Alcoholarm bier

Gestart door Fons, 02-01-2019 23:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fons

Hallo,
Met welke gist kan ik het beste een redelijk alcoholarm bier brouwen?
Had er ooit eentje gevonden maar ben het even kwijt. Het zou mij niet verbazen als er inmiddels meerdere gisten voor zijn ontwikkeld.
Ik houd zelf van een pittig gehopt bier, en hoop zoiets zelf te brouwen.

lier

Even goed zoeken op het forum zijn voldoende stukjes over geschreven.

Fons

Dat is nou juist het probleem

tdp

Hoi Fons,


Ik zag het volgende artikel, en verder op het forum de volgende topics:
Topic 1
Topic 2
Topic 3

In het laatste topic verwijs ik naar de gist, die bijv. Bavaria gebruikt (de S. ludwigii).

Eventueel zou je MO (Muifel Brouwerij) kunnen vragen hoe hij zijn alcoholarme IPA brouwt.

Grooviee

Ik heb laatste een 1% IPA gebrouwen. Deze heb ik gewoon vergist met US-05. Ik heb gewoon erg weinig mout gebruikt (+/- 700 gram) voor een 10 liter batch. Hierbij zit wel een groot aandeel cara-mouten om toch nog wat body te krijgen. Qua hop heb heb ik een beetje bitterhop, maar vooral veel hop in de whirlpool en dryhop gedaan. Het is een prima bier geworden, maar ik moet nog wel wat spelen met de moutbasis om hem echt top te krijgen.

breda82

Interessant, wil dit zelf ook eens proberen.
Ik weet niet of jullie bekend zijn met de habbekrats van het Uiltje, dat vind ik ook wel een mooie met maar 1%. Heel veel sediment in het flesje en zeer troebel bij uitschenken. Genoeg smaak voor een 1%.
Toch lekker alternatief als je met de auto bent!

Fons

Dank voor de antwoorden, heb het artikel gelezen en er staan goede tips in.
Echter, het artikel is toch wel al weer enkele jaren oud, evenals de topics.
Ik dacht dat er sinds kort èèn of enkele nieuwe gisten waren ontwikkeld speciaal voor dit doel.

Haagse Wouter

Citaat van: Fons op 04-01-2019  22:58 uIk dacht dat er sinds kort èèn of enkele nieuwe gisten waren ontwikkeld speciaal voor dit doel.

Niet voor consumentengebruik in elk geval.

benthuis

Brugse Sport hier al beoordeeld? Ik vond hem erg goed. Eens kijken hoe deze tot stand komt.

brouwerwaldonk

Citaat van: Fons op 02-01-2019  23:41 uMet welke gist kan ik het beste een redelijk alcoholarm bier brouwen?
Ik houd zelf van een pittig gehopt bier, en hoop zoiets zelf te brouwen.
Volgens mij leg je de focus op het verkeerde, het is niet de gist die bepalend is voor een alcoholarm bier.
Kies een recept of stel het zelf samen en gebruik per 10L bier 1,5 kg mout.
Zorg dat alle parameters in orde zijn, zoals pH, temperatuur en tijden, neem een goede gist, vergist bij 22°C en je bekomt een bier van 3,9 vol%

Knobby

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-01-2019  13:49 uVolgens mij leg je de focus op het verkeerde, het is niet de gist die bepalend is voor een alcoholarm bier.
Kies een recept of stel het zelf samen en gebruik per 10L bier 1,5 kg mout.
Zorg dat alle parameters in orde zijn, zoals pH, temperatuur en tijden, neem een goede gist, vergist bij 22°C en je bekomt een bier van 3,9 vol%
In de nieuwere (beter smakende) bieren met alcohol tot 0,5% is een specifieke gist zeker wel belangrijk! Ook is 3,9% niet bepaald alcohol arm volgens mij.

De nieuwste generatie alcohol vrije/arme bieren gebruikt alle trucs om zonder vacuum verdamping aan het lage alcoholpercentage te komen.
Essentieel daarin is een speciale giststam die alleen glucose/fructose kan vergisten en geen maltose of ketens van maltose (maltotriose, maltodextrine) vergist.
Deze gist is Saccharomyces Saccharomycodes ludwigii.
Om echt heel weinig alcohol te bekomen gebruikt men een speciaal gerstras dat zeer weinig glucose levert. Ik moet je de naam schuldig blijven helaas. Verder maischt men kort en warm om de ratio maltose:maltotriose laag te houden omdat maltose een hoge zoetkracht heeft en het bier anders te zoet wordt.
Op deze manier kom je aan een bier dat body heeft en zelfs een aantal vergistingsproducten zodat het ook wat bitterheid kan dragen.
Dit is hoe men tegenwoordig alcohol arme IPA's maakt.
Verder worden al deze bieren gepasteuriseerd omdat je anders met besmetting gegarandeerd bommen hebt met zoveel restsuikers!

