Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 0ude jas als isolatiemantel weckketel  (gelezen 1702 keer)

Offline GeHo

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
0ude jas als isolatiemantel weckketel
« Gepost op: 04-01-2019 12:38 u »

Isolatiemantel gemaakt van oude jas. De ritssluiting blijft functioneel, mantel hangt aan de handvatten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: 0ude jas als isolatiemantel weckketel
« Reactie #1 Gepost op: 04-01-2019 23:26 u »
Goede tip. :brouwen:

Ook ik gebruik een oude jas als extra isolatiemantel. Zeker in dit jaargetijde helt dat om een rollende kook te krijgen.

Offline Theo 54

• *
« Reactie #2 Gepost op: 05-01-2019 14:54 u »

Ik heb mijn ketel ge´soleerd met X-trem een isolatiemateriaal dat onder andere gebruikt wordt in de camperbouw.
Het is makkelijk verwerkbaar en zeer goed isolerend tevens bestand tegen de meeste oplosmiddelen en bestand tegen hoge temperaturen.
En in diverse diktes te verkrijgen bij onder andere de Wit in Schijndel: https://www.dewitschijndel.nl/de-wit-x-trem-isolatiemateriaal-10-mm/

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 05-01-2019 21:20 u »
Ik heb mijn ketel ge´soleerd met X-trem een isolatiemateriaal dat onder andere gebruikt wordt in de camperbouw.
Het is makkelijk verwerkbaar en zeer goed isolerend tevens bestand tegen de meeste oplosmiddelen en bestand tegen hoge temperaturen.
En in diverse diktes te verkrijgen bij onder andere de Wit in Schijndel: https://www.dewitschijndel.nl/de-wit-x-trem-isolatiemateriaal-10-mm/

Theo,

Ook jij bedankt voor deze tip.
Hoe bevestig je deze mantel? Lijmen? En zo ja, met welke lijm?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 05-01-2019 22:00 u »

Mooi spul inderdaad, goede tip. Ook prima geschikt om een gistingskast mee te isoleren. Dan gebruik je de warmte die bij de gisting ontstaat om de temperatuur gratis te regelen zonder extra verwarmingsmatjes etc. En als het te warm wordt blaas je lucht tussen de isolatie door met een computerventilator. Ik heb dit gebouwd met campingmatrasje, maar dit isoleert nog beter.

Offline Theo 54

• *
« Reactie #5 Gepost op: 06-01-2019 09:31 u »
Theo,

Ook jij bedankt voor deze tip.
Hoe bevestig je deze mantel? Lijmen? En zo ja, met welke lijm?

Ik heb hem er niet op gelijmd hij zit aan de achterkant aan elkaar met aluminium tape.
Ik wil dat nog veranderen met evt. klittenband of iets dergelijks om hem makkelijk te verwijderen bij het schoonmaken van de ketel.
Normaal wordt X-trem gelijmt met Bison tix maar die is maar bestendig tot 70 graden.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #6 Gepost op: 06-01-2019 10:19 u »
Ik wil dat ng veranderen met evt. klittenband of iets dergelijks

Is ook niet temperatuurbestendig. Niet degene die met plakrand koopt in elk geval.

Offline Theo 54

• *
« Reactie #7 Gepost op: 06-01-2019 13:25 u »
Is ook niet temperatuurbestendig. Niet degene die met plakrand koopt in elk geval.

Die klittenband lijm ik dan vast met bison tix aan de buitenkant van de isolatie en die wordt niet warm.

Offline jeroenvk

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 06-01-2019 17:32 u »
Tip wat ergens anders op het forum al is gegeven, kofferriem bij de Action. Koop er 2, vastklikken en losmaken in 1 seconde.

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 08-01-2019 14:52 u »

Mooi spul, maar hoe hoog zijn hoge temperaturen? Geen zin in dat hij vast gaat plakken aan de pan.

Offline Theo 54

• *
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2019 18:09 u »
Het is in ieder geval bestand tegen de warmte van een elektrische kookketel zoals op de foto.
Ik denk dat je hem niet om een pan moet bevestigen die je op een gasvlam warm stookt daar kan dat spul niet tegen lijkt mij.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2019 19:15 u »
LDPE is aanzienlijk minder stijf dan HDPE. Beide typen verliezen geleidelijk hun stijfheid bij temperatuurverhoging en smelten bij respectievelijk 105 en 125 ░C. In de beschrijving van De Wit staat niet welke van de 2 het is. Maar vlammen en de ruimte tot ca 10 cm boven de onderrand van de pan zijn zeker heter dan 125 graden.

Tags: