat je gelijk hebt over die microscoop. Ik sta haast te trappelen om het te proberen. Ik moet helaas nog bijna 5 weken wachten. Trouwens, weet iemand waar je methyleenblauw kan kopen?

gr.
Bram

Jacques

Hoi Bram,

Ik ben een aantal jaren geleden goedkoop aan een goede microscoop kunnen komen. Toen ik de microscoop pas had keek ik regelmatig naar mijn gistcelletjes. Maar eerlijk gezegd zie je er niet zo veel aan. Hoogtens het aantal dode cellen na toevoeging van metyleenblauw, dat je overigens gewoon in de apotheek kunt kopen.
Als je echter een echte geuze gaat bekijken kun je een complete dierentuin tegenkomen. Maar ja je hebt geen microscoop nodig om te weten dat daar een infectie in zit. Ook kun je met een microscoop geen infecties voorkomen.

Je kunt aan een gistcel niet zien of deze goede vergistingseigenschappen heeft, een bepaald smaakprofiel heeft of tot welke gistsoort behoort (bijvoorbeeld Westmalle of Duvel gist).

Voor de professionele brouwerijen kan een microscoop met een telkamer handig zijn om de meest optimale hoeveelheid gist te geven aan een brouwsel. Ook kan het handig zijn te weten of tijdens het verblijf in de warme kamer infecties zich ontwikkelen. Hiervoor worden echter tegenwoordig geen microscopen meer gebruikt maar selectieve voedingsbodems.

 :degroeten: Jacques

Edwin

Beste microkijkers  :proost:

Vanochtend zag ik in de krant dat bij de Lidl een koffer met microscoop te koop was met nog wat toeters en bellen (vergroot 50 tot 100 keer) en het kost zo'n € 27 en nog wat (ik kan er maximaal € 2 naast zitten). Misschien is het wat voor mensen die het eens willen proberen?

Edwin

Bram

Bedankt voor de reacties allemaal. Zo zie je maar weer dat een hoop uitrusting erg leuk is maar niet noodzakelijk. In ieder geval ga ik het allemaal eens proberen en dan zie ik wel verder...

groeten uit het zuiden  :degroeten:
Bram

De_Storm

Op het laboratorium waar ik werk staat onder andere een fase-contrast microscoop welke tot 1000x kan vergroten! Heel interressant om dan naar gistcellen te kijken kan ik je vertellen! En de methyleenblauw staat kant en klaar in de kast! Men vind het wel een vreemd gezicht als ik dan in de pauze of na het werk (want niet onder de baas z'n tijd he!) met een fles bier over het lab rondloop. Ik vermoedde laatst een bacteriele infectie maar dat kon ik gelukkig uitsluiten door het bier met de microscoop te bestuderen. Het bier smaakte gewoon beroerd. Verder hebben we nog allerlei andere handige dingen om m'n bier wat nauwkeuriger te analyseren maar daar zal ik het niet over hebben want dan wijk ik af van de thread  ;) !

Groetjes van de Storm

PietO

Wie weet waar immersie-olie te koop is of kan nog wat bezorgen (ook trypaanblauw zoek ik nog)?

Jacques

Citaat van: PietO op 26-03-2009  13:24 uWie weet waar immersie-olie te koop is of kan nog wat bezorgen (ook trypaanblauw zoek ik nog)?

Kijk eens op e-bay of bij www.labstuff.nl.

Drents Hopbier

Citaat van: De_Storm op 14-03-2003  18:57 uIk vermoedde laatst een bacteriele infectie maar dat kon ik gelukkig uitsluiten door het bier met de microscoop te bestuderen.

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Als je bacteriën ziet, weet je dat er een infectie is. Maar als je ze niet ziet, kun je niet beweren dat er geen infectie is! Hoeveel vloeistof ligt er op het objectglaasje? En hoeveel vloeistof zit in een flesje?