Als je thuis iets dergelijks wilt doen zou ik gaan voor een stort met redelijk aandeel cara, hoog maischen (en wat korter) en een gist gebruiken met de laagst mogelijke vergistingsgraad die je kan vinden, dus niet US-05 die juist een hogere SVG heeft!
Als je dit alles combineert met een niet al te hoog start SG dan zal je hopelijk niet te veel alcohol maar wel wat body krijgen. Verder is het goed dat je van hoppig bier houdt want dan kan je de zoetheid van de cara en restsuikers wat compenseren met stevig hoppen.

Drents Hopbier

Citaat van: Knobby op 06-01-2019  14:25 uIn de nieuwere (beter smakende) bieren met alcohol tot 0,5% is een specifieke gist zeker wel belangrijk! Ook is 3,9% niet bepaald alcohol arm IMO.
Deze gist is Saccharomyces ludwigii.

Of is het Saccharomycodes ludwigii
https://www.hefebank-weihenstephan.de/produkte/hefe/spezialhefen/wsl-17/

Hopbier

Knobby

Citaat van: Drents Hopbier op 06-01-2019  14:39 uOf is het Saccharomycodes ludwigii
https://www.hefebank-weihenstephan.de/produkte/hefe/spezialhefen/wsl-17/

Hopbier
Ja die is het, typo :)

Jacques

Citaat van: Knobby op 06-01-2019  14:25 uEssentieel daarin is een speciale giststam die alleen glucose/fructose kan vergisten en geen maltose of ketens van maltose (maltotriose, maltodextrine) vergist.
Deze gist is Saccharomycodes ludwigii.

Bedankt voor het delen van deze informatie.

Ik heb even gezocht op deze gist. Daarbij kwam ik deze link uit
http://www.mycobank.org/BioloMICS.aspx?TableKey=14682616000000089&Rec=1079&Fields=All


Bijzonder is hetgeen daar vermeld is
CiteerSaccharomycodes ludwigii is best known as a
food spoilage yeast, in particular of fermented beverages preserved
using sulfite, such as wines and cider. Spoilage results in excessive
gas production, clouds and particulates in bottles, and off-flavors.
Bij bier wordt normaal geen sulfiet toegevoegd. De sulfiet die van nature in bier zit wordt gevormd door de gist. Ik neem aan dat deze gist geen sulfiet aanmaakt.

Het zinnetje
CiteerS. ludwigii may also be used to de-sulfite wine musts before
fermentation
duidt daar ook op.

Sulfiet helpt bij het buiten de deur houden van oxidatiesmaak. Als deze gist gebruikt wordt voor het brouwen van alcoholarm bier moet er extra gelet worden het voorkomen van oxidatie.

seed7

Citaat van: Jacques op 06-01-2019  21:57 u[...] Als deze gist gebruikt wordt voor het brouwen van alcoholarm bier moet er extra gelet worden het voorkomen van oxidatie.

Deze gist is al vaker voorbij gekomen in relatie tot alcoholarm bier, het is niet alleen oxidatie waarvoor je je moet hoeden, wat denk je van b.v. een US-05 contaminatie tijdens het afvullen. Op zich werkt het met deze gist, ze wordt door de leden van het Duitse forum veel gebruikt en wordt in groepsbestellingen van het Weihenstephan lab betrokken.
Om er een goed bier mee te brouwen is een hele kunst, met name de balans alcohol/body. Een te hoog SG levert een licht alcoholische wort op, een te laag SG een droog bier met geen body. Maar in alle gevallen heb je toch een relatief smakeloze wort nodig, tenzij je wilt dat je bier naar VitaMalz smaakt.
Er zijn mogelijkheden, ook voor de hobbybrouwer en zodra ik het onder de knie heb zal ik daar verslag van doen,


Ingo

Knobby

Citaat van: seed7 op 06-01-2019  23:45 uDeze gist is al vaker voorbij gekomen in relatie tot alcoholarm bier, het is niet alleen oxidatie waarvoor je je moet hoeden, wat denk je van b.v. een US-05 contaminatie tijdens het afvullen.
[...]
Er zijn mogelijkheden, ook voor de hobbybrouwer en zodra ik het onder de knie heb zal ik daar verslag van doen,

Ingo
Vandaar dat bij commerciële bieren met deze gist pasteurisatie verplichte kost is.

Ben benieuwd naar je bevindingen. Geen idee of ik er zelf wat mee ga doen want zelfs de beste 0,5% ipa vind ik nog naar wort smaken, maar intellectueel is het een uiterst interessante exercitie.

Fons

CiteerOf is het Saccharomycodes ludwigii
https://www.hefebank-weihenstephan.de/produkte/hefe/spezialhefen/wsl-17/
Dit is inderdaad de gist die ik zocht. Alleen toen ik hem vond was die nog verkrijgbaar bij vd Kooy Jubbenga.

Fons

Ik vind persoonlijk de Van de Streek Playground een aardig alcoholarm biertje. Iemand een idee hoe zoiets tot stand komt?

Knobby

Citaat van: Fons op 07-01-2019  21:00 uIk vind persoonlijk de Van de Streek Playground een aardig alcoholarm biertje. Iemand een idee hoe zoiets tot stand komt?
Dat heb ik hierboven uitgelegd ;)

Jacques

Citaat van: seed7 op 06-01-2019  23:45 uEr zijn mogelijkheden, ook voor de hobbybrouwer en zodra ik het onder de knie heb zal ik daar verslag van doen.

Ik ben benieuwd.
Hoe wil je gaan pasteuriseren?

seed7

Citaat van: Jacques op 07-01-2019  23:02 uIk ben benieuwd.
Hoe wil je gaan pasteuriseren?

Er hoeft niet gepasteuriseerd te worden omdat ik gewone gist kan gebruiken.

Ingo

MO

Muifel CraAzy IPA wordt gebrouwen zoals Grooviee uitlegt. En zoals Brewdog Nanny State brouwt, zie hun receptenboek.

Fons

CiteerMuifel CraAzy IPA wordt gebrouwen zoals Grooviee uitlegt. En zoals Brewdog Nanny State brouwt, zie hun receptenboek.
Waar kan ik dat vinden dan? O sorry al gevonden....

PaultjePils

Citaat van: Knobby op 06-01-2019  14:25 uOm echt heel weinig alcohol te bekomen gebruikt men een speciaal gerstras dat zeer weinig glucose levert. Ik moet je de naam schuldig blijven helaas. Verder maischt men kort en warm om de ratio maltose:maltotriose laag te houden omdat maltose een hoge zoetkracht heeft en het bier anders te zoet wordt.
Op deze manier kom je aan een bier dat body heeft en zelfs een aantal vergistingsproducten zodat het ook wat bitterheid kan dragen.
Dit is hoe men tegenwoordig alcohol arme IPA's maakt.
Verder worden al deze bieren gepasteuriseerd omdat je anders met besmetting gegarandeerd bommen hebt met zoveel restsuikers!

Als je thuis iets dergelijks wilt doen zou ik gaan voor een stort met redelijk aandeel cara, hoog maischen (en wat korter) en een gist gebruiken met de laagst mogelijke vergistingsgraad die je kan vinden, dus niet US-05 die juist een hogere SVG heeft!
Als je dit alles combineert met een niet al te hoog start SG dan zal je hopelijk niet te veel alcohol maar wel wat body krijgen. Verder is het goed dat je van hoppig bier houdt want dan kan je de zoetheid van de cara en restsuikers wat compenseren met stevig hoppen.

Hoewel ik nog geen alcoholarm biertje heb gebrouwen zat ik wel alvast aan deze voorgestelde methode te denken. Warm maischen voor minder vergistbare suikers en wel body. Ik neem aan dat complexe suiker ketens (van warm maischen) die body geven minder zoet zullen zijn dan de niet vergistte simpele suiker ketens (normale maisch temperatuur) door het gebruik van een laag SVG gist. Mijn vraag alleen: welke temperatuur vinden we warm? 69 of 72 graden? Of nog warmer?

Gr Paul

Johan_vL

Citaat van: seed7 op 06-01-2019  23:45 uOm er een goed bier mee te brouwen is een hele kunst, met name de balans alcohol/body. Een te hoog SG levert een licht alcoholische wort op, een te laag SG een droog bier met geen body. Maar in alle gevallen heb je toch een relatief smakeloze wort nodig, tenzij je wilt dat je bier naar VitaMalz smaakt.
Er zijn mogelijkheden, ook voor de hobbybrouwer en zodra ik het onder de knie heb zal ik daar verslag van doen,


Ingo

Amerikanen voegen om deze reden soms roggemout toe aan hun brouwsels, dan krijg je wel weer meer body. Ik vind het een aardig idee, maar heb het nog niet geprobeerd... :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.