Een meer betrouwbare methode is het bier te filtreren door een 0,22 mu filter en wat er op het filter blijft liggen, opkweken. Een milipore-filter is hier heel geschikt voor. http://www.millipore.com/catalogue/item/SCVPU02RE

Hopbier

Adrie

Citaat van: Drents Hopbier op 26-03-2009  16:07 uDaar zou ik niet zo zeker van zijn. Als je bacteriën ziet, weet je dat er een infectie is.

Precies! Als je bacteriën ziet, is de infectie zo sterk, dat je ze niet onder een microscoop hoeft te zoeken.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 26-03-2009  16:12 uPrecies! Als je bacteriën ziet, is de infectie zo sterk, dat je ze niet onder een microscoop hoeft te zoeken.

Ook niet helemaal waar. Ik heb eens een Weizenbier onderzocht en vond (onder de microskoop) bacteriën (@ Adrie en dan niet op tafel, maar tussen de lens en het objectglaasje). Maar het bier was nog goed te drinken. Alleen mijn advies was, om het bier snel op te maken.

En als een bier echt smerig ruikt/smaakt en je vindt geen bacteriën, kun je naar andere oorzaken zoeken.

Hopbier

Muldermans

Van mijn vader kreeg ik laatst een microscoopje die tot 300x kan vergroten.

Zojuist mijn Duvel opkweek van een paar weken geleden (ik ben elke week een beetje aan het kweken om het proces goed door te krijgen, tja freak :) )

Het zag eruit als in de boekjes, mooie celletjes. Nu ga ik dit flesje even laten infecteren kijken hoe het plaatje dan wordt... Leuke hobby dat brouwen (en alles wat eromheen gebeurt!)

BertG

Even een oud item even omhoog halen.

Voor diegene die gistcellen onder een microscoop willen zien en het geld er voor over hebben.

Aanstaande zaterdag bij Aldi een microscoop in de aanbieding voor 24,99

Bert

Johnny Stardust

Citaat van: BertG op 30-11-2015  10:34 uEven een oud item even omhoog halen.

Voor diegene die gistcellen onder een microscoop willen zien en het geld er voor over hebben.

Aanstaande zaterdag bij Aldi een microscoop in de aanbieding voor 24,99

Bert


Op de site van Aldi zie ik geen microscoop staan. Waar heb je de aanbieding gezien?

BertG

Ik heb gisteren de nieuwe folder gehad van de aanbiedingen komende week.
5 december is de microscoop te koop voor 24,99
Ik weet natuurlijk niet of de aanbiedingen landelijk gelden, of voor een bepaalde regio.
Ben woonachtig in de kop van Nrd Holland
Zelf zie ik hem ook nog niet staan op internet, maar kan hem je wel mailen als je mij een pm stuur.
Wil hem zelfs wel voor je halen als je dat zelf niet kunt.

Johnny Stardust

Citaat van: BertG op 30-11-2015  12:13 uIk heb gisteren de nieuwe folder gehad van de aanbiedingen komende week.
5 december is de microscoop te koop voor 24,99
Ik weet natuurlijk niet of de aanbiedingen landelijk gelden, of voor een bepaalde regio.
Ben woonachtig in de kop van Nrd Holland
Zelf zie ik hem ook nog niet staan op internet, maar kan hem je wel mailen als je mij een pm stuur.
Wil hem zelfs wel voor je halen als je dat zelf niet kunt.


Wat een generous aanbod! Dank je :-)
Kun je wellicht een foto plaatsen in een volgende bericht? Dan kan iedereen zien wat de Aldi aanbiedt.
Niet dat jij voor iedereen de deur uit moet, zeker niet! Tis maar dat iedereen weet waar die naar uit kan/moet kijken.

hetspook

Hij staat (intussen) op de website van de aldi.

Sander van Dijk


seed7

Filmpje met een goed verhaal over microscoopkeuze:



Ingo

Johnny Stardust

Citaat van: Sander van Dijk op 30-11-2015  12:47 uhttp://www.aldi.nl/print/kw492015/
 
pagina 17

Dank je! Kopen dus ;-)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.